Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
paer

Lämna kvar i båten vid vinterförvaring utomhus

Rekommendera Poster

Vad kan man inte lämna kvar i båten vid vinterförvaring utomhus - batterier, bensin, motorolja, el-utombordare...?

 

Senast ändrad av paer | 09 september 2007 | 13:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Töm båten så mycket som det bara går så klarar du dig bäst :)
Battier ska kunna klara vintern om de är fullladdade och i bra skick. En laddning emellanåt skadar dock inte... 

 

Senast ändrad av Knoparn | 09 september 2007 | 13:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så lite som möjligt!

 

Batteriet ska du ta bort och se till att det blir fulladdat. Helst ska du ha den på underhållsladdning dygnet runt under hela den persiod som den är upptagen från sjön. Om du har möjlighet så kan den även vara kvar ombord om det är så att du har någon startspärr, GPS-stöld/larm ombord och som kräver ström.

 

Bensin: Båten ska vara helt fulltankad för att minimera risken för kondensvatten i bränslet.

 

Motoroljan ska vara bytt och extra olja i dunkar bör tas hem.

 

Kapell: Ska absolut inte användas som skydd för snö eller liknande. Den ska tas hem och förvaras mörkt och torrt. Helst ska den tvättas först och impregneras om man ska vara långsiktig i sin kapellvård.

 

Dynor ska tas hem och rengöras. Förvaras mörkt och torrt.

 

Att motorn ska vinterkonserveras efter konstens alla regler är ju en självklarhet liksom att man ska byta växelhusoljan också. 

 

Dyvikan och alla andra pluggar i båten ska tas bort så att vatten kan rinna ut för att undvika sprängningar.

 

Elektronik som går att ta bort på ett rimligt enkelt sätt bör tas hem.

Allt som går att ta hem bör man ta hem. Annars är det stor risk att någon annan gör det åt dig!

 

Ventilationsluckor, förvaringsluckor mm. ska ha god ventilation och ska alltså inte vara stängda.

 

Hela båten måste kunna andas under vintern. Att ha en pressening över den är nästan ett måste om man inte har något riktigt tak, men presseningen får inte göra båten tät. Att det är luftcirkulation så den får andas är viktigt! Annars är risken för mögel betydligt större.

 

Åk till båten regelbundet under höst och vinter för att se till att allt står rätt till. Passa även på att plocka bort snö och/eller vatten på båt och pressening lite då och då.

 

 

Hälsningar:

Roddarn

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Paer Vad Du har kvar i båten över vintern beror på var båten ligger.Ligger den hemma på din tomt eller i bevakad båtklubb.I vilket fall som hellst gäller följande. Batterier kan förvaras i båten om dessa är fulladdade. Fast tank skall vara antingen full eller nästan tom.Motorolja

tålkyla om inte det finnes stöldrisk.Elutombordare och andra begärlig utrustning bör tagas hem om Du vill ha det kvar till nästa säsong

Du får bedömma risken för stöld beroende på var båten ligger som sagt.

Lycka till. Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


När det gäller ventilation så finns det olika skolor. Jag har två vintrar prövat att hålla båten välventilerad, med resultat att båten möglar och blir jätteskitig inuti (har vinterplats under inflygningen till Bromma flygplats). När möglet kom även förra senhösten tröttnade jag och satte på ett gammalt kapell, satte igen alla öppningar så gott jag kunde och ställde in ett par torrbollar modell större. Tänker köra så i år också.
 
I övrigt så ta hem så mycket som möjligt av det som är löst. Förutom frågan om inbrott så är det alltid mycket lättare att städa och vårrusta en båt som är så gott som tom, dessutom har du möjlighet att göra dig av med alla bra-att-ha-grejer som aldrig kommit till användning. Tänk också på att det är lättare att lyfta i och ur grejer i en båt som ligger i sjön.


 
Batterier trivs i kyla så de kan med fördel stå kvar fulladdade i båten, om möjligt med underhållsladdning.
 
När det gäller bensin så, jag brukar alltid ha något tiotal liter bensin i tanken eftersom sista turen går till varvet och jag vill vara säker på att komma fram. Har aldrig märkt att dessa litrar skulle vara förstörda på våren, tvärtom gick båten som en oljad blixt när jag gav mig iväg i våras. Visst skulle jag kunna försöka slanga upp soppan eller förskottera 1700 kr på att fylla upp helt inför vintern, men hittills har jag prioriterat att se till att motorn är konserverad som den ska.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...