Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Teijo

Aluminiumrigg till Havsfidra

Rekommendera Poster

Vi har en Havsfidra från -68 med orginal trämast och skulle vilja byta till en aluminiumrigg med dubbla förstag, dvs med genuarulle framflyttat på peke och ett inre snöre för fock, kanske tillochmed självslående.

Någon som har tips och idéer om en sådan ombyggnad och/eller tips på var vi kan hitta en lättmetallrig till bra pris.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var du hittar lättast en aluminiummast till din havsfidra vet jag inte. Kolla annonser mm, men det är du ju redan igång med. Min gode vän signaturen Smoegen här på MG har kanske ett och annat tips i frågan. Han bytte till aluminium-mast både på sin havsfidra och ny senast på sin nuvarande båt, en Fin§Gal.

Jag har tidigarehaft en havsfidra i ca 10 år och monterade peke (fabrikat Oskarshamn - tyvärr har tillverkningen upphört) och flyttade fram förstaget ca 90 cm. Dessutom moterade jag ett hissbart inre förstag, där jag hade focken i ett specialkapell. Det var för krångligt, använde kryssfocken yttert lite. 

post-945-1394235232,4661_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min nuvarande båt - en Storfidra - monterade jag ett peke som jag köpt begagnat och modifierat så att det passade mig.

Förstaget med Furlexrullen har jag flyttat fram på peket. Efter tips från en segelmakare på ett SXK-möte förlängde jag förstaget med en vantskruv i underkant. Jag tycker att det är en fördel att få upp genuan så att man får bättre sikt under den.

På gamla förstaginfästningens plast satte jag ett kutterstag som sitter ca 0,5 m under masttoppen. Detta för att slippa några backstag. På kutterstaget har jag en Plastinmorulle.

Med detta arrangemang har jag använt kryssfocken betydligt fler gånger denna första sommar än jag gjorde med kryssfocken på det hissbara förstaget på havsfidran.

Ursäkta om bifogade bilder är en aning suddiga. Min kamera tyckte inte (heller) om den regniga sommar vi haft

Så här i efterhand kom jag på att jag glömt att skriva att bilden är tagen på väg ut till Hamnerö, några dagar innan fyren Pater Noster sattes på plats 

Senast ändrad av toaen | 05 oktober 2007 | 09:08

post-945-1394235232,5137_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din tanke om självslående fock på kutterstaget är inte fel.

Tidigare nämda segelmakare annsåg att man i så fall skulle föra en högt skuren klyvare på förstaget, och vid svaga vindar segla med bägge förseglen.

Reva en Genua till stormfock när det piper i är inte någon höjdare, och en självskotande kryssfock på rulle är inte heller nåt bra alternativ revad till stormfock.

Däremot annsåg han att man som stormfock kunde använda den revade klyvaren. Jag köpte hans idee.

Själv har jag prioriterat ner den självslående focken långt ner på listan och kör med dubbla vanliga skot. Kom över ett par orginalvinchar på tradera för 300 kr. Det finns en bra plasering, men då måste jag flytta en mantågstötta något, så de har inte blivit monterade - ännu. 

post-945-1394235232,5696_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Infästningen av kutterstaget i masten är inget problem. Selden har en ganska enkel bygel för just detta. Se bifogad bild/faktablad.

Köpte mina delar hos Hjertmans i Göteborg. Vid en haastig titt i katalogen kunde jag inte finna dessa artiklar, men de finns på hyllan i butiken i Göteborg

Infästningen skall sitta 5 - 6 % av mastens längd under masttoppen. Detta för att slippa backstag.

wiregenomföringsblocket (1517-35 artikelnr Hjertmans) kan med fördel sättas längre ner än vad skissen visar om du skall ha rullfocksbeslag. Detta för att få rätt vinkel mellan fall och kutterstag. Vinkel skall va 15-20% för att fallet inte skall sno sig runt förstaget och dra av förstaget. Har egen bitter erfarenhet. 

Får du inte tag på rätt dela hemmavid kan du ju ringa Hjertmans i Göteborg. De har en tjej (dam) som arbetat hos Seldens och som är väl insatt i problematiken. 

post-945-1394235232,69_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns mycket att säga om detaljerna i din enkla fråga.

PÅ bifogad blid  avser att visa infästningen av för och kutterstag med respektive rulle.

Att den provisoriska plyfaskivan som jag monterat tillfälligt lossnat och hänger på sned är ju en annan historia. Min fru trodde att Limfjorden i Danmark var lungna och skyddade vatten - pytsan.

Den skall så småningom bytas ut mot teak med mera mellanrum, ev med en tun rostfri plåt med strategiskt placerade hål, så att vattnet får lite friare väg att ta. Det skall inte va mer teak än att det är någolunda vettigt att gå.

Jag skall till nästa år byta plats på rullarna, så att furlexrullen kommer på kutterstaget, med revlinan ut till SB.

Jag får byta förstag för att montera Plastimorullen på detsamma, men skall sätta den så lågt att rullen hamnar under brädan framme på pulpiten. Får förlänga förstagprofilen något så den får maxlängd. Sedan skall jag hissa genuan så högt som möjligt och sätta en stropp i underkant och ner till rullen.

Revlinan skall jag dra så att den kommer under brädan. Som det är idag, har jag en snubbellina där jag går från peket och in på fördäck.

post-945-1394235232,762_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar så mycket för hitintills inkomna synpunkter. Det finns mycket att tänka på märker jag. Nummer ett just nu är dock att hitta en alu-mast och ett peke. Sen får vi se...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har som Toaen nämnt ovanan att skaffa mej båtar med dålig mast, på min förra båt hade jag en spräckt trämast, när jag hissade storen fick jag den i ansiktet. Och min nuvarande båt hade den gamla glasfibermasten kvar, när fallavledare och annat som satt skruvat i masten började falla ned på däck så insåg jag att även denna mast var mogen att gå i pension.

Både till Fidran och min Fin-Gal hade jag förmånen att få köpt mastämnen som var obegagnade. På så vis så kunde jag kopiera de gamla masterna rakt av.

Men efter att ha kikat runt lite på nätet så ser jag att det finns en del master till salu. Om du finner en begagnad mast så skulle det kanske vara ide att satsa på en lite längre än originalet. Då kan du utan problem behålla mastens spridarfästen och istället kapa masten i topp alt bott. Alltid bra att slippa flytta spridarfästen. Flyttade fästen medför ju en del oönskade hål som kan försvaga konstruktionen.

Spridare är ju ett annat bekymmer, där kan det ju att gå att kapa till annars så kan det bli till att skaffa nya. Jag köpte denna gång spridare och nockar ifrån selden.

Sedan skall ju riggen ha en bom. Till Fidran gjorde jag en kopia av original rullbom. Jag använde befintliga beslag och till bom fann jag ett ett alurör som tidigare tjänstgjort som mast på en crescentjolle. Till Fingalen så moderniserade jag det hela genom att köpa en singlereefboom med tillhörande rodkick ifrån Selden.

Lycka till, Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hur gör du med det inre staget när du seglar med genuan för att det inte ska vara ivägen när du slår?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör ingenting med kutterstaget. Det är fast monterat.

Om jag slår med Genuan, måste jag rulla in den, slå och rulla ut den på andra sidan. Jag har provat att kryssa med enbart genuan (utan storsegel) i ganska lite vind och i en ganska trång farled och det fungerade utmärkt,

Normalt så tar jag kryssfocken om jag behöver slå ofta.

Det finns en del som har ett löstagbart kutterstag. Jag hade det tidigare på min havsfidra, dessutom hissbart från sittbrunnen men jag använde det nästan aldrig. På det viset jag har det nu använder jag kryssfocken betydligt mer.

Jag tycker det är mycket praktiskt att ha många segelkombinationer utan att behöva gå upp på däck. En säkerhetsfråga. Gubben, som i stort sett alltid seglar själv, börjar bli gammal och stöplebent. Enkelheten i hanteringen uppväger många gånger om den ev. fartminskningen det kan bli frågan om.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Grejerna finns, nu ska bara allt fast på Grisslan. Fortsätt gärna med bra tips om dubbla förstag och sånt.

Mvh / Teijo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...