Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
petelars

Urmontering motor

Rekommendera Poster

Tänkte lyfta ur motorn ur min Havsfidra nu och undrar om det finns någon annan som gjort liknande. Motorn är en MD1B. Det ser ut som att det är sågat i basinredet för att få plats med motorn, skall det vara så? MD1 var väl standard i Havsfidror? Lyftöglan sitter under inspektionsluckan i sittbrunnen, men motorn måste ju lyftas ut via ruffen!

Upptäckte även att det inte fanns någon form av stötdämpande motortassar, bara stumt monterade i ramen med gummiduk emellan.

 

Kort och gott:

- Hur lyfter man ur motorn på smidigast sätt?

- Kan man montera bättre tassar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

Lossa motorn från alla anslutningar/bädd och dra bak motorn så att motorn går fri från sittbrunnen.

Två man klarar att baxa ut motorn från motorbäden, så att du kan kroka i lyftöglan och sedan lyfta motorn ur ruffen med kran eller spel, genom ruffluckan.

Fyra man klarar att lyfta motorn hela vägen ur båten, men det kräver en stabil plattform och trappa utanför båten.

Tänk på att om du monterar motorkuddar så höjs motorn ca 40-50 mm., vilket i sin tur kräver  någon form av flexibel ansluning mellan backslag och propp-axel, vilket i vissa fall innebär att du också måste montera ett axiallager .

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det är inte så farligt eller tungt.
Min båt ser annorlunda ut men jag lossade motorfästena och satte en 2x4 tvärsöver takluckaöppningen och ett wirespelblock där och lyfte, drog den sedan samtidigt framåt på en gammal trasmatta på durken och fick fram hela motorn snyggt i kajutan och kom åt för att svetsa den. se bif bild Alla dynor och sitsar mm är bortplockade.
 
Ang motorfästen. MD1B motorn har backlsaget fungerandes på det viset att axeln rör sig framåt resp bakåt och propellertrycket hjälper till att hålla kvar växeln i läge. Sätter du dit flexibla kuddar så måste det till lite mer än att bara koppla på en rörlig koppling mellan backslag och propeller axel. Den skall kunna överföra tryck och drag samtidigt! Har precis samma problem själv och har inte fixat det än men det lutar åt en lite sk. CV knut från en liten japsare bil. (CV på svenska konstant vinkel, istället för två vanliga kardanknutar som det krävs annars....)
Har just skaffat knuten men inte börjat montera den än. Hör av mig om/när det blir gjort. Kan hända nämligen att jag övergår till hydrauldrift.
Lycka till med ditt projekt och berätta hur det går och fråga om det är nåt mer.
Varför skall du ta ut moton förresten?
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Bilden försvann visst. Provar igen.
Kommer inte fram med bilderna, sorry. provar senare, de är kanske för stora? 

 

Senast ändrad av Kalman | 20 oktober 2007 | 21:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har lyft ur och i motorer ur diverse båtar bl.a min havsfidra. Som Anders säger, är det bara att lossa alla anslutningar och motorbultarna.

 

Jag bruka lägga en skiva på durken som motorn glider på. De motorer jag lyft ur har jag ensam släpat fram i ruffen med hjälp av ett Lugallspel (spaklyftblock) och sedan lyft ur med hjälp av en traktorgrävare eller gaffeltruck.

 

På min L32;a lyfte jag ur en ihoprostad Albin AD2, 350 kg, från mototrummet, ut i ruffen, vidare upp i sittbrunnen, över ruffen och fram på fördäcket, där hjullastaren kunde nå den och lyfta ner den på släpkärran. Till hjälp hade jag 2 st lugallspel, pallningsvirke och storbommen (masten stod på) och ett glatt humör. Det tog en stund, men med lämpor och knep går det mesta. Det finns fördelar med att ha jobbat på ett elverk större delen av livet - tillgång till utrustnig av div slag (och vanan att hantera den).

 

 

På min havsfidra, som också hade en MD1 var det onäkligen trångt. För att få ut den måste jag montera bort ventilkåpan och spridaren plus pinnbultarna till spridaren. Dessvärre fick jag inte loss de ena av pinnbultarna, utan jag fick såga ett litet jack i plasten så att jag kunde få förbi motorn.

 

Jag hade ur motorn flera ggr pga oljläckage. Efter tre försök hittade jag problemet, som volvopenta verkstaden gåt bet på - simringarna som tätar axeln till handstarten var helt ihoptorkade. När jag gick i sjögång droppade olja ner på svänghjulet, som kastade runt oljan i hela motorrummer.

 

På mina fidror har motorerna alltid varit stumt monterade utan gummikuddar. Tycker inte att det har varit något problem. Hade nog mer problem med gummikuddarna på de t vå båtar jag har haft med kuddar monterade. Jag skulle i varje fall inte lägga ner nåt jobb på att eftermontera gummikuddar.

 

tommy

 

Senast ändrad av toaen | 21 oktober 2007 | 15:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu har jag fått ut motorn i salongen och på tisdag får jag hjälp med hjullastare och lyfter ur den genom ruffluckan. Jag fick plocka av ventilkåpan och låsningen till spridaren, men med lite filande i inredningen gick pinnbultarna fritt.

Anledningen till att jag tar ur den, är att jag vill se över den ordentligt, tvätta och måla den. Kanske lämna in den, men det lutar åt att jag gör större jobbet själv. Jag skall även måla insidan av ruffen och kölsvinet.

Min tanke med motorkuddarna var att motorn ska hamna på samma nivå efter motering av kuddar och därför måste fästena svetsas om. Alltså hamnar backslag och proppeleraxel i samma nivå även efter.

 

På bloggen finns bilder på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, inspirerande blogg. Du har verkligen en fin Havsfidra.

Jag hade samma funderingar att montera motorn på gummikuddar som du, men har skippat det efter att ha talat med div expertis.

De synpunkter jag fått, låter rimliga i mina amatör-öron, men jag kan ju inte säkert veta att:

Det är ingen bra idé att montera motorn på gummikuddar och samtidigt ha kvar den stumma axeln.

Om motorn monteras flexibel så måste även axelkopplingen vara flexibel.

Om denna koppling är av kardan-typ så fodras ett axiallager som kan ta upp axelns tryckande och dragande krafter.

En stumt och korrekt installerad drivlina /motor är mer problemfri än en flexibel och bör inte heller förorsaka så mycket störande vibrationer, särskilt med tanke på att det trots allt bara är en motor som används sporadiskt.

/Anders

 

Senast ändrad av Misil-1 | 22 oktober 2007 | 11:29

 

Senast ändrad av Misil-1 | 22 oktober 2007 | 11:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch, det är bara fram med tigersågen och gör ett hål ovanför motorn och lyft rakt upp. Det tänker jag göra...\Wink\ (OBS, skoj, skoj)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför krångla till det??

Såga ett hål i botten så sköter tyngdkraften resten \Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De sista inläggen får mig att tänka på de två fördelar som finns med en aktersnurra.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det vara på det sättet, är nog Olle Landsells variant den bästa!
Släng ut motorn och sätt in en 100 liters vattentank istället, det är ju ändå en segelbåt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...