Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
sasse73

B20 AQ 130D vatten i cylindern

Rekommendera Poster

Suck.

Var ute och åkte, fick plötsligt inget drag ur motorn, den gick bara på 3 cylindrar. Lossade det felande tändstiftet och tryckte på startknappen för att kolla gnista. Ut ur hålet för tändstiftet kommer en stråle med vatten!!!

Gjorde kanske ett felval, men puttrade på 3 cylindrar väldigt försiktigt, ca 20 min, tillbaka till närmaste marina.

Pratade idag med en mek på telefon som tror att motorn är helt slut, dvs att stötstänger är böjda, vevstaken kanske böjd, vatten i vevhuset förstör lager mm mm.

Hans rekommendation/råd var att byta motorn.

 

Någon som varit med om något liknande eller kan ge goda råd?

Vet inte vart vattnet kommer ifrån, om det är topplockspackning eller något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att Du har en bensinare. Själv har jag en Volvo TAMD 41 och råkade ut för något liknande. Laddluftkylaren (intercoolern) gick läck utan att jag märkt något och vatten drogs in i motorn. Körde själv i 3 timmar på halvfart (motorn orkade inte mer)hem och ligger nu vid kaj sedan 6 veckor. Volvo befarar just detsamma som Din mekaniker - att vevstakar kan ha krökts. Toppen är lyft och ventiler och spridare har tagit skada och nu i veckan lyfts båten för att skicka motorn till Volvo. Hela sommaren åt helsicke och dyrt, dyrt.

 

Vet inte hur vattenpumpen på Din båt drivs, men min båtgranne (diesel) fick motorn full av vatten via just vattenpumpen.

 

Carl-Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns olika senarier varför man får vatten i cylindern. Ett är, som du redan konstaterat trasig topplockspackning, men då är det ganska ovanligt att det bara blir kaiko på en cylinder. Ett annnat är genomrostad topp. En tredje anledning kan vara vattengenomslag i avgaslimpan, men då brukar det i och för sig inte komma in vatten när man kör.
 
Jag föreslår att du börjar med att lyfta toppen. Då ser du ganska bra vad som har hänt. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej en kanal i toppen eller blocket,byt maskin det är ingen ide att renovera,den är för gammal. rosten har tagit den till graven,Jag har st aq120b(B21 sötvattenkylda) som går kanon mycket nytt,jag byter från dubbla b21:or till en st 454 big block

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inte bra. Har du sötvattenkylning eller färskvattenkylning? HAr du färskvatten är det bara att skrota och köpa en ny motor. Köp en begagnad B20 från 1974 och framåt och flytta över delarna till den. Det är inte så mycket som skiljer, toppen måste modifieras men det finns hur mycket som helst här på maringuiden som talar om hur du gör. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley-smile.gif\

Nu fungerar det igen! Tog den lätta vägen och lät en servicefirma titta på motorn. De bytte motor, lätt som en plätt....

Som flera skrev, min gamla motor var helt slut. Genomrostad från kylkanaler in till cylindern en del andra problem som jag inte förstått att det var problem med.

Så nu sitter det en helt nyrenoverad B20, med garanti och allt. Kändes bra att göra så här, hade jag skruvat själv så hade både säsongen 2008 & 2009 varit hotade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att det löste sig... ursäkta  men jag är nyfiken på vad du fick betala för motor och byte.... är alltid bra att planera iförväg på det oundvikliga med ålderstigna motorer

//Affe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låte som ett klokt val att lämna in motorn, båtmekaniker ska också leva..;)

får man fråga vad kostar en renoverad b20 i runda sklängar och vad kostar arbetet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ge 21000:- nytt avgasrör ca 1500:-, monterat och klart för en nyrenoverad B20, inkl 1 års garanti.

Jag tror att det är ett bra pris, så kanske ingen perfekt guideline. Men jag är väldigt nöjd med arbetet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...