Dunkelfink 0 Postad 11 November , 2007 Jag har en Yamaha 115 -82 som funkat klockrent de 2 år jag haft den, men nu när jag tänkte dra igång den på gården med spolmuff på för att vinterkonservera den så går inte startmotorn runt, batteriet är inget fel på , har testat. Startmotorn orkar lixom inte dra runt motorn, har även provat att koppla batteriet direkt på polerna på startmotorn, även provat med en batteriladdare med inbyggd starthjälp modell kraftig samtidigt som batteriet inkopplat. Provade att ta ur tändstiftena för att minska kompet i cylindrarna, med alla 4 stift urtagen så orkar startmotorn dra runt motorn hur enkelt som helst, med 2 stift iskruvad så orkar den med ett nödrop att dra runt motorn, Nu kommer då min fundering, vad kan ha hänt ? , det ända som gjorts är att dra hem den på trailer. kan startmotorn havererat under transporten ?, kan det vara något annat fel som gör att den är trött? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 November , 2007 Nu kommer då min fundering, vad kan ha hänt ? , det ända som gjorts är att dra hem den på trailer. kan startmotorn havererat under transporten ?, Den klarde väl inte av miljö bytet och motorn var väl upphissad och gamalt kondensvatten och sörja fick kolen att inte ligga an bara riva och gör rent och ev samtidigt byta kol. kontrolmät även ankaret dvs ankaret i starmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 11 November , 2007 Hej . Det är bara att plocka bort startmotorn och riva den. Kolen eller fjädrarna till kolen har lagt av. Vid byte av kol skall alltid kolektorn putsas av. Kollektorn är den som kolen ligger mot. Kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 11 November , 2007 Om du är du säker på att 12 v går fram till startmotorn vid startförsök så har troligen startmotorn gått sönder. Dessa har billiga, nya startmotorer till de flesta utombordare. http://www.elha.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 15 November , 2007 ok, tackar för tipsen , ska kolla kolen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersF 1 Postad 16 November , 2007 Nu har du säkert varit noga med att kolla batteriet. Men kolla för säkerhets skull batteriet ordentligt så att det inte ger dåligt med kräm innan du ger dig lös på startmotorn. Det finns ju flera exempel där man mätt höga volttal på ett obelastat batteri men som visar sig vara helt fel när det blir ordentligt belastat som till ex med startström... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 November , 2007 Behöver upprepas. Mät först. Byt sen. Mäts framme vid startmotorn vid startförsök. Spänningen ej under c:a 10V vid beslastning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 16 November , 2007 kan mäta åxå innan för säkerhets skull, men jag har haft en väldigt kraftig modell av batteriladdare med starthjälp som extra ström vid starten, den lämnar 300 Ampere, avsedd för att vara starthjälp åt skogsmaskiner. , men jag kan ju stoppa i batteriet jag har i bilen för en extra koll , det vet jag att det är rikigt. Ska kolla upp det i helgen. Senast ändrad av Dunkelfink | 16 november 2007 | 18:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 November , 2007 -82 dvs 25 år nog borde kolen kunna vara slut om inte annat så skadar nog inte en liten service med rengörning mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 18 November , 2007 Problemet löst! Plockade isär startmotorn och upptäckte att det inte var något fel på kolen. däremot så var det ful sargad/porig beläggning på banan/ytan som kolen löper mot, efter seriös rengöring av ALLA delarna i startmotorn och en omgång med fin smärgelduk på fula/poriga ytor så gick den hur fint som helst igen , fettade givetvis in de glidbanor som rotorn hålls i igen. Tack för tipsen jag fått, ännu ett problem avhjälpt med support från detta forum. Mvh / Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser