Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
PetMyr

Hjälp med värdering av ev köpobjekt, Brådskande.

Rekommendera Poster

Hej jag är på gång att köpa min första båt. Men jag har så svårt med att ge ett rimligt bud. Båten har plastskrov och Mahogny överdel. Överdelen är ganska sliten, lackflagor. En av förpiks dynorna är hel trasig, skumgummit syns. Ganska sliten faktiskt men ett objekt jag blivit förtjust i. Inte mycket till extrautrustning som ecolod eller GPS. 6.35m 21fot Volvopenta B20 topp fart 28knop. Inkl båtvagn. Här på båtguiden har jag bara sett en och samma båt som sålts före och efter renovering. Innan 14000kr efter

100 000kr och då helt nytt trä, däck och ny frikostig utrustning. Säljaren jag varit i kontakt med begärde från början 69 000kr men har nu gått ner lite, jag tycker inte den är värd mer än 35- 40 000kr Är jag helt ute och svamlar????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga utan bilder och att veta vad det är för båt. Men på din beskr så låter det som 35 pengar är max.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vågar inte uppge namn eftersom det verkar finnas ganska få av denna modell ännu färre till salu Dessutom är jag egentligen inte säker på vad det är för modell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du säger inte vad det är för båt. Sedan vet man ju inte i vilket skick båten är i. Då menar jag sådant på båten som verkligen betyder någonting. Att en eller ett par dynor eller ett kapell är trasiga är ju inte hela världen. Sådant går ju att fixa billigt och ibland nästan helt gratis. Andra saker som verkligen beyder någonting är t.ex. fukt i skrovet, sprickor, mekaniska fel osv. Det är sådant som måste vara i bra skick för att en båt ska behålla sitt största värde. Småfel påverkar priset det med naturligtvis och kan påverka rätt mycket, men till sist så är det ändå de viktiga detaljerna som är de allra viktigaste. Om t.ex. gelcoaten (båtens lack) är matt så brukar man kunna polera upp det oftast för under 500 kr om man gör det själv. Är det djupare skador i den så är läget däremot helt annat.

Kort sagt: det är omöjligt att göra en bedömning om 69.000 kr är ett överpris eller om den ligger bra där. Men man kan ju också uttrycka det så här: Om du inte tycker att båten är värd mer än 35-40.000 kr så är den inte det just för dig. I sådana fall bör du nog avstå från just den här båten eftersom du i annat fall bara kommer att känna att du har betalat betydligt mer än vad den är värd! Jag menar....ska man köpa sig en båt så ska det ju kännas rätt också. Du ska ju inte betala någonting om du anser att du i sådana fall betalar ett krafigt överpris för! Nej...då ska du nog avstå, för begagnade båtar kryllar det av. Dessutom....så kanske du har rätt? Det kanske ÄR ett överpris? Vad vet jag? Det kanske är fler än du som gör samma bedömning av den här båtens värde, men det vet du ju inte.

Ett mycket bra sätt att undvika att göra en dålig båtaffär är att anlita en båtbesiktningsman/kvinna. En professionell sådan kostar i regel någonstans kring 3.000-6.000 kr bl.a. beroende på båtstorlek,  men det kan det helt klart vara värt! Hela båten ses då över. Efter besiktningen så får både du och säljaren ett skriftligt utlåtande på båtens skick. Allt från motorns olika delar till skrovets skick där man bl.a. letar efter fukt och vattenskador, till gasreglage osv. Detta är båtlivets motsvarighet till Bilprovningen kan man säga.

Ett billigare alternativ till en professionell besiktingsman/kvinna är båtklubbarnas egna besiktingsmän. De flesta båtklubbar brukar oftast ha en eller flera sådana personer, men dessa är i regel inte lika kunniga som de yrkesmässiga. Men brukar många gånger vara i varje fall tillräckligt kunniga för att kunna bedömma om du bör avstå från köp eller ej. Prislappen handlar här som oftast om bara några hundralappar. Lycka till!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är nu min. jag gav 40 000kr för båten och vagn på bilden, äntligen är jag båtägare! Jag hoppas jag gjort ett fynd och att ingen kommer och säger annat här...... smiley-smile.gif\ Det finns lite fix men tills nästa sommar kommer hon att se betydligt bättre ut, ny fernissad och med nya dynor.

post-28851-1394235231,1375_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VA!? Är det DEN båten??? Den har jag varit och tittat på och han fick ett bud på max 15.000 kr från mig då jag upptäckte dels en spricka i båttenskrovet som gör att hon läcker in vatten (men som man kan dölja om man länspumpar lite före visning) och sedan upptäckte jag att man måste byta motorn senast redan efter nästa sommar!!! 

Nä....jag skojar bara! 14.gif\ 

Om övriga båten är i samma skick som bilden ger sken av så har du inte gjort ett kap...då har du i så fall gjort ett superkap!! Önskar dig väldigt mycket lycka till med båten och hoppas och tror att du kommer få mycket glädje av den lång tid framöver!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är nu min. jag gav 40 000kr för båten och vagn på bilden, äntligen är jag båtägare! Jag hoppas jag gjort ett fynd och att ingen kommer och säger annat här......

Grattis, den ser ju fin ut.

Före och efter rep ska man nog ta med en nypa salt, huvudsaken att du/ni känner er nöjda. Det kommer säkert att bli en fin båtsommar nästa år.

Mvh Peter Jonsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fin!? Den ser ju tom. JÄTTEFIN ut!! Det blir nog många somrar med den här båten tror jag! Att det kanske behövs lite lackning på träytor har ingen som helst betydelse för det är ju bara struntsaker, och om det så bara är normalskick på övriga båten och på motorn så är det i sådana fall otroligt mycket båt för pengarna det här. Man vet ju inte för än efter att ha ägt och använt båten ett tag hur skicket egentligen är, men det finns stor chans till att det här är ett superkap! 40.000 kr är inte mycket i dessa sammanhang.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort GRATTIS till en mycket fin båt, Petmyr21.gif\

Den hoppas jag att du/ni kommer att få mycket glädje utav... Både i form av roliga renoveringar (jo, det finns sådana) och ute till sjöss...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...