Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
transalp01

Motorval till Ryds 520ST

Rekommendera Poster

Jag har en Ryds 520ST med en gammal Evinrude 70h. Jag tänkte köpa en ny motor men vet inte riktigt vad jag skall köpa. Jag kör inte så mycket och tänkte nöja mig med en 50hk Tohatsu traditionell 2-takt. Jag har även tittat på direktinsprutning men de väger 30kg mer. Är dessa 30kg ett problem eller är det värt den extra vikten för att få en modernare motor? Jag har även tittat på Honda 50hk 4-takt som är betydligt lättare än direktinsprutat 2-takt.

Skall jag snåla eller skall jag välja 4-tak eller direktinsprutad 2-takt. Jag nära till verkstad för Evinrude, Johnson och Tohatsu. Till Honda har jag OK avstånd, 4 mil med 30 släp....

Finns det handlar som kör ut och monterar 10 mil norr om Stockholm?

Vad gör jag med min gamla motor? Den går men får alldeles för mycket olja och behöver troligtvis plockas ner och sotas. Tar handlare gamla motorer i utbyte eller skall jag försöka sälja på blocket och i så fall vad är ett rimligt pris?

Kom med era åsikter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-takt skall du välja om du vill köra fort, så är det bara. 4-taktarna är väll det jag skulle kollat på om jag var du. Du får en renare och starkare motor som även drar mindre bensin. Jag har inte kört några Hondor men bra är dom nog. Speciellt med V-tech men de sitter säkert bara på deras stora maskiner. Hemisfäriska förbränningsrum och tyst, jämn gång är annat som talar för Hondas fördel. Ang om någon kommer ut till dig och monterar vet jag inte (då jag inte ens vet vart du bor).

Men ring och hör med din återförsäljare så ska det nog inte vara en omöjligtet. Din gammla motor köper vissa handlare som inbytesmotor (självklart beroende på skick). Men en bättre affär är nog att försöka sälja den privat. kolla vad andra begär för liknande motorer och tänk ut ett pris som du anser den vara värd efter det. 

Lycka till!

//Johannes 

Senast ändrad av TenZer | 12 november 2007 | 18:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte inför förra säsongen ut min Johnson 40 från -87 mot en ny Yamaha 50 fyrtakt. Denna väger ca 108 kg (tror jag det var), vilket är ca 20 kg mer än den gamla men det känns ingen skillnad i gången. Båten planar nu bra med 4 vuxna och 5 mindre barn ombord, om bara de tyngsta vuxna (2x90kg) sitter i främre halvan av båten. Är man bara 2 vuxna och 3 barn planar den upp hur snabbt som helst, oavsett var passagerarna sitter.

En kompis köpte en nästan ny 2-taktare (40kh med förgasare), men säger att min Yamaha är mycket tystare. Just ljudnivån tyckte jag var viktigt. Dessutom släpper den ut mindre skräp i sjön än en 2-taktare, och det tycker i alla fall jag känns bra.

Min gamla sålde jag för 11000 på Blocket. Yamaha-handlaren ville ge mig 5000 i inbyte!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...