Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
coolbeyron

BÅTPRISER?

Rekommendera Poster

Vad händer på begagnatmarknaden egentligen? Ingenting verkar det som. Har letat båt sedan i somras och har kollat på det mesta, men är lite orolig för att köpa något nu eftersom det känns som om något är på väg att hända (när räntan går ner/dollarn upp?). Framför allt eftersom säljarna har såna fantasipriser.

Har i somras tittat på nimbus 28dc, där jag efter mycket om och men gav ett bud på en med diesel på 570.000kr (det var en del jobb på den). Säljaren tackade nej för det fanns andra på blocket som begärde uppåt 650.000kr. Och tur var väl det för efter det har priserna bara gått ner. Bla finns det en i stockholm med bytt bensinare för under 500 och båtsam har en för 450! En del andra är fortfarande osålda -trots dieselmotor. Är inte detta en populär modell längre?

Tittade även på Nimbus 2600 (innan jag kände att den var för liten) och de verkar ju inte heller bli sålda. 

Jag gav upp det där med nordiska båtar efter att ha kollat på Scand-modeller, Nimo, Polar m.m. m.m. Höga priser som jag inte tycker motiveras. Båtarna är osålda.

Nu har jag varit inne på en del amerikanska båtar, och trots ett högt bensinpris - och att båtar med dubbla v8:or är svårsålda - så VÄGRAR säljarna att pruta.

Satt med en större Bayliner för några år sedan. En jättefin båt med besiktningsprotokoll m.m. dubbla sötvattenkylda v8-motorer. Gick knappt att sälja fast jag höll på hela sommaren. Fick ta ett skambud till slut. Nu när jag tittar på liknande båtar så begärs MER än jag begärde när jag annonserade ut min båt. Trots att sommaren varit regnig, motorerna nu är ännu äldre, och räntan på väg upp. Säljarna vägrar pruta. Och båtarna är osålda. Många av dem har varit till salu sedan i våras/vintras men det spelar liksom ingen roll. Säljarna är kvar i den gamla världen att man ska ha igen vad man gav för sin båt. Kanske stämde på 70 och 80 talet när vi hade hög inflation, men nu när marknaden är så mycket mer överskådlig på grund av interner och det importeras så mycket från Europa och USA, så får man nog acceptera att det inte är så längre. Finns det inga köpare så måste man justera priset - Ni som var med i början på 90-talet vet hur det är. Ett fåtal säljare har förstått detta, men tyvärr har deras båtar inte fallit mig i smaken. Var en artikel i Båtnytt i somras där de provkörde två större DC som legat till salu hela sommaren, Windy och Princess 266 om jag minns rätt. Undrar om de är sålda nu? Vad är det som omsätts egentligen? Nyare? äldre? Större? mindre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räntan går ned/dollarn upp? Antar du menar tvärtom?

 

Väldigt lite omsätts. Båtar med rätt pris försvinner omgående, tyvärr verkar inte säljarna ha ngn som helst koll på dagsläget, massor av båtar pumpas in från US (pga dollarkursen & att CE märkningen är ett skämt vilket enbart en marginell del av köparna bryr sig om) nya båtar läggs ut dagligen utan ngn koll på att osålda stått till lägre pris i månader... Vad man fick/gav för 1 år sedan är inte relevant idag (följer själv annonserna av ngt morbid intresse\Laughing\).

 

Tror personligen också att det här är en konsekvens av det kommande körkortet, vilket samtliga förespråkare borde kunna räkna ut med mindre ädla delar \Laughing\ = mindre marknad/fler steg att ta sig över som presumtiv köpare, vilket innebär ett överskott av båtar. Jag tror det här bara är början... Botten har gått ur marknaden, är inte längre upp till säljaren att sätta pris...\Laughing\

Sålde min egen båt i våras för (naturligtvis) mer än jag gav \Cool\. Men det skulle inte vara möjligt idag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den dåliga sommaren har väl också satt sina spår på marknaden... Svårt att motivera ett båtägande när vädret blev som det blev. Många båtar har legat orörda i sommar vilket nu gör att många vill sälja och få köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en god vän som är agent för ett amerikanskt märke här i sydsverige. Det som omsätts mest enligt honom är småbåtar omkring 17-19 fot, typ walkarounds och bowriders. Det handlar nästan bara om priset. Håller onekligen med dig om den sjuka prissättningen i synnerhet på de överprisade nordiska båtarna. Jag tror att det kommer en reaktion snart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att säljarna ska finansiera din plånbok ....

Det är inte helt klart att dom som säljer MÅSTE sälja .. ''till salu för detta pris''

Det är bara upp till köparen och betala för det som är till salu , finns inget annat å köpa ju!

 

Det finns folk som vill köpa ''just den'' , och har råd att betala för de ....

OM ? du inte har råd å betala vad båten kostar ... varför kritisera säljaren för det !!!!

 

 

Suck !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Möjligt att priserna på båtar mattas av något med tanke på dålig sommar samt stigande räntor. Men på längre sikt får man i princip alltid tillbaka/alt mer än inköpspriset ....tror jag iallafall, vad gäller begagnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Jag håller med i stort. Tycker också att det ofta är fantasipriser som begärs för begagnat, vilket talar för nyköp istället och/eller privatimport nu, speciellt med den låga dollarkursen.

 

Har ju också gluttat en del på begannonserna och kunnat konstatera att det finns säljare som haft båten inne ända sedan feb utan att få den såld, men priset är inte sänkt eller så är det bara sänkt med löjliga belopp. Verkar tala för att säljarna inte är speciellt intresserade av att sälja.

 

Det som är hetast efterfrågat på begmarknaden tror jag är styrpulpetet och walkarounds, även mindre båtar runt 19-22 fot med övernattningsmöjlighet, speciellt med utombordare. Flipper, Bella och liknande begärs det ibland priser för som överstiger nypriset t.o.m....

Sanslöst!

 

Men det är klart, ytterst sätts ju priset av utbud och efterfrågan, men jag är också förvånad över hur pass högt andrahandsvärdet ändå tycks stå sig för båtar och tillbehör till dessa. Tror att många drar sig för att köpa nytt, eftersom säsongen är så kort och det blir därför en alltför stor efterfrågan på begagnat. Har man råd tror jag därför att nyköp många gånger är att föredra. Stor skillnad gentemot bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

 

Följer också med i beg-priserna. Tror att det som händer är att osäkerheten är ganska stor och att många avvaktar tills i vår.

Tror att det till i vår kommer bli proppen ur mycket av den svenska båtförsäljningen när ränteläget stabiliserats, dollarn fått en fastare kurs och diverse politiska beslut har fått sin inriktning.

 

Konkurrensen från de amerikanska båtarna är just nu mycket stark, framförallt på båtar under 26-28 fot. Och framförallt på sk solskensracers. Denna båttyp konkurrerar nog starkt mot nordiska DC/HT båtar som i och med att det finns fler objekt till salu i den storleksklassen kommer gå ner i pris.

Däremot tror jag lite större båtar kommer stå sig ganska bra. Där finns det inte så många amerikanska alternativ på marknaden, åtminstone inte än så länge och ju dyrare båten är desto mer konservativ är nog nybåts-köparen.

 

Funderar man lite längre så kommer nog motorer och reservdelar gå ner i pris. Grejer som är relativt lätta att importera och transportera. Eller så är det mest förhoppningar från min sida...\Undecided\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En anledning till priserna, till skillnad från bil priser är att bilen säljs som ett objekt.

Medans båten säljs som två och ibland tre.

Och då blir det 3 saker som säljaren har värdesatt.

Båt motor trailer.

Om alla tre objekt är i nyskick så vill ju säljaren ta ut ett pris som han tycker är värdigt. Medans köparen (i mitt fall) endast är intresserad av att motorn är i bra skick.

Båten kan man renovera med ganska enkla kunskaper. 

Och med kärran, räcker det att den har gått igenom besiktning.

Det finns inga behov av att den är helt ny.

 

Mina tankar vet inte om det är rätt, men skulle kunna vara en anledning.

 

/Danne 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- du har en poäng i att säljaren inte 'måste' sälja.

Ofta kan det vara så att säljaren är ganska nöjd med sin båt, men skulle han få X kr så är båten tillsalu...

- och det vet coolbayron mkt väl \Wink\... han känner både 'köparen' OCH 'säljaren' alltför väl.

köparen vill köpa billigt, och säljaren vill sälja dyrt... ibland får man betala om man vill ha något, och ibland får man sälja till skambud om man vill sälja.

 

Men blir det en dålig sommar till går nog priserna ner kraftigt och tvärt om, om den blir bra....nästan som på börsen..\Money..lite upp,upp,upp sedan ner,ner,ner..eller vad säger du coolbayron?

 

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Finns inget som heter köparnas marknad, finns däremot en bra bok av Guillo som heter tjuvarnas marknad.

Fattar inte riktigt vad coolbeyron vill?? Köpa en Nimbus 28 DC för 99 000:-??

 

Tror att båtpris-trenden håller i sig även om markanden översållas av Amerikanska eller Kinesiska båtar.

 

Någon jämförde EU-moppar i en tidigare tråd. En Baotian kostar en spottstyver i inköp men säljs för ett korvöre begagnad. Peugot och Gilera är kostar mycket i inköp och säljs begagnad för mycket. Alla omsätts i ungefär samma omfattning!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


jo det är nog så att det borde finnas mycket prutmån på de priser som  många båtar annonseras ut för. Det är ju så att många båtar är ute under ganska långtid och frågan är då om de överhuvudtaget blir sålda.
Försökte själv sälja vår Jofa winth  - en 70-tals ht med ny motor. Men trots att vi hade ett pris som var markant lägre än det som båtfirman ansåg vara ett rimligt pris så var intresset inte så stort,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sakt var .. man får ALDRIG mer än vad en köpare vill betala !!!!!!!

 

Sen får man tycka vad man vill om de .......

post-11345-1394235270,3493_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan oxå säga att det blir aldrig billigare än vad säljaren vill sälja den för.

 

Jag själv kommer lägga ut min båt till försäljning till våren till ett pris som jag kan tänka mig att sälja den för, är det då någon som vill köpa den för det priset så blir det affär annars behåller jag den.

Jag är igentligen nöjd med den båten jag har, men det är alltid kul att byta, får jag då ett bra pris på båten så byter jag men får jag inte det så behåller jag den.

 

Jag bryr mig inte om annonsen ligger ute hela våren/sommaren utan att bli såld.

 

Så har jag gjort med bilar oxå och faktiskt lyckats sälja dom för mer än jag köpt dom för.

 

Jag resonerar så här.

Är det något jag verkligen vill bli av med så går det att pruta.

Är det något jag Jag inte är i akut behöv av att sälja, så säljer jag den endast om jag får rätt pris.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MMM. det e såå snaurrigt på båtmarknaden..Jag dök in i den för snart 6 månaders sedan

Min erfarenhet såhär långt är att efter 5 månaders sökande hitta en som passar mig.

Problemen jag stötte på var att säljarna inte visste ett skit om vare sig båt eller motor.

Snabba affärer, att se båten som en pryl  och det till fantasipriser, import från USA och då skulle dessa göra sig en kula..och glömde bort de där extra

Konsten e nog att få ut just dom där extra pengarna när allt var betalt  utom CE märkning som e ett galet fenomen..Jag kunde pruta en massa redan vid första titten (hur seriöst e det) nej det var inget för mig..

 

 

Jag hittade 1 av 10 som dög och som Jocke Chris-craft skrev hade jag inte brytt mig om den kostade 20 hit eller dit.. Allt stämmde..

Vill man köpa ett as och har ett garage med 4 meter i takhöjd och en examen inom plast, glasfiber och motorer kan man ju givetvis göra klipp.. men jag var ute efter raka motsatsen ..

Historik, Själ och lyster.. det var 3 skitviktiga krav i mitt båtköp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en del båtägare har ett tryck hemifrån att sälja familjens båt som används lite och kostar mer än någon i familjen tycker det smakar. Ett sätt är då att lägga ut båten på annons och dra till ett rejält pris för att till våren kunna konstatera att det inte var någon som ville ha den. Då är det bara att glatt segla en sommar till för att sedan på hösten tvingas upprepa samma procedur igen. Det kan ta många år att sälja en båt \Smile\.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hahaha helt  rätt.. 

 

 

 

 

jag skulle  själv kunna tänka mej att  sätta ut min båt  utan igentligen ha nån lust att sälja men  vill nån köpa den för det priset  jag begärt  och man är på rätt humör  så kanske man säljer.

 

 

 

det är nåt speciellt med båtar..  det blir som ens  ögonsten. och man vill ha bra betalt för den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...