Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Ballad_kopian

Kidmaster med 35hk toppar enbart 23.5knop.??????

Rekommendera Poster


Tjena allihopa.

 

i sommras på semestern  ledigheten från båtbyggeri. så passa jag på att bygga en liten sportbåt, kidmaster. köpte den i två halvor en däcks halva o en skrov halva. tänkte ha den så jag o flickvännen kunde komma ut nånti ng i sommar i väntan på att min Möre 30 skall bli klar då jag håller på att total renovera den.då det beräknas ta 1.5år till.

 

Iaf så  förstärkte jag kidmasterns skrov och däck samt akterspegeln. då jag hade planerat en ganska stor motor  typ 20-30hk. satte   i  dynivicell skott m.m

 

men såklart så krånglade motorn finns en jäätte lång tråd om det här på forumet. och jag fick expert hjälp av er . men felet var så töntigt lätt att jag knappt vill skriva det, men motorn dog vid planing p.g.a  vatten inträngning genom ett hål på undersidan va motorn.  allstå bytte jag hela tändsystemet i onödan. hehe

 

men jag är glad för att nu gå motorn perfekt.

 

MEN..   jag har misstänkt att den inte går så bra. båten går inte så fort som jag förvänta mej liksom. innan jag byggde min kidmster så hade jag kollat upp hur många knop en kidmaster bör göra med olika motorstyrkor. och vet följande iaf.

 

att med en 15hk så toppar en kidmaster ca 25knop 

 

och med den 25hk toppar kidmaster   35-37knop.

 

10kk bör ge 20knop  m.m

 

 

men min kidmaster med 35hk på akterspegeln gör enligt gps  och knop mätare  enbart 23.5knop??????

 

 

det är allstå långsammare än en kidmaster med 15hk??

 

jag vet att tändningen är okej på motorn och den går fint nu samt startar hur lätt som helst. går fint på alla varv m.m  och trött tycker jag inte att den är..

 

men 23.5 knop  jag fattar det inte.

 

en kompis  med en liknande fast större båt som väger 120kg och med 2 personer i  samt  med  en motor  som är 5hk svagare  gör  32knop  med std proeller?

 

en kidmaster har vääldigt djupt v botten skrov.  och min beräknas väga 90kg utan motor. och är 3meter lång samt 1.3meter bred.

 

 

jag har ingen varv räknare  då jag ej vet hur jag skall koppla in den?? vet nån av er ??  har funderat på pulsgivaren eller på 1ans tänkabel.

 

men den låter som att den varvar  lite mer än den borde faktikskt. och efter jag hissa motorn ca 20mm längre  upp så  dör den ibland  till 1sek när man accar  upp till planing eller kör hår i hårda våger.  vet ej vad eberor på.. den gör så även vid rejäla  hopp.

 

 

propellern har en tunnare blad än dom andra 2. samt dom verkar slipade.  propellern verkar liten   väldigt små blad  jämnfört med centrumet liksom. och jämnfört med andra propellrnan i samma effekt klass.

 

vad tror ni. jag gissar på att propellern är helt KASS.

 

skall jag köpa en stålis med kuppade blad eller skall jag köpa en bra alu proppeller  eller kanske en pro pulse med ubytbara blad samt ställbar komposit propller??

 

mvh Johannes

post-26564-1394235216,6225_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är motorns kvatiationsplatta placerat i förhållande till bottenskrovet när riggen är nedfäld i lodrät läge? Sitter kavitationsplattan under, över eller längs med bottenskrovet då? Om den sitter över eller under....med hur många cm då i sådana fall?

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt fel har du allt, jag åker 27-28 knop med min Johnsson 35:a på en Örnvik 470 (ingen fartbåt precis)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite koll på varvtalet skulle nog inte skada. Du får ta reda på vad toppvarvtalet ska vara och sen mäta maxvarvtalet med nuvarande propeller. Jag tippar att din propeller är på tok för liten, så tänk såhär, att vid max gaspådrag ska den varva till max varvtal och INTE MER! Grovt räknat så ändras varvtalet med 200 varv per minut med en tums ändring av diameter ELLER stigning. Sen gäller det ju att aldrig köra motorn med maxvarv, det försämrar livslängden drastiskt, 75-80% av maxeffekten är ett normalt kraftuttag. Jag tycker INTE du ska använda rostfri propeller, visst är den starkare, men om du är på nån grynna så blir skadorna VÄLDIGT stora på hela drivlinan, både växelhus, drivaxel o riggen, och sånt blir dyrt. Aluprpoellrarna har fungerat i så många år så det gör dom än. Men det är dina? pengar. hihi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns handburna varvmätare. Båtverkstäderna brukar ha sådana och med lite tur och ett vänligt sätt från din sida så kanske du kan få låna en sådan under några timmar. Handhavanet är enkelt och du får snabbt svar hur mycket motorn varvar.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej.. 27-28 knop.. med en båt som är 4.7m lång..som inte ens är nån högfarts  båt.  ja då lär det vara  nåt allvarligt fel på min proppeller.

 

min kavlatonsplatta  eller vad det hette. sitter en nog nån tum under lägsta punkten på v  botten. det syn på den första bilden.  den övre kavlitaons platttan sitter nog i linje med botten.  nu är motorn ifs hissad 20mm  så det är väl lite bättre.

 

men nitycker alu propeller duger utmärkt allstå?   komposit prollern är inte å tänka på eller?

 

Mvh johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inkopplingen av varvräknaren beror på vilken typ av mätare du får tag på, förhoppningsvis medföljer en inkopplingsbeskrivning. Kanske det blir en som inte alls ska kopplas utan hållas i handen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild kan ljuga och gör det väldigt ofta och därav min fråga för att vara säker. Den sista bilden lite från sidled ger ett intryck av att kavitationsplattan sitter alldeles på tok för långt ner! Den ska aldrig sitta lägre än bottenskrovets lägsta punkt eftersom den då slöar ner farten ju ju längre ner den sitter. Du bör ha kavitationsplattan längs med bottenskrovet eller möjligen 1 cm. över bottenskrovet men inte högre än så på just den här båten. (Då kommer du få problem i svängarna.) Kavitationsplattan är den platta (vinge) som sitter närmast propellern.

 

Kompositpropellrar kan vara jättebra på vissa båtar och man vill ha lite mer kraft upp till planing t.ex. Men dessa propellrar är sällan några högfartspropellrar. De kan passa bra på t.ex. vissa styrpulpetbåtar upp till max 4.70-5 m just för kraftens skull. I vissa fall kan de ge även en viss farthöjning också beroende på båt. 

 

I ditt fall ska du nog satsa på en vanlig hederlig aluminiumpropeller. (Om du nu måste byta alls.) Kostar ungefär densamma som en kompositpropeller, dvs. cirkus 1800 kr till skillnad mot en stålpropeller som kostar från 3.500 kr (i bästa fall) och upp mot 15.000 kr. Det som är viktigast i ditt fall just nu är egentligen inte materialet i första hand utan att du försäkrar dig om att har rätt storlek och stigning. Detta i kombination med att motorn har rätt hissning. Om dessa förutsättningar är som de bör vara så borde du kunna få upp farten en hel del mer. Enbart rätt hissning borde göra en del. Skulle du nu mot förmodan ändå inte lyckas med det trots rätt propeller och rätt hissning så har du en lite mer svårknäckt nöt att knäcka. Men troligtvis så slipper du ta fram nötknäckarn för än till jul om du bara ser till att grundförutsättningarna är riktiga.

 

Den handburna varvräknaren som jag nämde är tänkt att fungera enbart högst tillfälligt för stunden bara för att snabbt få fram hur mycket motorn varvar på max gaspådrag. Den mätaren ska inte kopplas in någonstans utan man håller den på motorn med handen medan man kör och läser sedan av. Förslaget är enbart för att du på detta sätt kan se vilken propeller du bör ha. Kanske du redan har rätt storlek och stigning? Max-varvtalat avslöjar detta. På sikt kan du köpa dig en fast installerad varvräknare. 

 

Gör så här: Plocka fram din instruktionsbok för din motor och ta reda på vad motorn har för max rekommenderade varvtal. När du sedan kör på max fart med båten så ska varvräknaren visa helst exakt samma varvtal som max rekommenderade i boken. Absolut inte mer men som mest 200-250 varv mindre. Det ultimata varvtalet är alltså exakt samma varvtal på motorn som bokens max rekommenderade. Varken mer eller mindre.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Senast ändrad av Roddarn | 11 september 2007 | 23:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag har en viss erfarenhet av Kidmaster och då menar jag dom som byggts av Seamaster eller Ulf Front (Frontline / Kåpex)i Kungshamn vill jag förtydliga att förutsatt att motorn är en modern 2 takt, i standardutförande med standardmontering och orginalpropeller.

 

med 15 hk gör en kid 20-24knop

med 18 hk (som jag själv har) ca: 22-26 knop

med 25 hk som flera av mina kompisar har gör den 25-30 knop

 

De flesta jag känner använder Tohatsu eller mercury motorer, det finns en kille i Fjällbacka som har en Suzuki 35hk på sin Kid och den passerar 35 knop men är intill livsfarligt hysterisk i sin karaktär

 

Du nämner kompositpropeller vilket inte är något att använda annat än som reserv.

 

Du kan med fördel hissa motorn ett hål(kavitationsplattan skall vara 15-20mm över botten) och byta till en rostfri STD propeller(inte kuppad) så går det nog bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så en propeller med kuppade  blad är inte bra  för kidmaster. utan en vanlig alu eller rostfri som är uträknad för båten.

 

hur somhelst så har jag läst i många annonser med kidmaster till salu med 25 hk skall allt kunna nå 35knop. en  tillomed sa att hans  toppa 37knop. men jag har frågat 2-3st ägare  av 25hk kidmaster och dom nämner  30knop minst . men jag fråga aldrig vilken propeller dom hade. men det måste varit utäknad. då en std  inte kan funka  bra på en såpass lätt båt.

 

 

men min borde kunna  nå 35knop iaf.  då skall jag upp 10-12knop mer.  jag kan inte hissa mer än vad jag har  nu  får då kan jag inte fästa  motorn.  jag måste i såfall förlänga  akterspegeln.

 

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kuppning använder man främst för att hjälpa propellern att få bättre grepp, (ytskärande egenskaper) vid hissning.

Ditt problem är snarare att du har för lång rigg på din motor.

 

Det du nämner om farten tillskriver vi den s.k. knopsjukan denna drabbar ofta personer med drömmar om högre farter men botas oftast enkelt med en handhållen GPS.

 

Det är nästan omöjligt att åka fortare än 37knop med de flesta 25hk även med den största stigning du kan få tag på på rostfria propellrar, varvtal och utväxling räcker helt enkelt inte till och lite slip har man oavsett hur man gör.

Åker du med specialsmidda cleavrar massor med hiss, specialväxelhus och annat så visst går det att få upp farten lite till.

 

Det finns en tävlingsklass som heter V50, enskrovsbåtar som är lite större än Kidmaster väger ca:300kg och med 50hk, världsrekordet i denna klass ligger på ca 45knop ungefär!! så att snacka om 37knop eller mer med 25hk kallar jag knopsjuka

 

Dessutom är en Kidmaster i farter över 30knop helt hysterisk att köra, den går så högt och så löst så det är inget jag rekommenderar att prova ens!

Om du inte är en erfaren tävlingschaufför förståss. Dom jag känner till som åker över 30knop med sina Kiddar har slagit runt någon gång nästan allihop.

 

Vill du åka fortare än 35knop skaffa en annan båt! vill du åka Kid med maximal fartupplevelse nöj dig med max 25hk Tohatsu eller Mercury 2-takt med kort rigg, hissa ett hål ca:15mm och köp en Rostfri Turbo hot shot med 15-16 tum i stigning, till och med erfarna racer chaffisar tycker detta är en hårig upplevelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej jag förstår. men som den är nu kan man köra fullt i max sväng och köra max i mot vinden i rejäl sjö så den hoppar på våg topparna. kidmastern är väldigt stabil. så 10knop till skulle inte alls skada. självklart  räknar ja med att den kommer bli lite farlig. som den är nu är den hur stabil som helst och hur man än provocerar den i fulla girar  i hög sjö med fullt mos på maskin så gör den snällt som man vill.den är helt enkelt tåkigt stabil.

 

så lite mer  action är allt ute efter.

 

23.5 knop så är iaf kidmastern snäll som ett lamm.

 

 

om den lyfts för högt ur vattnet i för höga knop  skall man ha trimplan så den  blir mer stabil?

 

min rigg på motorn är kort rigg. och motorn är lätt o smidig för att vara en elstartad 35hk.  så den tänker jag inte byta ut.

 

jag har sett många kidmaster med  nån slags  rostfri förlängning på akterpsegeln. så nåt liknande får det bli till nästa år.

 

jag har arbets kompisar med  30hk och  dom når tydligen 43knop med hurricane båt eller cyber 370 som dom heter oxå.  då har dom en rostfri kuppad  propeller  för ca 3500kr

 

kommer jag upp i 10knop  under deras båtar så är jag nöjd. jag tror oxå att kidmastern blir giftig i över 30knop.

 

om min är sjukt  stabil o snäll  i 23.5  så lär den vara ok i 25- 27knop och  27-30 lite  mindre ok  och över det lite farlig.

 

sen tror jag att den skiljer mellan 25hk växelhus  och min 35hk växelhus enligt det jag har läst om  min motor.

 

och om motorns kavatons platta skall sitta  jämnt med botten kanske något över så fattas 30-50mm  beroende hur mkt över botten den skall vara. men om den skall å jämnt med så fattas ca 25-30mm  högre hissning av maskin. och det kan jag nog inte göra som akterspegenl än nu. kanske 15mm till MAX. men  jag får höja akter spegeln nästa år med 40mm  max så borde hissning bli bra.  och en alu propeller med max stigning  så kanske den borde nå 30knop plus.

 

men om jag hade haft lång rigg så hade det varit total kört. då den är en bra bit längre typ 15-20 cm eller nåt.

det verkar mer som tillverkarnen som gör kidmaster är en klant.

 

 

men som det verkar så är det ingen ide att trycka upp båten mer än max 35knop.   men jag nöjer mej med 30knop med 2st personer i.

 

arbets polarens  cyber 370 gör ju 32knop med  std propeller på en 30hk  selva 2takt båten är 3.7m lång och 1.8m bred väger 120kg. ser ut som en ren racing skrov.

 

kidmastern har ju mkt mer v botten än cybern ??   vad är fördelen med mycket v botten?

 

mvh Johannes

post-26564-1394235217,5617_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bilden i högra  hörnet är en cyber 370.  och den skall enligt tillverkaren nå 47.5 knop med 25hk eller nåt i den stilen. skall kolla upp det mer.

 

alla farter jag mätt med min kidmaster . är gjorda med gps även bägger arbets polarens cyber 370  både den med std propeller och den med rostfri kuppad.

 

min gör 20knop på knappa halv gas enlig gps och som sagt 23.5 knop vid fullt.  allstå  från knappa halv gas till fullt ger  ca 3.5knop hehe.

post-26564-1394235217,6049_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din Kid är den gamla modelen och den måste man höja akterspegeln 30-50mm på precis som du redan påtalat.

Man brukar skruva en 12:a tät plywood på utsidan sätta en bit planka ovanpå akterspegeln och sedan sko allt med en rostfri plåt som är bockad hela vägen runt, sätt sedan ett stag framåt som håller det på plats i längsled, tveksam om det håller så bra med din motor men med 18hk funkar det bra, med 25 om man gasar försiktigt.

 

Prata med Ulf Front på www.kapex.se han vet råd på allt du kan tänkas vilja veta när det gäller Kidmaster ombyggnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja nåt konstruktions fel är det allt..  synd.

 

 

men tack för beskrivningen hur man fölänger akterspegeln.

 

 

men jag får nog ta till rejäla massiva rostfria grejer. eller plasta  värsta grejen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är säkert bra att hissa motorn men du måste absolut testa med en just propeller, 10x15 borde vara bra att prova. Kanske kan du låna av någon kompis. Om du bor i stockholm så kan jag låna ut en.

 

mvh

 

waxholm4

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar o bugar va snällt.  men jag bor tyvärr på andra sidan ... 7mil norr om göteborg. 

 

men jag skall försöka  kolla upp detta med propeller. skall försöka  se till att  båten inte  når mer än 35knop. då den troligtvis  blir farlig.

 

men om den ökar i varv om jag hissar den så måste jag hissa den först  sen mäta varvtal. men hur vet man rätt hissning?. jag  funderar att bygga om akterspegeln så att motorns kavlatinsplatta hamnar 10-15mm ovanför lägsta punkten på  botten. och skaffa en propeller efter det varvtalet som blir då.

 

 

men jag förvånas att det är ni inte tycker att en kuppad rostfri är nåt speciellt att ha. och att en rostfri duger  utmärkt.  men kompositen har jag räknat bort iaf.

 

 

men jag förvånades  att  propeller skuller göra en sån jätte skillnad.

 

 

arbets kompisen med sin cyber  räknar med 10-15knop till med en rostfri kuppad propeller. då kör han 30hk   och i 32knop som mest med std propeller och bra hissning.

 

 

10*15  propeller..   hmm antar att 10 är stigningen. då skall jag kolla på det.  måste man enbart ha johnsson  prpeller eller passa andra märken på den?

 

mvh

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hahaha  ja vit är den.  gelcoat nr 10010 en ganska vanlig färg. ex så har najad den på sina båtar.  men jag skall sätta på svart relingslist  nästa vår och lite andra  grejer som kommer göra den mindre vit.  fördelen med färgen är ju som sagt lätt att laga m.m

 

 

 

jag bor på Orust i Henån knappa 3mil från uddevalla.

 

 

 

 

 

post-26564-1394235217,9476_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


kollade länken..   vågar nog inte ta kontakt med dom. dom lär tro att man har tappat en skruv eller nåt när man nämner 35hk på en kidmaster. sen säljer verkar dom enbart sälja kidmaster av den nya modellen MKII  och för 27.500kr   helt sjukt.  min gick nog på  20.000kr mindre med styrning och beslag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får nog fan ta och köpa en sån där... har kollat på endel campingbåtar men vafan... den där verkar kul... undrar bara hur den går att släpa efter större båt i ca 7-9 knop, slingrar sig en del kan jag tro...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja dom är riktigt på  roliga faktiskt. det är verkligen som gokart fast havet.  och går det lite  våger så sitter man o flabbar tills man får mag knip.

 

tog med sambon på en tur i rejäla våger jag körde på så den studsa på våg topparna  vi bara  satt o garva   helt sjukt.  hennes  kommentar var bara att den var väl värd sina pengar fastän motor krånglet. och vi behöver inte åka på liseberg längre. nackdelen var att vi blev genom blöta. föutom byxor o skor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej allihopa.  väcker min gamla tråd  från förra  sommaren igen.  jag har nu tagit loss den gamla propellern  och läst  vad det är för stigning och storlek.  det stod instämplat 10*15  på den.  antar att  den är 10tum i diameter och 15tum stigning. jag läste av detta  för att  jag har tagit  kontakt med  ett företag som skall kolla på en anna propeller. men vi blev  lite förvånade att det var såpass  mkt stigning orginal.

blir ju konstigt om man skall ha mer än 15.  vad säger ni?

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite, hoppas att det är OK.

FRÅGA 1: Har nydligen köpt en kidmaster till barnen (och mig), dock utan motor. Är det någon som vet om kid:en kommer upp i planing men en vuxen barn med en 9.9:a ?

FRÅGA 2: Vill helst ha tag på en 15hk motor, men kan tänka mig en 9.9:a om man kommer upp i planing. Är det någon som vet om det är enkelt att trimma en 9.9 johnson från årsm. 90 och frammåt? Antar att 9.9 & 15 är samma motor, men att 9.9:an är strypt med bricka eller liknande. Är det någon som kan ge lite råd om detta (även andra fabrikat än johnsson 9.9 => 15hk)?

FRÅGA 3: Hur fungerar det att dra en kid efter motorbåt (7-13 knop)?

Tacksam för svar!

Hälsningar Todde

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejsan

jag har också köpt en kidmaster utan motor.Glad

fast jag har en förhöjd akter på min... det var någon som nämde något om detta tidigare i forumet... så jag undrar är detta för lång rigg på motor ... eller vad.

jag har en 9.9 mercury kort rigg räcker detta eller ska man skaffa större

p.s var kan man beställa stripes till båten

tacksam för svar mvh bamse mannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...