Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
strober

Båtkollision i Stockholm

Rekommendera Poster

Ja, men i texten så står det att det är turistbåten som har kolliderat med fritidsbåten eller privatbåten som det står, men det framgår ju rätt tydligt att det faktiskt är fritidsbåten som har kolliderat med tusistbåten. Och det är en rätt stor skillnad! Man kan ju undra vad som har orsakat olyckan....

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väjningsregler?!

Håller med - ser ju rätt så tydligt ut att privatbåten kört på turistbåten..... turistbåten kom från höger och är dessutom en större båt i yrkesmässig trafik. (Förutsatt att bilden är rättvänd)

- Hur går det till?!

 

Åkte färja från Sassnitz till Trelleborg i söndags, och slogs då av hur nonchalanta många fritidsseglare var - trots färjans storlek och den hårda sjögång som var då, så valde 3 segelbåtar att korsa farleden FRAMFÖR färjan, en av dem farligt nära, färjan signalerade då. Vad tänker man då på? Dödslängtan? Förstår i och för sig att svallet efter båten kanske inte är alltför lockande. Men ändå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju helt uppenbart att det kryllar av båtfarare som bär sina huvuden under armen istället för ovanför axlarna!! Kunskapsnivån och tänkandet är ibland vansinnigt bristfälligt! De tänker inte ens tanken på att det faktiskt kan gå rätt fort när dessa höghus till färjor far fram. De har ofta en fart mellan 18-22 knop men en del begriper inte det eftersom det ser så långsamt ut ibland pga. färjans storlek.

 

På sjön räcker det inte med att kunna sin egen båt....man måste ha lite hum om andras båtar och fartyg också. Plus lite till. Tyvärr finns det rätt många som tror att de vet mer om sjömanskap än de uppenbarligen gör. Den här sortens felbedömning kan man aldrig förklara bort. Det är helt enkelt bristande omdömmen rätt av. Troligen i brist på kunskap. Det hänger ofta ihop.

 

Har själv sett exakt samma situation ett antal gånger och vid ett tillfälle så var kollisionen extremt nära. Då menar jag att det rörde sig om kanske högst 1 m till godo. Max alltså! Jag hade då själv en väldigt bra placering för att kunna ha en mycket bra överblick på hela händelseförloppet och kunde därför se exakt hur allting gick till och blev då ganska rädd av händelsen för här var det alltså ytterst nära att ett liv gick till spillo! Den gången...nu i somras...var det frågan om en ensamseglande person i en segelbåt och en Waxholmsbåt. Inte nog med att hon korsade Waxholmsbåtens kurs väldigt tvärt....hon kom dessutom i kontrakurs mot Waxholmsbåten trots att det var helt fritt vatten på segelbåtens styrbordsida! Hade hon bara styrt lite åt styrbord i tid så hade hon sett till att det var fritt för båda båtarna. Istället svänger hon nu alltså babord och in precis framför Waxholmsbåtens stäv och klarar sig endast med en extremt stor portion tur! Waxholmsbåtens kapten fick nog hjärtat i halsgropen och tutade naturligtvis både mycket och ilsket. Själv såg jag kvinna bara le åt hela situationen när det visade sig att det slutade lyckligt! Jag körde upp min båt mot segelbåten och bara skakade på huvudet mycket provocerande åt henne och skrek att hon skulle lära sig väjningsreglerna. Jag blev ursinnig och det ville jag visa. Hon verkade inte alls förstå allvaret. Hoppas att det var pga. chock för då kanske hon inser allvaret när hon kommer ur den.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör man riktigt fort så hinner man nog före.

 

 

Ropen skalla

fri fart åt alla

 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur smiley-undecided.gif\att det finns vittnen:

 

- Delfinbåten spetsade motorbåten i fören, säger Colette van Luik, som i båt passerade olycksplatsen

 

Källa: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17139190.asp

 

Ehhh..hoppas inte Colette blir avgörande vittne i sjörätten 9.gif\

 

DN har också svårt med rapporteringen:

Turistbåtens för hade gått rätt igenom fritidsbåtens

Källa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=695658

 

Vad ska man tro på, tro på, tro på smiley-cool.gif\

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 22 september 2007 | 20:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det bli ibland när media bara lyssnar av polisradion och inte åker ner själva.. samt att nyheten ska ut så fort som möjligt för att vara först. smiley-surprised.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske bara jag men får det inte riktigt klart för mig.

 

Av den första bilden hos Aftonbladet så fick jag det hela till att motorbåten kört in i turistbåten. Men när man läser så blir det liksom tvärt om, turistbåten kluvet precis fören på motorbåten.

 

Fattade inte riktigt! Kan ju vart på vilket sätt som helst om man tolkar bilderna eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit samma vem som kört in i vem, uppenbart av bilden är att motorbåten kom från babord.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss spelar det ju ingen som helst roll vem som har kört in i vem, men för utredningen, kaptenerna och för företaget så är det av största betydelse.

 

Tidigare när jag såg den första bilden i Aftonbladet så tyckte att det är ganska uppenbart vems fel det är. Nu är jag inte lika säker längre när jag ser följande video som kommer efter reklaminslaget:  http://wwwc.aftonbladet.se/atv2/popup_wmp.html?id=categories/Nyheter/0709/6479&category=nyheter&commercial=yes

 

Hur det hela har gått till får nog utredningen visa.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska hålla uppsikt om sin styrbordsida (och för den del babord också). Hinner inte väja?? Ja, då far man nog fram med en hastighet som man inte klarar av att hantera. Försiktighetsprincipen gäller väl här också?

Det finns väl inga ursäkter för det. Man har brustit i uppmärksamhet och omdöme.

 

Better safe then sorry!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhhhhmmmm... ger väl ytterligare fart på förarbevis-debatten... Nu hörde inte jag vad de sa på web-TV, men som det ser ut så har fritidsbåten -som kommer från vänster, eller babord om man så vill- väjningsplikt för den båt som kommer från höger (styrbord då)... oavsett fart mm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast inte var det oväntat.  Det är mycket trafik i det här området och de flesta kör för fort.  Det är max 12 knop för fartyg under 400 brt, men som sagt, det skiter de flesta i, även Delfinbåtarna.  Vi har båtklubben i närheten, och 10 meter utanför den går det 25 knop eller mer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja lätt är det inte

 

Precis som debatten att alla fritidsbåtförare är kass, fulla och kör förfort och inte fattar hur man ska uppföra sig på sjön, så kan man man påstå att de som kör delfinbåtar är orsaken. Se bilden då en sådan gett sig på en annan båt tidigare i år. (28 juni 2007)

http://bild.heltech.se/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=1

 

Dessutom så borde det vara så att precis som man i trafiken ska göra när man ser någon som inte klarar av trafiken på rätt sätt, så stannar man och släpper fram. Gör alltid så om jag får se en treåring på cykel på gatan. Och då måste det ju vara så att alla fritidsbåtsförare är att jämföra med okunniga tråringar och ska beredas företräde ovasett sjöväjningsregler.

 

Nej, jag tar inte någon av de inblandandade i försvar utan endast ger fler vinklingar på det inträffade.

 

 

Men detta som hänt är inget nytt utan finns precis samma i trafiken när folk tror att man har massa rättigheter. Det heter skyldigheter och hänsyn.

 

Inget av detta får man genom införande av körkort.

 

 

Fundera i stället på om de båda båtförarna var nyktra, i sina sinnens fulla bruk, friska, utan mediciner, lämpliga att köra båt, vett att visa hänsyn osv. För inte kan det vara så enkelt att en av dem tänkte att.

-Jag kommer från rätt håll och då jäv%#& ska jag köra först.

 

mvh Roland

post-4060-1394235227,9231_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet Ringhede. Med sunt förnuft och koll på läget så hade man inte krockat. Oavsett båtkökort.

Det är en anledning till att jag är skeptisk till båtkörkortet. En dålig attityd, brist på sunt förnuft och dåligt omdöme tror jag är svårt att komma åt med ett körkort. Visst är det bra att alla på sjön har baskunskaper men jag tror inte det är där det brister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej roddarn, du hade väl rätt från början. Måtorbåten körde in i Delphinen. Delphinen kom från höger. Passagerare såg båten i hög fart (men det är ju relavivt). Reportern sa att delfinen ramades av motorbåten. Så det verka vara ganska  så enkelt i mina ögon.

Tittat för mycket på GPSen kanske :-)

/Sven

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att det krävs en ganska så ordentlig portion klantighet (eller otur vid tänkandet) för att överhuvudtaget krocka på sjön. Åtminstone i hög fart. För det mesta har man ju rätt bra med manöverutrymme och har man inte det får man väl för tusan anpassa farten därefter. Nu har jag ingen aning om hur vattnet ser ut där detta hände men jag utgår ifrån att det var trångt för att det här ska ha kunnat hända alls. Lätta touch kollisioner i extremt trånga passager må väl vara förståeligt men en sån här smäll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av de första frågorna som ställs vid sjöförhör till alla inblandade är:

Vad gjorde du för att undvika faran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därför, mina vänner, är det ytterst sällsynt, för att inte säga unikt, att endast en av de inblandade döms som vållande till olyckor till sjöss!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, båda båtarnas kaptener är ju skyldiga att göra allt man kan för att undvika en kollision oavsett vem som egentligen är den vållande i grunden. Man får tom. överträda lagen om det krävs för att en kollision ska undvikas. Det går då under lagen om nöd vilket innebär att man får ta till de metoder som krävs. Men alltså inte mer än vad nöden kräver. Samma lag gäller även på land.

 

Sedan ska man också ha i åtanke att olyckan faktiskt kan bero på tekniska fel. Kanske har gasviren hängt sig? Kanske lite långsökt men helt omöjligt är det ju inte. Sådant förekommer ju även på lite nyare virear även om det inte är så vanligt. Däremot är det inte alltför ovanligt på äldre kablage, men i så fall är man ju vållande eftersom man har skyldighet att se till att båten är trafik/sjösäker. Det troliga är ju ändå att det är en mänsklig faktor som ligger bakom det hela, men man ska ju inte halshugga någon innan man vet utom all tvivel som det ju heter.Men det har väl ingen av oss här gjort heller tror jag.

 

Jag håller med om det är rätt klantigt och ganska obegripligt att kollidera på sjön! Man måste ju för bövelen hålla avstånd och hålla sin styrbordsida fri! Fattar inte hur små marginaler en del kör med om jag ska vara helt ärlig. Själv försöker jag alltid resonera så att om jag inte ska vara där. Då finns det ingen kollisionsrisk...eftersom jag inte är just där. Om jag är där så smäller det men om jag inte är just där så går man ju fri. Om nu någon hänger med min lite märkliga förklaring.....Jag ser helt enkelt till att vara någon annanstans än vad en annan båt är just nu, men med goda marginaler. På det sättet är man åtminståne skyddad med vad man själv gör, men man kan aldrig skydda sig helt från hur andra kör.

Men om avståndet är tillräckligt stort så hinner man parera för det också. Och det gäller då att ha en frekvent uppsikt även bakåt prcis som när man kör bil. Om alla skulle resonera likadant (viket de flesta ju gör) så blir det inga kollisioner av det mänskliga slaget. För kontentan då är ju att alla följer väjningsreglerna och håller tillräckliga avstånd och uppsikt. På trånga platser är det lite svårare att följa detta resonemang, men det går oftast då med. Farten måste ju också anpassas naturligtvis.

 

Näe, sådana här olyckor är typiska onödiga olyckor som pftast går att undvika ganska lätt. Om det inte är tekniska fel som ligger bakom förståss. Å andra sidan...om man är lite krass....så skulle den här tråden och diskusionen troligen inte äga rum om den här eller någon liknande olycka inte hade skett. Det gör en lite påmind om att det skulle kunna vara någon av oss som var involverade och i bästa fall kan den här sortens olycka göra oss lite mer försiktiga just för att man bli påmind om det hela. Man lär sig även av andras misstag.

 

Undrar förresten om någon av kaptenerna är medlemm här på Maringuiden!? Han eller hon lär ju knappast avslöja det i så fall he he! Men det skulle ju vara förbaskat intressant att höra hans/hennes/deras syn och version.  Tur att det är molnigt ute nu...för jag kan därför inte se i stjärnorna efter att få höra deras versioner! Molnen är ivägen....

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i det här fallet blir det nog en sjöförklaring. Den är offentlig, bara att gå dit o lyssna o se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte Dolphinen (Fjord 900 Dolphin) som körde in i Delfinen, eller var det Delfinen som körde in i Dolphinen?2.gif\smiley-tongue-out.gif\14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...