Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
maro

Hur få isär riggen på Johnson 8hk -86

Rekommendera Poster


Ska byta impeller på en Johnson 8hk Sailmaster utombordare men får inte isär riggen. Efter att jag tagit bort bultarna gick det lätt att få en glipa på ca två cm, men sen är det stopp. Verkar vara växel stången som gör så riggen inte delar sig.

Kan det vara möjligt att man måste riva motorn för att få loss stången eller ska man öppna växelhuset?
 Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en delning på den, men jag vet inte riktigt var då jag inte skruvat någon sådan motor. Leta dig längs vxl stången så bör du hitta den. I värsta fall kanske du får lyfta på powerheaden. Men det första steget för dig är att leta fram en manual för din motor. Det bör du hitta hos en auktoriserad Jhonson återförsäljare. I den står det steg för steg hur du delar riggen.
 
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara en liten lucka på riggen som man får skruva upp... där innanför brukar det finnas en skruv som man lossar och delar växelföraren har jag för mig.. Sen är det bara att dra ut bröten.

 

Senast ändrad av Daniel_B | 13 oktober 2007 | 14:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vilken årgång är det på motorn (på ett ungefär)

 
Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i rubriken på hans fråga så ser du.

Det är en -86:a.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Precis det är en -86:a
Visst kan man pallra sig iväg och köpa en reperations manual, men att lägga 450 spänn för att läsa en sida om impellerbyte känns lite onödigt... Särskilt om man kan få svar här.  
Jag har iaf letat efter någon lucka eller liknande på riggen men det finns ingen. Jag har brukat både milt våld och lite mindre milt våld men får inte isär den.

Om man följer växelföraren upp i motorn, hittar man en lucka, liksom ovanför där växelförarstången är kopplad i 90 grader till växelspaken (syns också på sprängskissen). Kan det vara där man ska in och lossa den? Men de är jäkligt bökigt att komma åt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att jag på någon motor funnit att växelspaken ska stå i ett visst läge för att stången ska lossna. Prova att ställa den i framåtläge, friläge och back och lirka lite för varje läge..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska/bör sitta en delning strax ovanför växelhuset alternativt mitt på riggen i framkant (mot aktern på båten till). Annars kan du demontera förgasaren och lossa växelstångenfrån växelspaken (gjorde detta på en långriggad Evinrude 5-10hp 70-tal då jag inte visste om delningen pga att jag mestadels meckat nyare Mercury). Lite meckigt men det funkade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte någon som har ett bra svar?? Höll på idag och stötte på patrull. De kan ju inte vara så idiotiskt att man måste plockabort förggasaren för att låssa på växelstången....

Någon som har en johnson 70hk motor från 1991 som kan ge ett vettigt svar...

mvh

marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 7,5 hästars johnson från 1982 som jag tagit isär alldeles nyligen, jag tror när jag kollar sprängskisser på ishop att det är samma konstruktion som din 8:a från 86.

På min motor var det bara att dra isär, utan att dela växelstången med skruvförband.

Växelstången på 7,5:an vrids när man växlar, på alla andra johnson och evinrude som jag har mekat har växelstången skjutits upp eller eller ner vid växling och då har man också behövt dela växelstången eller lossa den under förgasaren. Mitt tipps utan att jag för den skull tar något ansvar för din motor är MER VÅLD.

 

mvh Waxholm4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja de stämmer, att växelstången vrider sig då man växlar... Vart kommer den att släppa, uppe vid motorn eller nere vid växelhuset? Har precis köpt motorn och förre ägaren hade aldrig bytt impeller eller haft isär riggen så det är möjligt att den sitter rejält efter så många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Växelstången ska släppa uppe under motorblocket ungefär i höjd med drivaxelns ände.

Går det inte att klämma åt axeln med en tång i glipan och sen bruka våld på växelreglaget, fram och tillbaks?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska testa imorgon med mer våld, återkommer med resultatet.
Tack för tipsen iaf. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, äntligen fick jag isär den\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />... Men, drivaxeln låssnade inte uppe vid motorrummet utan nere vid växelhuset. Det här medför att det är omöjligt få ihop huset där impellern sitter efter den är bytt, det är helt enkelt fysiskt omöjligt att komma åt att skruva ihop den. Drivaxeln sitter som berget... Någon som har något tipps?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur man får bort drivaxeln från motorhuset?
 /Maro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag äntligen fått bort den fastrostade drivaxeln ifrån vevaxeln. Tänkte bara skriva ett par rader hur jag gjorde...
Jag vände motorn upp och ner och hällde ner rostlösningsmedel längs drivaxeln så att det blev en lite pool med rostlösare där axeln satt fast. Lät den stå så har, upp och ner, i ett bar veckor. Fyllde på rostlösare lite då och då. Till slut lyckades jag banka bort den genom att slå med slägga på en kraftig rörtång som jag höll i fast i axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...