Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
seaspirit

Vad kommer efter båtkörkortet?

Rekommendera Poster

Ska nog köpa mig en svävare istället. Det borde väl inte klassas som båt eftersom den går ovanför vattnetsmiley-cool.gif\

 

//Mac

 

Senast ändrad av MaCro | 04 september 2007 | 20:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Eller U-båt de går under vattnet

Under ????

 

 

/Roland

 

Inför körkort för de som kör med dig..

 

Eller Tjöt-kort

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gör du det!

för det första måste du ha tillstånd för att få köra svävare och för det andra får du bara göra det en viss del av året och det är definitivt inte sommarhalvåret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja varför ska man inte ha någon form av dokumenterad utbildning på sjön? Det gäller ju i trafiken tex....

Det finns alldeles för många klantskallar på sjön som tex häromdan när jag skulle in i sista delen av farleden mot hamnen, då låg det en stjärna där, nästan mitt i inloppet å satt å pratade i lugn å ro med några till i båten....Jäääklar såna puckon det finns..Tur att tanten va med mej å lugnade ner mej då....Därmed inte sagt att jag är felfri, långtifrån, men vissa saker måste man ju bara fatta, eller?

Tack för ordet....

post-22516-1394235215,1514_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stevemedselconIII

Tycker det är kul o läsa alla inlägg, vissa tycker det är skitbra med körkort osv...det är svenskt! Haha! Allt måste regleras, ngn kan komma till skada...lita på att staten tar hand om alla problem...vilken minister var det som föreslog obligatorisk cykelhjälm...nä fy fan....

fan va gnälligt det blivit i inläggen numera...läste igår om ngn som fått ett frispel för att ngn annan båtkompis ville lägga till i samma vik...jisses...hoppas den killen inte uppför sig likadant på en parkeringsplats...

Vem är det som inte förstått att ett körkort och registrering är lika med båtskatt? Alla jublar över att fastighetsskatten är borta...men få verkar fatta att samma pengar ska in ändå fast på ett annat ställe ( utan att försvara just den skatten alltså ) Klart båtskatten behövs i detta skatteland...fan vi skulle behöva skatt på allt..luften...allt...ändå är allt urholkat...fan var på undersökning hos folktandvården igår..allt finansierat via skattsedeln, lik förbannat åker man på 850 kr för en sketen undersökning...hos landstingsanställda i landstingets lokaler..subventionerat? tillåt mig småle...undersökningen tog 15 min...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har aldrig funderat på att d förekommer liknade saker i landtrafiken mycket oftare så gott som varje dag, och där har vi både körkort och registrering samt vägskatt..  Kan du inte bara tuta lite på dom som är i vägen d gör jag och d funkar bra. Ser inte ditt inlägg som någon vidare grund för ett båtkörkort iaf. Sådant folk kommer du få leva med oavsett körkort..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stevemedselconIII

Huvet på spiken, alla tror som sagt att staten fixar alla problem bara vi får restriktioner och kontroll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är inte jag possitiv till ett körkort för båt i dess nuvarande form. men vilka gnällspikar det finns härute. Det känns ju nästan som när dom höjde a kassan. Vill man inte vara med att leka var inte med då.... Vill man ha tryggheten med en a kassa betala för din del eller vill man ha en fin ren kust betala för det. Det lär ju inte Åke i inlandet vilja betala lika lite som jag vill betala för hans trasiga grusväg till gården. Nu säger inte jag vilket svar som är rätt för så påläst är jag inte med kb sf osv. men dom lär ju ska få slantar någonstans från.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 
Jag förstår verkligen inte varför så många anser att båtlivet är berättigat att vara en slags frizon när vi registrerar andra motorfordon och belägger dessa med körkortskrav. Samma visa när det gäller alkohol: det är tämligen vedertaget att alkohol och bilkörning inte hör ihop - varför så starka reaktioner när samma logik appliceras på båtar?
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst är det kul att gissa vad som kommer härnäst.

 

Läs gärna Steves inlägg så inser ni att verkligeheten överträffar dikten.

 

Alla som trodde det skulle bli massa pengar över när fastighetsskatten ska sänkas kommer bli blåsta. Med undantag för ett gäng i toppen som alltid behövt planera hur de ska betala så lite skatt som möjligt.

 

Då jag tror att mycket få av topparna finns här på forumet så kan man enkelt summera att, alla här kommer att bli blåsta.

 

Och då blir det former för att vrida ur varenda skattekrona ända ner till minsta gummianka.

 

 

Ropen skalla, båtskatt till alla

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hrm

Säger bara en sak:

GNÄLLSPIKAR!!!

Mycket av förslaget handlar om säkerhet på sjön och det hoppas jag alla är överrens om att säkerhet och båtliv går hand i hand.

 

Ps

Försök att hålla er till ämnet på detta forum utan utsvävningar om massa annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna tråd handlade om vad som kommer efter båtkörkortet och flera gissar på införande av båtskatter mm. Helt enligt trådens ämne.

Och gnällspik får du stå för själv och då i singularis. Vi är flera här som upplevt pålägg som bara skulle vara provisoriska samt en del kanske som även har erfarenhet av införarande av fordons och bränsleskatter.

(läs nu hela texten)

 

 

Nu stod det även båtkörkort och då får vi även hoppas att det blir ett riktigt båtkörkort vilket rimligtvis borde innebära att alla får skaffa sig ett riktigt körkort. Och då räcker det inte med en teorikurs i navigation mm utan även praktiska delen i form av körlektioner och en regelrätt uppkörning.

Därefter kan man kvittera ut sitt körkort.

 

 

Alltså vad som kommer efter båtkörkortets införande blir ett stort gäng som får spendera 10-20.000 kr på att få fortsätta köra båt.

 

 

Nu blir det säkert inte så utan endast ett enklare teoriprov vilket knappast löser påstådda säkerhetsproblem på sjön.

 

 

 

 

Angående skatter så hittade jag lite fakta

 

1945 höjdes bilskatten med 40 procent och bensinskatten med 50 procent ? provisoriskt. 1945 permanentades dessa höjningar. 1948 höjdes bensinskatten med 27 öre - provisoriskt. 1951 permanentades 7 av de 27 örena och fordonsskatten fördubblades - provisoriskt. Bilaccis på 10 procent infördes ? provisoriskt. 1952 permanentades 40 procent av den fördubblade fordonsskatten. 1953 höjdes bensinskatten 3 öre - alltjämt provisoriskt. Bilaccisen togs bort ? provisoriskt. Och 1954 permanentades bensinskattehöjningen på 3 öre och så höjdes bensinskatten ytterligare 4 öre, medan brännoljans skatt ökades med 9 öre och fordonsskatterna - speciellt på de tunga lastbilarna - höjdes väsentligt.

 

 

Dessa skatter gäller även alla båtar med bensin och diesel. 

Motsvarande bilarnas fordonsskatter lär vi med mycket stor sannolikhet få samma för båtar. Då segelbåtar betalar mindre bränsleskatt så bör de helt analogt med övrig hantering få en betydligt högre båtskatt.

 

jmf med dieseldrivna bilar som miljömässigt är bättre men drar mindre bränsle och då har en högre skatt. Nu kan man få lägre skatt om man har en modernare bil med partikelfilter men när alla har sådant så åker skatten upp.

 

Jo varför, man måste få in pengar till ett aldrigt sinande svart hål.

 

Alltså tillbaka till tråden igen, båtskatt kommer garanterat.

Nyss fick vi moms på vinterförvaring av båtar.

 

 

mvh Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stevemedselconIII

Vet inte om du missat ngt väsentligt, men jag har inte och kommer inte att tillfråga dig heller vad jag skriver eller har skrivit, det finns knappt en tråd på detta forum som innehålller endast ett ämne utan det avhandlas flera i samma, så du får nog gilla läget grabben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste båtkörkort leda till skatt? Kommer det på tala med båt skatt så anser jag att det bör diskuteras separat. Varför måste de gå hand i hand?

 

Jag tycker körkort behövs, inte för att jag tycker vi behöver mer regulering men för att det finns så många dårar som köper båtar som dom inte kan hantera. De flesta verkar ju  inte veta ens vad högerregeln är. Skrämande!

Lag på cyckelhjälm kan jag hålla med om är lite löjligt för hur mycket skada kan en person på cyckel orsaka förutom till sig själv? Men en båt på ett halvt ton eller mer kan göra rejält med materiel skada och även ta liv. Tyvärr har utvecklingen av starkare och lättare motorer inte gått hand i hand med vare sig sjökunskap eler vett och etikett.

 

Så må det vara och då tycker jag det är lika bra att alla måste ta körkort. För oss som varit med ett tag bör det vara en enkel match. Har tagit den själv så jag vet.  Och har man inte råd med att ta kortet hur har man råd med båt???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stevemedselconIII

Jag använder mig av högerregeln i trafiken på smågator, högerregeln gäller då man inte framför sitt fordon på huvudled, fast mestadels funkar den inte utan störst gata vinner...o man kör oftast inte ut o chansar eftersom smällen tar där man sitter så att säga....

båtkort - registrering osv allt hör ihop bara för några ynka skattekronor.

Den som tvivlar om det kan inte kunna mycket om Sveriges finansieringspolitik, säger det återigen...alla jublar över fastighetsskattens frånfälle...haha...löjligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade ju en gång Båtregister, Varför tog dom bort den om det va så jäkla bra tror du?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtregistret som en gång fanns var faktiskt väldigt bra tycker jag. Inte minst för att lättare kunna identifiera båtarna vid stölder eller vid olyckor och/eller i nöd. Att det togs bort har ingenting med kvaliteten på Båtregistret att göra. Tvärtom så var det väldigt många som tyckte att den var bra och inte alls så många som tyckte att den var dålig. Vad man ska komma ihåg är att det Båtregistret var helt frivilligt och inte var kommersiell. Det var för båtägaren helt gratis att vara med i

Båtregistret.

 

Orsaken till att Båtregistret lades ner var ingenting annat än brist på pengar för att kunna fortsätta att driva den. Innan den lades ner så var det många som protesterade starkt för att regeringen inte sköt till mer pengar för att kunna fortsätta med verksamheten. Kritikerna har i alla år sagt att ett sådant register enbart är till för att kunna plocka in mer skattepengar men så har det inte blivit. I varje fall inte den vägen även om vi betalar skatten på andra sätt enligt de gängse lagarna. Men det är ju ingen nyhet för någon av oss och att vara båtägare är också frivilligt.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med drömmare av detta slag.. Jag tror inte du hade varit så positiv till något körkort när pengarna ska fram och kortet kostar 10 000kr eller mer.. En familj på sej 3 pers om alla skulle utrustas med körkort hade gått på 30 000 då eller mer, beroende på hur många i familjen man e.. Skulle se den barnfamilj med lån på d mesta i övrigt slanta fram 30 000kr för att alla skulle få lov att köra båten..

 

Ska d vara så svårt att fatta att för att driva in skatt på båtarna så måste d införas en registrering man kan ju inte göra tvärt om dvs införa enbarta skatt.. Förslagen går hand ihand och är lika kassa alla 3 dvs körkort, skatt, och regg.. När sjöpolis och kbv i dagens läge inte klarar av att hantera situationen hur ska d bli när dom får ca en halvmiljon körkort att kontrollera utöver nuvarande arbetsuppgifter.. D kommer ju inte finnas någon tid över till att haffa bovar när dagarna kommer att gå ut på att sitta på bryggan och kontrollera körkort..

 

Enligt nuvarande förslag så får man körkortet i flingpaketet i princip och alla som idagensläge har en båt av nått slag eller någonm som intygar någonting får körkort villket egentligen är helt fel. För då betyder d ju att alla kan mygla sig till ett litet kort utan att behöva gå utbildning.

D låter så jävla fint att vi tänker på säkerheten osv d vanliga dravllet o hu vad mycket olyckor till sjöss d är och alla super och kör på grund osv.. Då måste d ju till något krafftfullt vapen som kan råda bot på allt bus och suping till sjöss.. Detta förslag är en liten sketen plastbit som ska delas ut till alla som idagensläge har en båt eller har någon som kan intyga att personen ifråga kan köra båt osv.. jag menar vad fan är d vi pratar om här säkerthet??? bullshit dom är ute efter stålar.. På ett eller annat sätt ska den här vansinnes grejen betalas och om inte med båtskatt så blir d laa extra dyrt o ta båtkörkort och staten tjänar in sina kulor via momsen..

 

Så ni som snackar om att har man råd med båt osv så har man minnsan råd o ta körkort och ivrigt hejar på detta förslag d ska bli skoj o se framtidsutsikterna när pengarna ska fram och alla måste ta körkort. Då tror jag inte att förslaget e så poppis längre..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag minns så hade vi båtskatt och reg hand ihand ett litet tag d var då 9,9hk snurran kom till livet då motorer 10hk och över d var skattepliktiga om jag minns rätt. Då var skatten låg men d var å andra sidan skatten på drivmedel oxå =så bilskatten var låg etc.. Idag är alla skatter höga och d förs ju sig naturligt att den kommande båtskatten bli extra hög nu när vi slopar fastighetsskatten..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stevemedselconIII

Såvitt jag minns så övergick registret till försäkringsbolagen...inte ens dom var tydligen intresserade av det eftersom dom la ner det helt i början av 2000-talet...så argumentet håller inte nämnvärt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är riktigt, men det gör att argumentet håller ännu bättre eftersom försäkringsbolagen lade ner båtregistret av exakt samma orsak som jag nämnde tidigare nämligen av kostnadsskäl. På ett sätt fullt förståeligt eftersom det var ett frivilligt register som blev oerhört populärt med mängder av båtägare som registrerade sina båtar.

 

Naturligtvis kostar det att sköta och ta hand om all information och det blev till slut rent kostnadsmässigt sett en börda att bära tyckte försäkringsbolagen. De ville få kompensation för detta men fick det inte. Det var enbart detta som de själva uppgav som anledning till att båtregistret lades ner och det finns ingen orsak till att misstro detta eftersom att om det är några som inte arbetar ideellt (längre) så är det just försäkringsbolagen som hela tiden bara vill krama ut mer och mer pengar av försäkringstagarna. När de insåg att de varken kommer att käna pengar på båtregistret och att de dessutom inte ens fick bidrag för att fortsätta att driva den så la den ner det hela. Till mångas förtret eftersom den faktiskt var till nytta också. Men en del var lite rädda att registret på sikt skulle missbrukas, t.ex. för att den skulle kunna användas som underlag för en eventuell framtida båtskatt. Försäkringsbolagen ville alltså varken betala för någonting som de inte tjänade pengar på samtidigt som de på sikt inte ville riskera att bli beskyllda för att det är deras fel om båtskatt skulle införas med deras eget register som underlag. Men den omedelbara anledningen var alltså ekonomiska orsaker till att den togs bort. Idag är precis all information från båtregistret och dess båtägare helt utraderad. Det var information som hade tagit väldigt många år att bygga upp och som var ganska intressant även ur statistksynpunkt oavsett vad man än tycker om båtregistrets vara eller inte vara. Information som kunde ha varit till nytta på flera sätt för oss båtägare och för hela båtbranschen. Men visst kan man både bruka och missbruka ett register. Så är det med det mesta här i livet....

 

När du säger att argumentet inte håller så är du faktist...om du ursäktar mig...ute och cyklar ganska rejält denna gång. Argumentet håller klockrent skulle jag vilja påstå.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jo vi lär väll få några 1000 sådan här som hjälper till att dra in skatt

 

Kul med ett nytt sjömärke10.gif\

 

 

 

Lika säkert som Idol sloganen

 

Bajsar björnarna i skogen? Sover Dolly Parton på rygg?


post-4060-1394235217,7144_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det obligatoriska båtregistret kom till under sosseregeringen, när borgarna tog över makten upphörde det obligatoriska statliga registret att gälla, det blev frivilligt och drevs av försäkringsbolagen under ett antal år. Jag har fortfarande kvar ett registreringbevis från den båt jag hade då

 

Klippt från Sjöfartsverkets hemsida

 

Det tidigare obligatoriska statliga fritidsbåtsregistret


En obligatorisk registrering av fritidsbåtar infördes den 1 januari 1988. Sjöfartsverket var ansvarig myndighet för registret men själva registerhållningen utfördes av bilregisterenheterna vid länsstyrelserna.


Registreringsplikten omfattade båtar med en längd överstigande 5 meter som drevs med segel eller motor samt båtar med motor med en minsta motorstyrka på 10 kW ca (14 hk).

 

De motiv som redovisades för ett register var att det skulle tjäna som underlag för kontroll av ordning och säkerhet till sjöss samt för planering av trafiken med fritidsbåtar. Registret fick även användas som underlag för planering avseende turism, friluftsliv och naturvård och för utredningar rörande skatter, tullar och indrivning.

 


De avgränsningar som gällde för registreringsplikten var närmast grundade på praktiska hänsyn. Med den valda avgränsningen fick man en rimlig mängd båtar att arbeta med.  Registret hade planerats för att omfatta ca 425 000 båtar. Detta antal nåddes aldrig. I juli 1991 uppgick antalet registrerade båtar till drygt 256 000. Om denna lägre siffra berodde på en grov överskattning av antalet registreringspliktiga båtar eller att sådana båtar inte registrerades förblir en öppen fråga.

 


Kostnaderna första året för registret uppgick till ca 12 mkr. Den årliga driftskostnaden uppgick därefter till ca 9 mkr. Kostnaden för registerhållningen skulle täckas med en avgift. För att täcka kostnaderna begärde bilregistret under 1992 en höjning av registeravgiften från 25 kr till 50 kr om året 

Det statliga båtregistret upphörde 1993-01-01.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stevemedselconIII

Klockrent? Tillåt mig småle.

Om nu inte ens försäkringsbolagen kan tjäna kulor registret då håller knappast argumentet mindre stöldbegärligt enl tidigare inlägg av dig. Och hur skulle registret hamna hos staten om försäkringsbolagen driver det?

 

Men det går inte att diskutera sånt här med skatt o register med vissa svenskar ( läs sossar) eftersom dom tror staten är deras beskyddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det jag talar om hette Det Frivilla Båtregistret och var som namnet antyder helt frivilligt och var gratis. Minns inte när det upphörde med vet med säkerhet att det åtminstånde fanns 1994 då jag själv anmälde mig helt kostnadsfritt. Det var i Juni 1994 närmare bestämt.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte mycket som är klockrent i Roddarns påståenden om det gamla båtregistret:

 

Roddarn skrev

 

Idag är precis all information från båtregistret och dess båtägare helt utraderad. Det var information som hade tagit väldigt många år att bygga upp och som var ganska intressant även ur statistksynpunkt oavsett vad man än tycker om båtregistrets vara eller inte vara. Information som kunde ha varit till nytta på flera sätt för oss båtägare och för hela båtbranschen. Men visst kan man både bruka och missbruka ett register.

 

http://www.statensarkiv.se/default.asp?id=2877

 

 


Fritidsbåtsregistret på Riksarkivet innehåller båtar med längd över fem meter eller som drivs med motor vars effekt överstiger tio kilowatt samt inte går i professionell trafik. I registret finns olika beskrivande uppgifter om båtarna samt uppgifter om ägare. Fritidsbåtsregistret fördes hos Sjöfartsverket fram till 1992 och efter det har inga uppdateringar gjorts.


Uppgifter om enstaka båtar lämnas ut kostnadsfritt i Riksarkivet Forskarexpedition.


Det fanns ett frivilligt fritidsbåtsregister med aktuella uppgifter som fördes av Svenska Stöldskyddsföreningen i samarbete med försäkringsbolagen. SSF Båtregister lades på initiativ av försäkringsbolagen ned den 31 december 2003. För detta register gäller inte offentlighetsprincipen men det är tillgängligt för polis och sjöräddningen.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...