sasse73 0 Postad 28 Augusti , 2007 Suck. Var ute och åkte, fick plötsligt inget drag ur motorn, den gick bara på 3 cylindrar. Lossade det felande tändstiftet och tryckte på startknappen för att kolla gnista. Ut ur hålet för tändstiftet kommer en stråle med vatten!!! Gjorde kanske ett felval, men puttrade på 3 cylindrar väldigt försiktigt, ca 20 min, tillbaka till närmaste marina. Pratade idag med en mek på telefon som tror att motorn är helt slut, dvs att stötstänger är böjda, vevstaken kanske böjd, vatten i vevhuset förstör lager mm mm. Hans rekommendation/råd var att byta motorn. Någon som varit med om något liknande eller kan ge goda råd? Vet inte vart vattnet kommer ifrån, om det är topplockspackning eller något annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 28 Augusti , 2007 Förstår att Du har en bensinare. Själv har jag en Volvo TAMD 41 och råkade ut för något liknande. Laddluftkylaren (intercoolern) gick läck utan att jag märkt något och vatten drogs in i motorn. Körde själv i 3 timmar på halvfart (motorn orkade inte mer)hem och ligger nu vid kaj sedan 6 veckor. Volvo befarar just detsamma som Din mekaniker - att vevstakar kan ha krökts. Toppen är lyft och ventiler och spridare har tagit skada och nu i veckan lyfts båten för att skicka motorn till Volvo. Hela sommaren åt helsicke och dyrt, dyrt. Vet inte hur vattenpumpen på Din båt drivs, men min båtgranne (diesel) fick motorn full av vatten via just vattenpumpen. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 Augusti , 2007 Det finns olika senarier varför man får vatten i cylindern. Ett är, som du redan konstaterat trasig topplockspackning, men då är det ganska ovanligt att det bara blir kaiko på en cylinder. Ett annnat är genomrostad topp. En tredje anledning kan vara vattengenomslag i avgaslimpan, men då brukar det i och för sig inte komma in vatten när man kör. Jag föreslår att du börjar med att lyfta toppen. Då ser du ganska bra vad som har hänt. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 28 Augusti , 2007 Hej en kanal i toppen eller blocket,byt maskin det är ingen ide att renovera,den är för gammal. rosten har tagit den till graven,Jag har st aq120b(B21 sötvattenkylda) som går kanon mycket nytt,jag byter från dubbla b21:or till en st 454 big block Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JasonFire 0 Postad 4 September , 2007 Det låter inte bra. Har du sötvattenkylning eller färskvattenkylning? HAr du färskvatten är det bara att skrota och köpa en ny motor. Köp en begagnad B20 från 1974 och framåt och flytta över delarna till den. Det är inte så mycket som skiljer, toppen måste modifieras men det finns hur mycket som helst här på maringuiden som talar om hur du gör. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sasse73 0 Postad 1 Oktober , 2007 Nu fungerar det igen! Tog den lätta vägen och lät en servicefirma titta på motorn. De bytte motor, lätt som en plätt.... Som flera skrev, min gamla motor var helt slut. Genomrostad från kylkanaler in till cylindern en del andra problem som jag inte förstått att det var problem med. Så nu sitter det en helt nyrenoverad B20, med garanti och allt. Kändes bra att göra så här, hade jag skruvat själv så hade både säsongen 2008 & 2009 varit hotade! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Affe44 0 Postad 2 Oktober , 2007 Härligt att det löste sig... ursäkta men jag är nyfiken på vad du fick betala för motor och byte.... är alltid bra att planera iförväg på det oundvikliga med ålderstigna motorer //Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 2 Oktober , 2007 låte som ett klokt val att lämna in motorn, båtmekaniker ska också leva.. får man fråga vad kostar en renoverad b20 i runda sklängar och vad kostar arbetet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sasse73 0 Postad 10 Oktober , 2007 Jag fick ge 21000:- nytt avgasrör ca 1500:-, monterat och klart för en nyrenoverad B20, inkl 1 års garanti. Jag tror att det är ett bra pris, så kanske ingen perfekt guideline. Men jag är väldigt nöjd med arbetet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 23 April , 2008 Vart gjorde du detta!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser