Martin_K 0 Postad 21 Oktober , 2007 har problem med tändningen på min motor (en inombordare, bensin, av märket FM från 1972, med SEM magnettändning). Motorn startar och går helt ok på tomgång, men när jag lägger i växeln och motorn får lite motstånd så ”går den tungt”, motorn hostar och jag får förgasarsmällar. Efter ett tag så dör också motorn. Enligt en kompis kan det då inte vara själva magneten som det är fel på, för då borde inte motorn starta alls. Istället trodde han att jag ska byta kondensator.Är det någon annan som har erfarenheter av denna typ av tändning. Kan jag utesluta att magneten behöver lindas om (eller bytas ut) så länge som motorn startar? Martin, som planerar för vinterns projekt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 21 Oktober , 2007 Samma system som på moppar m.m. Hör med någon som jobbar med sådant. Men att kolla, eller byta kondingen är ju en bra grej oavsett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 21 Oktober , 2007 När det gäller mopeder är det inte helt ovanligt att dålig kondensator yttrar sig genom att motorn går fint på tomgång, men misständer vid högre varvtal och/eller under belastning. Det är ingen garanti för att det är så enkelt i ditt fall, men i alla fall en antydan till var man ska börja leta fel. Jag vet inte hur elen är kopplad på din motor, men på mopedtändningar och mycket annat stänger man av tändningen genom att kortsluta brytaren (och kondensatorn). På mopeder kan man därför enkelt testa om det är kondensatorn som är problemet genom att koppla in en frisk kondensator mellan dödarkabeln och jord, går motorn som den ska sedan har man hittat felet. Tar ett par minuter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 22 Oktober , 2007 Visst kan det vara fel på magnettändningsapparaten, så bästa resultatet är att få den kollad hos en verkstad som kan kolla styrkan på gnistan, den bör vara ca 10 mm lång, men gör INTE detta test själv, du kan då orsaka överslag i lindningen så att gnistan hellre går den lättaste vägen. Orsaken till den dåliga effekten är ofta att man tar loss tändstiften och lägger dom ovanpå motorn och vevar eller kör m startmotorn, och om det då inte är perfekt kontakt med godset så sker överslagen inuti... Sätt på en klämma med en kabelstump som skruvas fast i god jordpunkt, och sätt klämman på gängorna på stiftet, då är det riskfritt. Det är inte helt otänkbart att det är förgasaren som är för snålt ställd, alltså att motorn får för lite bensin och resultatet brukar då bli att motorn nyser genom förgasaren. Har du justerbart huvudmunstycke på den motorn? öppna i så fall ¼ varv o prova igen. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 22 Oktober , 2007 Hej. Kolla brytarspetsarna om dessa går lätt och inte kärvar, samt hur är det med tändningen ? Är det fast eller auto tändförställning på tändplattan dvs ställs tändningen efter varvet på motorn. Går denna platta trögt så kan det resultera i samma problem som du har. Har haft en mc (monark albin -42 med magnet tändning) men med manuell tändförställning och ställde man den lite fel så small det rejält. Kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser