Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
djivbento

Hur gick det med min färg ???

Rekommendera Poster

Nu är det så här, när jag började måla min båt invändigt igår på förmiddagen.

Då det var ca:5-6 gader ute.

Enligt väderrapporten så skulle det bli hela 12grader innan dagen var slut. Perfekt tänkte jag och försökte bli klar så fprot som möjligt. Det sas heller inget om någon snöstorm under kvällen då.

Nu hör till saken att när jag var klar med målningen så var det ca:1-2 grader ute, strax därefter började det snöa och det var 0- -1 hela natten.

Vad kan ha hänt med färgen nu, kan det bli ett sämre resultat ?? Jag ska stryka båten en till gång, skall jag göra det nu ?? Eller skall jag vänta tills i vår.

Jag målade med Nordsjö Ready 40 en akrylfärg.

Samma färg som internationals färger men hälften så dyr. (Fick jag det sagt också)

/Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart och vad har du målat för något? De som kan hända är att de kan bli små blåsor i färgen och att det tar en längre tid innan den torkar. I värsta fall att den rinner av om det är fuktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker du väntar till våren när både temperaturen ökat samt att luftfuktigheten är mindre, att färgen rinner av är nog ingen risk men att den inte härdar i ytskiktet och du får en klibbig yta till följd. Kan du få upp tempen några grader vi cupévärmare etc så sätt in detta men som sagt va' vänta till våren.

LF 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kan jag svara själv.

Var ut till båten idag och målade klart den första strykningen, gjorde inte klart hela båten första dagen eftersom det blev för kallt.

Men det som redan var målat kändes okej.

Det hade inte torkat helt men var som man säger klibbtorrt

Så nu kommer jag att vänta tills det blir typ 10 grader ute. Då kan jag med säkerhet hinna med och måla den andra strykningen.

Svar på din fråga vart jag målat: i kabinen.

Det var ganska dålig finish där, lite mögel och allmänt orent här och där.

Men som sagt det såg i nuläget ut att bli ett bra resultat, men vi får se när det har torkat till 100%.

Jag tror att en avgörande faktor var att jag hela tiden använde varm färg. Och hade cupé värmare på under målningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle ju även berätta att jag skulle tona mina rutor, men det gick inte eftersom jag har plexiglas.

Kollade med original rutor, men det skulle kosta en hel kasse med pengar, insåg att det skulle bli för dyrt.

Tog istället bilen till närmaste glasmästare och fick positiv respons. Mina  3st rutor (2st 130x30cm och 1st 80x90cm) skulle kosta strax över lusentappen. \Money Och då fär jag dom i tonat plexiglas. Anledningen till att jag vill ha det är att det blir så sjukt varm i kabinen under soliga dagar.

En till fråga som jag har är:

Tänkte byta ut ventilations luckan i taket på kabinen, till en solcells driven från biltema. Är det någon som har testat dessa med bra resultat ? Eller finns det andra som är bättre ?

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=87475

/Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan

Om jag vore du så skullle jag inte tona rutorna. Det är nog svårt att se genom en ruta när det blir mörkt.

Mitt tips. Skaffa ljus markisväv och sy bitar som passar rutorna och sätt fast dem med tryckknappar på utsidan då det behövs. Så har jag haft i flera år och det funkar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är nog också lite skeptisk till mörka rutor. Visserligen kommer det in mindre sol, men å andra sidan borde mörka rutor absorbera ljuset och fungera som element.
Då är nog bättre med textilier som hindrar solen och inte värmer rutorna, alternativ spegelglas.
Det finns alternativ som dämpar/reflekterar solljuset istället, samtidigt som det knappt är märkbart innifrån.
Jag gissar, men på liknande sätt har vi provat olika sol och insynsskyd på jobbet (ej i båtar), men bra reslultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren angående tonade rutor, jag får se hur det blir.

Men det jag pratar om är alltså en värmetoning som absorberar 80-85% av värmen.

Sen för min del gör det inte så mycket att man inte ser ut så bra.

Jag står ändå utanför kabinen när jag kör.

Och då ser man över vindskyddet som sitter på kabinen.

Men angående den solcellsdrivna ventilationen som jag länkar till i mitt senaste inlägg, är det någon som testat det ???

Biltema gör ju inte bara skräp, men en liten störande grej med fläkten är att den kommer att starta så fort solen träffar den.

Och man kan alltså inte stänga av den manuellt.

Tänk tanken att man ligger och sover i kabinen, eller ett barn.

Så helt plötsligt på morgonkvisten så startar fläkten....

Kan bli lite störande. Men vi får se ur det blir med den, kom gärna med tips.

/Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...