Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
BMoon

Då vet man vad som väntar - Rötan konstaterad

Rekommendera Poster

Var nere idag och kollade om båten startade när det börjar dra ihop sig för upptagning. Passade i samma veva på att börja hacka lite i golvet då jag misstänkt att det vart fukt i plywooden och skummet därunder.

 

Borrade några hål och kunde sen ta en kniv och skära genom trät, det var blött! Skummet som jag kom åt överst var så man kunde krama fukten ur det och när man kände med en pinne ner mot skrovet så var det betydligt blötare. Med andra ord så vet man vad som väntar, får la riva upp det nu i höst och lägga nytt framåt vårkanten...

 

Det jag dock inte riktigt fattar är hur vattnet kommer in dit?! Kan det vara hål och skruvar som folk satt i, kondens eller hur kommer det så mycket fukt i ett slutet utrymme? Vill ju gärna veta orsaken till saker och ting när man fixar det så det inte blir likadant igen.

Sen är ju iof båten 35-40 år så åren kanske gör sitt...

post-20309-1394235240,5915_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu! Ha det så trevligt, Har själv samma bekymmer som jag börjat ta tag i. Så ställer mest samma frågor och har väll inte mkt till svar.

 

Har iaf börjat med att riva bort all glasfiber beklädd rutten plywood=P Så näst intill hela bottenstocken är utriven. Märkte då att stabiliteten i båten markant försämrades. Så fortsatte då att bara riva den bak för att sedan bygga upp den igen innan jag fortsätter med fören.Vet inte om det är rätt sätt att gå till väga men börjar så iaf.

 

Har läst forum å sett att folk använt tryckinpregnerat virke som sedan självklart glasfibertäckts som längstgående bottenstockar. Är plywood som plastas sedan ett bra alternativ att bygga upp golv å inredning utav? Vad använder man sedan bäst som fuktspärr ovanpå glasfibern?  Tänker inte göra som orginal. dvs beklä allt med en heltäckningsmatta. (amerikanare :S ) vad använder man sedan bäst som flytskum. funderar på att lägga å skära ut frigolit fram i fören iaf. Som ändå bara används som föråd och sedan plasta den utan å använda plywood å dyklikt, tror ni det håller för trycker uppifrån?

 

Har även sett nån som använt vanligt byggskum under plywood skivorna som bärande skum om eventuell olycka skulle komma=/

Så är det nån som ser en massa fel i min fundering så säg gärna till=D

 

Haha du fick inte mkt till svar där du, Men vi har ju samma bekymmer å alltid roligt å dela bekymmer och framgångar med någon=) Får hoppas att någon vänlig båtkunnig person svarar och ger oss lite tips å trix, skulle sen också vara skoj å se hur det går för din del och hur du går till väga. Mvh// Mange

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkig läsning som jag unnar dig (och andra) att helst vara helt utan! Problemet är dock dessvärre inte alls ovanligt. Snarare tvärtom. Däremot är det inte alla som vet hur det egentligen står till innerst inne i sina skrov. Många gånger är det mer fukt och fuktskador än man vet om eftersom det är inne i ett dolt utrymme och som för ögat inte visar sig för än det är för sent.

 

Men hur kommer fukten in då? Jo, i första hand oftast genom vanlig kondens som alltid uppstår. Enbart kondensvatten kan faktiskt sammla sig i ganska ansenliga mängder och då menar jag åtskilliga liter vatten! Om det finns öppningsbara inspektionsluckor till skrovet så ska man lufta den under hela vinterupptagningsperioden för att låta det torka ut så mycket som möjligt och för att skapa luftcirkulation. Dyvikan på akterspegeln ska också tas bort av samma anledning. Helst ska man ta bort dyvikan, lägga upp båten på trailer och köra iväg med båten varav man stannar några minuter i en uppförsbacke så att allting rinner ut. Minst vid varje höstupptagning bör man göra detta.

 

Allra bäst är att förvara båten inomhus i en temperatur mellan plus 2 till plus 8 grader under vintern och med alla eventuella luckor och dyvikan helt öppen/borttagen. Då torkar det upp snabbare än om den står utomhus. Vid plus 20 grader torkar det visserligen ännu snabbare, men för varmt är inte bra för motorns packningar som lättare torkar ut om det är för varmt. I synnerhet under vintern då luften är torrare och att man inte använder motorn som då får stå still. Men det här sättet att förvara båten ska man ju helst göra redan från början innan det har samlats allt för mycket vatten. På det sättet undviker man att det låter fortgå så att vattnet samlas på hög. När det har gått för långt som i ditt fall så är det renovering som gäller som steg 1 och i steg 2 kan man börja hantera allting på rätt sätt för att undvika att situationen uppstår på nytt några år senare.

 

Andra orsaker som kan göra att vatten kommer in i skrovet är t.ex. skruvade durklaminat. Limmat är bättre, för om det är skruvat så är det oftast en tidsfråga innan det börjar läcka in vatten. Dåliga sikaflex-tätningar i räcken, pollare, fenderhållare, kablage och annat kan också orsaka vattenläckage in i skrovet. Sprickor i skrovets in eller utsida kan vara andra orsaker.

 

Några tips på hur man ska åtgärda det hela med nya material mm. har jag däremot inte. Inte annat än att jag själv nog skulle ha kontaktat något riktigt proffs på detta innan jag går vidare med materialval mm. För säkerhets skull skulle jag ha valt att gåra så eftersom man bara får en chans på sig att göra rätt. Det ska ju trots allt hålla minst 20-30 år till och det kan vara en del saker att ta hänsyn till. Inte för att jag tror att uppgiften är särskilt omöjlig alltså, utan mer för att det helt enkelt ska bli rätt utfört.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde säga det att ett tips kan vara att fotografera hela renoveringen under arbetets gång. En sådan dokumentation kan vara värdehöjande för båtens begagnadvärde om du kan uppvisa att båten inte har några fuktskador. 

 

Sannoligheten att båten har fuktskador efter en sådan renovering som du nu har framför dig är ju rätt minimal efter det att du är klar med ditt arbete. Även efter några år. Men allting förutsätter att du gör rätt val av material och att utförandet är rätt och (tillräckligt) bra gjort plus att du hanterar båten på rätt sätt under varje vinter.

 

Ett tips till: Om du inte redan har någon inspektionslucka in till skrovet så kanske det kan vara en fördel att tillverka en sådan när du ändå håller på. Om du gör en inspektionslucka föröver och en akterut så kan du på det sättet få en ventilerande luftcirkulation ( typ korsdrag) inne i skrovet och då lär du ganska lätt få den torr varje vinter. Se bara till att luckorna tätar ordentligt när de är på så att regnvatten osv kan ta sig in den vägen. Det finns färdiga inspektionsluckor att köpa i skeppshandeln och kostar inte många kronor.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Då får man väl också ansluta sig till rötklubben.  Var lat förra vinterförvaringen och täckte inte över och båten som stod i sydläge hade sol varannan dag och regn de övriga, så rejält med kondensvatten bildades vid ett tillfälle var hela instrumenthyllan översvämmad och den har 1 tum höga kanter, men sista vintermånaden täcktes båten över och torkade upp.

 

Vid iläggning och första provtur kom det rejält med vatten rinnande längst golvet när jag ankrade upp, avlopps utsläppet hade släppt och vid iläggningen hade detta varit under vattenytan och vatten trängt in under köket.

 

Allt torkades upp och ingn mer fukt syntes i stora inspektionsluckan i golvet men nu mot slutet av säsongen började golvet runt köket mjukna.

 

Håller tummarna för en kall och rejält torr vinter som torkar upp bottenplattan och hoppas inte fukten sprider sig, annars blir det till att såga ut en bit av plattan.  Som tur är badankors golvisolering och flytelement vanlig lös frigolit och bottenplattan ligger på aluminium balk istället för träreglar som på plastbåtar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att höra att vi är flera som sitter i samma rötna båt...

 

Får la höra mig runt lite om hur man ska gå tillväga med materialval och liknande. Har ju Nimbus och resterna av Jula boats i närheten så bör ju finnas lite folk som byggt båtar att få fatt i...

 

Det där med inspektionsluckor, är det t.ex plastpluggar som man sätter i för att bara kolla ner på skummet eller vad det nu är eller?

 

Gjorde en liten ritning och undrar om det är så man ska ha inspektionsluckorna (de två hålen i framkant)?

Det där med dyvika har jag funderat på lite. Har ju en ibak till motorbrunnen (genom blåa akterspegeln på bilden) men ingen in i själva skrovet. Kan man sätta en dyvika ut i motorrummet som jag ritat in på bilden?

 

Läst att en del även har pumpar i de där tomrummen men kanske inte behövs utan räcker med dyvika?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ett exempel på hur en inspektionslucka kan se ut: http://www.watski.se/www/index.asp

 

Den kan placerar på olika ställen, t.ex. på durken, på skott, inne i ett förvaringsutrymme, i en ankarbox osv. Idealet för korsdragets skull är att ha en placerad så långt fram som möjligt och en så långt akterut som möjligt så att luftdraget sveper igenom en så stor yta som möjligt inne i skrovet. På många styrpulpetbåtar sitter det en lucka i förvaringsutrymmet i fören och sedan är det rätt vanligt att det finns någon form av förvaringsutrymme längst bak i aktern där tanken ofta är placerad. Där är det vanligt att man sätter den aktre luckan. Men var dessa bör placeras beror på båtmodellens planlösning och byggkonstruktion, så valet av lucka och placering beror på från fall till fall. Du måste först veta hur båten är byggd för att med säkerhet veta hur du ska göra med detta. Men själva principen att montera in inspektionsluckor bör du inte avvika ifrån då det är ett ypperligt bra skydd för båtens välmående.

 

Dyvikan brukar sitta monterad på utsidan på akterspegeln (allra längst ner) precis som du har ritat på din bild. Syftet med denna är att vattnet i skrovet ska kunna tömmas ut här. Om du har ett motorrum mellan akterspegeln och skrov så vore det ypperligt om du kunde göra en genomföring mellan motorrummets vägg in till skrovet med hjälp av ett rör så att du på det sättet får ut vattnet från skrovet, via röret som passerar motorrummet och sedan ut i dyvikan. Men hur detta ska gå till i praktiken vet jag inte, för det här är också beroende på hur din båt är konstruerat. Det måste ju göras på ett sådant sätt att vattnet får ett slags självfall eller självrinning då båten står på land. Någon form av lutning alltså för annars rinner det ju inte ut.

 

Det viktiga i det här läget är att du nu har fått tips om inspektionsluckor och dyvikan, för det gör att du kan börja fundera på att hitta bra lösningar på det hela när du sedan sätter igång med det övriga arbetet på båten. 

 

Vad jag inte riktigt förstår är om du har en Nimbus eller om du bara bor i närheten av Nimbus? Oavsett vad så är det bra om du kan kontakta tillverkaren för att via dem få reda på så mycket som möjligt om hur båten är konstruerad och hur det ser ut under skalet. En del av en ritning vore det bästa om du kunde få tag på, men det kan nog vara svårt att lyckas med. Men muntlig/skriftlig beskrivning är värt mycket ändå, så satsa på att höra dig för direkt med tillverkaren. Det kommer nog till stor nytta för dig är jag nog rätt säker på.

 

Förresten....det var en förbaskat snygg ritning du har gjort! Vad använde du för program för att göra den och är programmet svår att lära sig hantera? Vet du om programmet finns att ladda hem gratis och i så fall var?

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jadu. Det där med vädringsluckor låter kanske inte helt tokigt, Ska lägga till någon sådan i min beräkning, Synd bara att man ska jobba så förbannat mkt, Roligare å leka å lära sig saker medans man håller på med båten.

 

Har nu rotat lite mer i båtuschligen å konstaterat att jag tar ur även motor. hade först tänkt slippa den lilla prosedur. Men även förstärkningen till akterspegeln är tyvärr lika murken som resten av båtens inredning, Så värkar ju jävligt dumt å hoppa över detta väsentliga ställe när man ändå är på g=D. Så på lörda blir verkstan hela dan=D

 

Haha jag tillhör ju dom idioter som tycker det är kul att kolla å bygga osv, Man lär sig hemskt mkt om hur båten är uppbygd och fungerar, Vilket man dock kan läsa sig till, men men roligt å få utöva det praktiskt, Förra båten var ju en totalkvaddad båt efter en fyllestyrning, Som man fick gratis å fixade=D Så polyesterkletet kommer inte bli någonting nytt=P Hur mkt det kliar hade jag nästan glömt tills dess jag började kappa å slipa i denna:S Tips där, klia fan inte om pungen innan du har tvättat händerna rikligt^^

 

Jag läser mig till hur andra har gjort å hoppas att det har funkat för dem, Om nu någon kunnig som kan ge tips på bra materialval så är jag dock väldigt tacksam,

ska försöka åka ut till min lokala båtförsäljare där morbror min jobbar å försöka luska fram ett å annat=). Tipsar givetvis dej senare om jag får fram nått matnyttigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att se din positiva attityd och hela din inställning till både kunskap och hur tar dig an hela problematiken! Med ett sådant synsätt kan man komma väldigt långt, så jag är överygad om att du kommer att ro i land den här renoveringen på ett bra sätt!

 

Helt rätt också av dig att göra om akterspegeln om den också är skadad som du säger. Man kan fuktmäta ett skrov från utsidan, så skulle nu någon göra det, t.ex. av en senare spekulant så kommer det med stor sannolighet fram att den då är fuktskadad, så du gör helt rätt även ur den synvinkeln och inte enbart ur säkerhetsaspekt.

 

Hur var det med programmet som du gjorde din ritning med?

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja då har man fått lite om hur man bör göra med det hela iaf. Ska la dock få upp båten och riva upp nuvarande först. Får man la se hur det är uppbyggt och sen göra något liknande fast kanske ändra vissa delar i konstruktionen. Det där med rör för avrinning genom motorbrunnen är ju en lösning, men är ju som sagt hur man lägger et rör smartast men är väl sådant jag får återkomma till när det är dags...
Båten är inte en Nimbus men då Nimbus har fabrik i närheten så bör det ju genom det finnas folk som kan lite om båtar. Tror jag har en kompis vars far jobbar på Nimbus med att gjuta skrov så kanske kan höra med han. Båten är för övrigt en Selco 18 som tydligen är kända för att suga åt sig fukt...

Gällande programmet jag gjorde skissen i så är det inte gratis. Heter Autodesk Inventor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Sådärja. Nu har man tagit ur en inombordare för första gången=P Gick faktiskt lättare än vad jag hade förväntat mig, En bult som gick sönder endast, å de var en genomgående med mutter så ingen som sitter kvar i godset.(puh). Men det mest otroliga är att inte en enda svordom hann slinka ut innan det var klart. Hann tom börja plasta upp botten och börjat måttat upp till motorfäste.

 

Nog om mig, Jag hörde att du funderade över ventilationsröret Jag har lagt en bottenbit över V-formen i botten, Plastad skiva ca 30cm på bredden (på min båt) och den löper från motorfästet hela vägen fram till fören, Blir på så vis en luftficka under hela bottendelen, Baktill går den luftfickan ut till motor utrymmet och framtill kommer jag sedan att dra ett rör från denna luftficka till kupèn längst fram, får på så vis konstant luftflöde i denna ficka. Kommer dock också givetvis installera en länspump med nivåvakt i motorutrymme. 

 

Det är min tanke som jag har börjat förverkliga, Ett tips där, Stå på mitten av båten å gärna på bitarna du sätter dit, Annars finns det nog risk att du skrovet böjjer ned skrovet på sidan du står på och som följd kommer du få ett snett skrov=((

 

Får jag ställa lite frågor nu, Akterspegeln, vad byggar man lämpligast den i, Och hur går man till väga?  Den är ju för fan 1dm tjock, hade jag inte föreställt mig, men klart, ska väl hålla för lite när gas jäveln flyger i en=D Tackar redan nu för alla tips=D  Mvh// Mange

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har kommit igång med min golvröta nu så tänkte uppdatera lite vad som händer.

 

Kan ju inte säga att jag förtatt mig hittills utan har jobbat sakta men säkert. Tog ett tag att tömma båten på all inredning/saker/bensintank/motor osv och har fortfarande svårt att fatta vad alla pinaler jag plockat ut ska vara bra till i mitt sällskap:)

 

Har iaf börjat riva upp golvet nu och det var la vad jag väntat mig som fanns därunder. Plywooden går med enkelhet att skära med mattkniv sen kanske fem centimeter blött skum följt av 5-10 cm torrt skum för att sedan vara blött runt fem centimeter i botten alternativt vatten ståendes på botten.

 

Känner iaf att det var ett behövligt ingrepp och att det blir ett par säckar och säkerligen en 100kg med onödig vikt som jag får bort. Ska la blir klar med utrivningen nu i veckan som kommer varpå skrovet får stå på tork över vintern tills det blir lagom värme för plastarbete!

 

Har fortfarande inte riktigt bestämt vad jag ska fylla upp med där skummet låg, luter mest åt någon frigolit eller cellplast men tar gärna lite tips vad andra har använt!

post-20309-1394235267,7539_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betr. frigolit som utfyllnad, en gång för länge sen behövde jag byta ut ruttnad balsa mot något annat i ett utrymme i en båt. Lade i frigolit och hällde plast över. Frigoliten smälte ihop till ingenting och plasten lade sig på botten. Se upp med detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frigolit tål inte lösningsmedlet i polyester/vinylester, bensin eller några andra starka lösningsmedel. Det har heller ingen nämnvärd styrka, så det styvar inte upp på samma sätt som andra cellplaster kan göra. Jag skulle i alla fall använda något annat, vad beror på vad som finns tillgängligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm! Där sa ni allt nått... Frigoliten begriper ju t.o.m jag att den blir klurig att plasta på. Eller kanske inte ska plasta så mycket direkt på den men lite blir det ju.

 

Antar jag får hitta nått annat. Finns ju sådana där cellplastskivor i lite diverse olika färger man issolerar hus med, smälter det också (frigollit är la någon form av cellplast det också)? Hade av enkelhet tänkt slippa hållas med skum då vanlig byggskum knappast duger utan det bör vara tvåkomponents...

 

Senast ändrad av BMoon | 12 november 2007 | 17:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om jag inte minns helt fel så kan man måla frigoliten före plastningen med akrylfärg.om jag har fel så får någon rätta mej.man kan  ju prova allafall på en liten bit. snok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag la marinplywwod å plastade först fast det i båten längst ner. sen reglade jag upp med tryckinpregnerat virke. byggde upp hålutrymmerna med frigolit och fogskum så det är till 99.3% fyllt överallt. sedan lappa jag över frigoliten med marinplywood å slutligen plastade ovanpå plywooden för att på så vis slippa det fenomenet och samtidigt för att ha nått regält att skruva dit stolar och dylikt i.

 

Sen hur vida det håller vet jag inte, Men stabiliteten är det inget fel på iaf, Måste vara bra mkt mera hållbart än all jord/ruttenplywood som var där innan, tänk som sagt var att gå i mitten av båten när du plastar ihop den, annars såg jag tendenser till att skrovet kan bli snett..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag köpte ett lik jag tänkte göra iordning i våras - gjorde exakt samma jobb på min båt, bytte durk, del av längsgående balkar klädde om sidopalelerna, lackerade hela överdelen på firma, köpte nya stolar, bytte impeller, bottenmålade, mm mm.

 

Men gav upp då en kolvbult eller lager va rasat i motorn - min ork tog slut , skrev en skuldsedel och hämtade en HELT NY Bayliner 175BR - vilket jag inte ångrar en sekund.

 

Nu till din fråga - skummet, jag hade tänkt köra enbart med fogskum från Byggmax men det slutade med att jag använde frigolitskivor från byggmax, skar till i lämplig passform, och la de på plats under durken, använde fogskum till att liksom pressa fast frigoliten, om du förstår vad jag menar. Slutresultatet var billigt och bra, men detta är en metod som kan suga fukt, men håller sökert i 10-15 år i alal fall.

 

En sak jag kan rekommendera är att plasta ovanpå durken, jag lade 2 lager över hela golvet samt 5 lager längs med friborden. Där  skarvarna i durken blev skruvade jag en plywwodremsa under. Durken limmades på balkarna med PL400 och skruvades.

Jag använde 16 mm tror jag - kostade ca 500kr / skiva

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey! Saker o ting klarnar allt mer...

Frigollit och byggskum känns ju jäkligt lätt men kanske inte perfekt som sagt. Fast håller det 10 år så har jag nog förhoppningsvis bytt båt då\Sealed\

 

Har ju tidigare nämnt lite ventilationsluckor. Hur fungerar det om man har skrovet fyllt med skum o grejer? Ska det bara vara en lucka i durken så man kan vädra skummet. Ingen som har några bilder på hur denna ventilation ser ut på enköpebåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...