Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Teijo

Tömma kylarvatten MD1

Rekommendera Poster

Hur tömmer man lättast och snabbast kylarvattnet ur en VP MD1? Är det lika som i en MD5?

Säg inte fyll på med glykol för det går inte då elsystemet är delvis brunnet så motorn kan ej startas.

Tack på förhand / Teijo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ta lärdom av mig då jag bar mig dumt åt förra vintern med min MD1A
1 Lossa slangen från inkommande kylvattnet som går till impellern. Lättast lossa vid impellern.

2 Ta bort locket över impellerna och AKTA skruvarna så du inte tappar dem samt var rädd om papperspackningen där. Det går att skära till nya och använda vanlig fett som tätning.
3 lossa slangen som kommer från termostaten och går antingen direkt ut genom bordläggningen eller in till avgasröret.  Blås alla slangarna rena från vatten. Om du har våta avgaser-vattnet i avgaslimpan/ljuddämparen/vattensamlarburken (kärt barn-många namn) kan vara kvar.

4 På motorns styrbordssida långt ner finns en mässingsnppel med en avtappningsplugg i den. Den går med stor sannolikhet ej att skruva ur för hand så skruva ur HELA nippeln istället.
Om det inte kommer ut vatten där så peta med en svetstråd eller cykeleker eller likn tills det kommer vatten
(Det var det jag glömde och det frös och sprängde ytteväggen trots att jag hade en värmekamin där. I.o.f var det en spricka där förut och det var lagat med en tätn.massa som inte höll. Jag fick lov att lyfta ur hela motorn och lyckades svetsa sprickan.)
Är du osäker om det är rent från skit från avtappningshålet så häll vatten bakvägen genom slangen  från termostaten. Den släpper i normala fall förbi all kylvatten som den tar in och portionerar ut bara det som behövs via termostaten till motorn.Så du kan spola baklänges utan at ta bort termostaten.

5 låt bottenkranarna stå i öppet läge om det är kulventiler, för det är de väl?, annars fryser vattnet i själva kulan och spränger den. Vem vill ha spräckta kulor?\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-embarassed.gif\ border=\0\ alt=\Embarassed\ title=\Embarassed\ />
Lycka till
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...