Terrafobica 68 Postad 9 Oktober , 2007 Äntligen har jag lyckats få tag i en rejäl trailer till båten min. Att hitta en trailer som klarar av dryga tre ton var inte det lättaste, men nu har jag en som klarar 4 ton. Dessutom är det en amerikanare där båten står på två längsgående medar, precis som jag ville ha. Men nu till frågan. Vissa säger att trailern måste pallas upp annars får du fyrkantiga hjul. Andra säger att det behövs inte alls nu för tiden med dagens däck. Hur är det nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 9 Oktober , 2007 Vad är belastningen/hjul på vagnen? Bildäck eller grövre? Jag står bara med drygt två ton på min tvåaxlade vagn men ser flera skäl att palla upp. Dels är det inte bara däcken utan också axlar och lager man skonar, dels är det beroende på förhållandena ingen dum idé att sprida lasten mot marken. Är det bara det minsta mjukt där du står kommer trailerhjulen gärna att sätta sig en aning i marken om du inte pallat. Pallningen fördelar du dessutom om möjligt så att inte vagnchassit belastas enbart vid axlarna. Slutligen slipper man den irriterande svikten i däcken när man är uppe och rör sig i båten, jag gillar inte när det gungar på land... Men för att återkomma till din fråga: jag har ingen aning om huruvida dagens däck är mer tåliga mot plattor än gårdagens dito. Däremot var det väldigt länge sedan jag råkade ut för fenomenet så det är kanske möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 9 Oktober , 2007 HEJ . JAG PALLARUPP , SPAR PÅ DÄCKEN TROR JAG ? OM INTE SÅ KÄNNS DET KLAR BÄTTRE , FÖR DÄCK ÄR INTE GRATIS . VA LITE NOGA OCH EXTRA FÖRSIKTIG ,DET BRUKAR BLI BRA DÅ....hahahahaha JCC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joaj 0 Postad 11 Oktober , 2007 Hur jobbigt kan det vara? Palla upp skiten när du ändå håller på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser