Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Crusing

Vatten mellan skroven

Rekommendera Poster

När jag drog upp båten i helgen rann det ut ca 2,5 liter vatten ur båten när dyviken skruvades bort. Är detta mycket eller lite på en dryga 5 meters plastbåt med heltäckande kapell som alltid är på? Så lite vatten borde inte vara farligt, men kanske borde jag montera dit en länspump som suger torrt då och då under säsongen?

Kanske stänker det in lite regnvatten via muffarna för motorkablage, men det är alldeles nya och sitter bra. Är det möjligen kondensvatten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2,5 liter är normalt i sammanhanget. När jag lossade på min dyvika nu senast så rann det bara ut en halv dl i år, men vissa andra höstar har det runnit ut mer än 2,5 l. I en tidigare båt (i full gott skick) kom det ut runt 10 l en höst. Om båten och dyvikan är i fullgott skick så kan det komma ut allt från nästan ingenting till en hink full. Skillnaden beror då på hur temperaturskiftningarna under sommaren har sett ut. Vissa somrar resulterar ju i mer kondens än andra. Är det varma dagar och kalla nätter så bildas det mer kondens än om det är en mer jämn temperatur över dygnet.

Du bör nu se till att dyvikan är borttagen under hela vintern för då rinner även det kommande kondensvattnet ut som bildas under vintern. Jag brukar montera tillbaka min dyvika först samma dag som jag sjösätter båten. Då använder jag gängtape för att försäkra mig om att den verkligen sluter tätt.

Beroende på båtens konstruktion så kan det eventuellt rinna ner vatten i skrovet via kabeldragningen. Om du har gummimuffar vid kablaget så minskas ju risken för att vatten kommer in den här vägen, men helt tätt är det ju inte. Men det gör inte så mycket så länge du kan tömma ut det vatten som kommer in. Å andra sidan kan man ju vara lite extra försiktig just vid kabelgenomföringarna när man spolar av båten. Det mesta vatten som rinner ut ur dyvikan är kondensvatten så länge genomföringar av kablage och skruvar är täta. Ibland kan det hända att det läcker in lite vatten genom t.ex. lite otäta genomföringar vid knapar och räcken, men om båten är i normalt skick redan från fabrik så ska det vara helt tätt den vägen. Om det är det eller inte går inte att se annat än om det samlas väldigt mycket vatten som rinner ut ur dyvikan år till år. Om det gör det så kan man börja misstänka just dessa ställen. Men du kan ju uppenbarligen sova lugnt.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om skall montera en länspumt som det pratas om i översta inlägget, vart monteras den ?? Monterar man den på dyvikan ???

Finns det de pumpar som känner av om vatten nivån stiger ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, länspumpen monterar man inne i båten. Den bör då monteras så långt bak i båten som möjligt och så lågt placerat som möjligt. Den är till för att pumpa bort t.ex. regnvatten som samlar sig längst bak och lågt ner i båten eftersom båten lutar lite bakåt även vid stillaliggande. De flesta länspumpar har automatiska nivåvakter som känner av när vattennivån blir för hög. Men alla elektriska länspumpar.....med eller utan nuvåvakt....brukar ha en relativt kort livslängd. Nivåvakterna brukar dessutom ha en tendens att vilja hänga sig efter det att den har fått ett par år på nacken. Å andra sidan är länspumpar inte särskilt dyra. Bra att ha, men man ska inte lita på den helt varför det är viktigt att se till båten lite då och då när der regnar eller har gjort det. Det vatten som länspumpen pumpar ut från båten har en egen genomföring ut till aktern.

Vissa båtar behöver ingen länspump eftersom många moderna båtar har någonting som heter självläns. Den har exakt samma funktion som en länspump men med den skillnaden att den inte är mekanisk och kräver ingen strömförsörjning. Det är istället ett hål med ett rör eller slang som går ut i akterspegeln och med hjälp av utformningen/placeringen av rörets/slangens in respektive uttag så rinner vattnet ut av sig själv.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roddarn skrev:

De flesta länspumpar har automatiska nivåvakter som känner av när vattennivån blir för hög

Nja, kanske om den redan sitter i båten, men bara i undantagsfall om man köper en ny pump.

Ett fåtal sådana har inbyggd nivåvakt/flottör(Typ Rule-Mate), någon (typ Rule 500) har slå på periodiskt och känn om vattnet gör motstånd-automatik, men de flesta är nog rena pumpar och behöver kompletteras med en extern flottör för att bli automagiska.

Den minsta och mer-än-tillräckliga för att hålla borta vatten ur de flesta båtar som inte har sprungit läck genom grov skrovpenetrering (32 lit/min) med inbyggd flottör är nog Rule:s RM500.

Den funkar klockrent, tar mindre plats än den minsta separata pumpen  extern flottör och  kostar dessutom under 700.-!

Stickspår:\Laughing\

Har numera en sådan i gamla snipan och en i källaren \Surprised\  (min källare ligger under grundvvatten-nivån och fylls vid ihållande regn med hundratals liter vatten..RM500:an nerstucken i ett hål i betonggolvet ser till att vattnet pumpas bort/ut innan det ens når golvytan)..helt sjukt, jag vet, men f-n så mycket billigare än att dränera halva kåken med osäkert resultat  \Wink\

Vad gäller livslängden på en sådan kan man väl bara gissa, båda mina (2 & 3 år gamla) har fått slita ohyggligt mycket mer än normalt och visar trots det än då länge inga som helst tecken på försvagning i funktion eller prestanda så kvaliteten kan jag absolut inte klaga på \Cool\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...