Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
joppe_hagg

Bränsleledningar för diesel - gummi/koppar?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har nyligen skaffat mig en gammal plastsnipa - en Myra 20 från 1966. Den har en gammal italiensk encylindrig dieselmotor som heter Arona AD 185. Jag undrar tre saker:

 

1. Kan jag byta ut de gamla buckliga kopparrören mellan tank och motor till gummislang? Det finns ju bränsleslang som tål både värme och bränsle, och som jag tror håller bättre än dessa gamla buckliga rör med veck och bulor. Finns regler eller funktionalitet som styr?

 

2. Det verkar vara en ledning som går TILL motorn och det verkar finnas en RETUR. Stämmer det? Brukar det vara så att överflödig diesel går tillbaka, eller vad kan den vara till för?

 

3. Det sitter en gammal tjusig bränsletank (koppar) i aktern med två påfyllningshål, och två bränslekranar i botten. Är det så att man brukar / brukade ha en reservtank som man kunde ta till om bränsle i huvudtanken tog slut? Är det nödvändigt att - precis som på gamla tvåtaktsmotorer, man  bör stänga av kranen då man går ifrån båten? Den ena kan vara smart att ha avsängd så att man inte kör båda tomma av misstag...

 

 

Tacksam för svar från en nybörjare.

Mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående de två rören mellan tank och motor så stämmer det att du har en returledning för överflödig diesel. Jag är tyvär ingen expert på dieseltanksinstalationer än, men jag borde behållt/bytt till nya kopparledningar.
 
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet ju inte jag hur det är på din tank, men det var rätt vanligt på gamla koppartankar att man hade en avtappningskran i botten för att få ut skit o vatten som la sig längst ner i tanken. Har du det ska du vara tacksam, finns inget bättre sätt att bli av med den skit som alltid samlas i tanken. Det brukar se ut ungefär som i bilden här.
 
Gösta 

post-3623-1394235241,8513_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det rimmar ju inte med att det även är 2 påfyllningslock...Kan det inte vara så att man har kört på 2 olika brännslen??På ena sidan fin diesel för att använda då motorn är kall och på andra sidan nån sorts ful olja(hemkokedynga)spillolja etc.

 

Ang. ledningen så kör med gummislang istället för röret du, bara du monterar den så att det inte uppstår nötning nånstans.

Körde själv med Biltemas bränsleslang 8mm på min förra båt ca 2 meter lång var den och det funkade jättebra,satte även in en utombordar pumpblåsa (ny från Biltema) strax innan förfiltret för att kunna lufta ur dieselsystemet lättare och det funkade kanoners.

Motorn var en MD3b...

Lycka till!!

 

Senast ändrad av guzzlon | 12 oktober 2007 | 21:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du kan byta till godkänd gummibränsleslang om du vill, det funkar minst lika bra som rör (har det själv).

Varken rör eller slang håller dock för evigt, men slang korroderar inte utvändigt och är mycket enklare att byta.

Båda skall sättas fast så de inte kan skadas av rörelse/vibrationer etc.

 

Ja, det finns en returledning, matarpumpen pumpar mer bränsle än som används, överskottet (som kyler spridarpumpen och spridarna) går tillbaka till tanken.

 

Som GostaU sa, det kan mycket väl vara så att den ena kranen är en tankdräneringskran för dränering av skräp och vatten direkt från tanken.

 

Sådan kran kommer jag ihåg från lumpen (flygplan-vapenmekaniker SAAB 37 Viggen..så gammal är jag), morgonritualen där var alltid före start av STAGG, töm bränsle från tanken och inspektera för vattenförekomst.

STAGG:en (STtartAGGregat) var i det fallet en vagn med tank och Volksvagenmotordriven generator som försåg planet med ström när dess egen motor ej var i drift (se bild på liknande STAGG).

 

 

Eller (eftersom det finns två påfyllningshål till samma tank) kan det vara så att det egentligen är två-tankar-i-ett-hölje?

 

 

Stänga kranen..ja det ska man nog göra, glömmer man det är det ingen katastrof förrän den dagen ett rör/en slang springer läck (risken är dock väldigt liten att det ska hända).

 

Men DÅ har man (om tankens utlopp sitter i botten, och brottet ligger under tankens bränslenivå) kölsvinet fullt med diesel \Surprised\

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 12 oktober 2007 | 22:16

post-22127-1394235242,0337_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara en gammel tank modell Ä och då en som har haft fotogen och bensin.

Motorn kan vara bytt eller tanken.

När det gäller kopparrör så är det inga problem, för dom är lätta att monteraa och något säkrare än gummi.

Man kan skarva, eller lägga gummi i slutet på kopparrören för vibrationer.

 

Ett returrör är brukligt på dieselmotorer.

 

Reservtank är inte vanligt på diesel för suger den första tanken ren från bränsle så är det luftning som gäller. Är nog som jag tror en tank till Bensin & Fotogen.

 

Sedan det här med att stänga kranen.

Det är en smaksak för har man hela och nya prylar så behövs inte det.

Jag gjorde det själv några gånger och när motorn gick upp i varv efter en stund så kom jag ihåg kran hel..et och slängde mig ner och vred om och med ett ljudligt slurkande i tanken så gick motorn ner i varv.

Jag slutade med kranstängandet, men som sagt det är en smaksak.

 

Lycka till med det du ska göra och då oavsett vilken linje du väljer.

 

 

 

Senast ändrad av orven | 12 oktober 2007 | 22:36

Fan jag är nog trött har ändrat 2 gånger. Lömskt att man ska bli noterad för att man stavar fel eller skriver fel ....

 

Senast ändrad av orven | 12 oktober 2007 | 22:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksam för alla bra svar! Jag tror att ni har rätt i att det är en gammal kombinerad tank för fotogen och bensin, för dessa båtar gick tydligen oftast på fotogen då de levererades i mitten av 60-talet.

Jag har alltså tur att det finns tömningsskruv för sumpen i botten av tanken - under kranen. Det ser ut som på bilden som du skickade med i inlägget! Fast jag har två stycken - en till varje tank i den kombinerade tanken.

Nu ska jag se till att byta ut mina bränsleledningar...

 

 

 

Mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...