Fille 0 Postad 16 Oktober , 2007 Hej! Är det någon som har tips på hur man plockar bort trimkolvarna? Antar att man får ta det från insidan av skölden=trångt som satan...Ska ge mej på detta imorrn vore tacksam för tips.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 16 Oktober , 2007 Tapparna som håller kolvarna sitter från insidan, ja. De är låsta med varsin liten skruv, typ M6-M8, alldeles intill tappen. Det finns också ett gängat hål i själva tappen så du i kombination med lämpliga mellanlägg kan använda skruven för att dra. Problemen är som vanligt flera, utöver att det är trångt då. Dels kärvar tapparna gärna litegrann. Ett alternativ till att försöka dra på insidan är då att plocka bort de små plastpropparna på utsidan av skölden, montera smörjnipplar och pressa ur tapparna med fettspruta. Nästa bekymmer är att 90% av alla drev verkar monterade av idioter med en fogsvans som enda verktyg. Dvs hålen är felsågade och alla tänkbara genvägar har också tagits. Då får du inte ut tapparna tillräckligt långt utan att ta upp ett jack i akterspegelns kant. Om du tyckte det var besvärligt innan kommer du att se en helt ny dimension av begreppet trångt. Annars är det inga problem . Tapparna har förresten varsin oring, inte helt lätt att hitta på reservdelsskisserna, som du ser till att byta när de väl är loss. Samma dimension som på trimrörgenomföringarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fille 0 Postad 16 Oktober , 2007 Tack för svaret! Får kolla hur det ser ut, vet iaf att jag inte har något speciellt urtag för tapparna i akterspegeln... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 16 Oktober , 2007 Många säger att det är enklast att lyfta ur motorn, så gjorde man tex på min båt vid byte av trim-kolvarna förra året. Jag har V8 290 drev Senast ändrad av Janne111 | 16 oktober 2007 | 17:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fille 0 Postad 17 Oktober , 2007 Plockade bort kolvarna ikväll, gick överaskande lätt, inget kärvande utan det var bara att lossa bulten skruva i den i tappen och dra ut. får förmodligen göra ett mindre ingrepp i akterspegeln för att få ut hela tappen o byta o-ringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser