strober 1 Postad 21 Augusti , 2007 Hej! Har, eller hade, en fungerande Archimedes Penta 55 hästars från tidigt 70-tal på vår båt. I helgen var min bror ute och efter en tur på någon timme så avled motorn strax innan man var tillbaka i hamn. Vid den översta cylindern har tändstiftet halft ploppat ut och något i motorn har spruckit på ovansidan (jag har ej sätt det själv så jag vet ej)... Så vad kan vara orsaken till att detta hänt? Har två teorier men finns det fler troliga? - Han fyllde på med en dunk bensin innan resan, som kanske ej var oljeblandad... - Impellern var slut och kylningen slutade fungera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Augusti , 2007 stroke kanske, med tanke på utebliven ordination av 2-stroke oljan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 21 Augusti , 2007 Som du själv nämner så är brist på motorolja och/eller kylning en inte alltför osannolik teori. Ganska troliga alternativ även om det naturligtvis kan ha berott på någonting helt annat också. Jag skulle tro att det kan bli svårt att få fram sanningen, (och ingenting annat än sanningen) men största chansen till att få fram en i varja fall hyfsat stor sanolikhet varför den nu har gått sönder är om någon kunnig person på utombordarmotorer river motorn och analyserar det hela med hjälp av skadornas utseende. Men det kan ju kosta en del det också, så frågan är om det är värt det eftersom du bara i bästa fall får fram ett svar. Men du får den ju inte att fungera för dem pengarna. Tyvärr. Om du nu ska halshugga din bror så halshugg honom bara lite försiktigt! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 21 Augusti , 2007 Låter ju mer som om kolvbulten spruckit/vevstaken gått av och kolven stuckit iväg och tryckt ur tändstiftet ur cylindern. Kan beror på för hög temperatur men sannolikt mer på ålder. Det är ju bara att öppna cylindern å kolla om kolv - vevstake sitter ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 21 Augusti , 2007 Hej Motorn var ju kring 35 år gammal. Att en sådan ger upp är ingenting konstigt, din bror behöver ej gjort något fel. Var glad att den fungerat så länge som den gjort, det är längre en de flesta motorer funkar. Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 21 Augusti , 2007 och var glad att det hände din bror och inte dig :-) /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Augusti , 2007 tänkte på dit utploppade stift, ingen kylning pga av dit slarv med impellebyte, motorn går varm drar in det lilla vatten den ändå lyckas få rätt in i söndrig topppackning , vatten går ej att koprimera, stacke lager mm får ta stryk stiftet börjar ploppa ut av vattenkompen. Be din bror om ursäkt för ditt slarv och var glad att det inte hände i kritiskt väder framför någon färja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser