paddelnisse 0 Postad 2 November , 2007 Kan inte någon snäll skäl beskriva hur man går till väga och vad man använder?Mina sjökort jag har är gara en massa småbitar går dom att klisra ihop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 November , 2007 Vad menar du?Är det digitala sjökort du har i småbitar? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paddelnisse 0 Postad 3 November , 2007 Ja det är digitala inågot format som heter kap Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 November , 2007 Jag använder programmet SeaClear http://www.fbk.nu/seaclear.ht som du laddar ner gratis från nätet. Det finns även svensk handledning att ladda ner. Det finns ett program Screen Capture Utility tror jag det är där man kan klippa ur sjökortsbitar från skärmen och foga samman dem till större enheter, även egenscannade sjökort. Det färdiga sjökortet kallibreraqr du i programmet MapCal. Det är lite pill men det går. Jag har vid vissa tillfälen gjort det när jag har varit ute och seglat och det saknas en bit sjökort. Då har jag klipt ut från C-map som jag har gamla sjökort från hela världen. De digitala sjökorten på min dator är ju ett komplement. Jag tillhör den generationen som inte seglar nå stans utan att ha någolunda rättade pappersjökort ombord. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paddelnisse 0 Postad 3 November , 2007 Jag kör med gamla vanliga sjökort men tänkte försöka titta på den digitala vägen oxå? Jag laddade ner sea clear men jag får inte det att funka,kan inte öpnna något föutom någon värds karta över Afrika Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 3 November , 2007 Är det kanske så att du inte lagt in några sjökort utan bara har det värlsdöversiktskort som följer med Seaclear? G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paddelnisse 0 Postad 3 November , 2007 det är något annat för först får jag något felmed att det inte går att öppna port1,öppnar jag ett sjökort så blir det bara en vit ruta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trollet11 0 Postad 3 November , 2007 RTFM! * jag tror du glömde ladda hem manualen till seaclear, den svenska versionen finns att hämta på samma ställe där du hämtade programmet och beskriver de flesta funktionerna i programmet samt hur man går tillväga med sjökorten. sping.com/seaclear http://www.sping.com/seaclear/sc_ii_man_sv.zip * Read The Fucking Manual! Senast ändrad av Trollet11 | 03 november 2007 | 18:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paddelnisse 0 Postad 3 November , 2007 Jag har läst den och jag tog ner den med prog Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser