Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
strober

Varför gick motorn sönder?

Rekommendera Poster

Hej!

Har, eller hade, en fungerande Archimedes Penta 55 hästars från tidigt 70-tal på vår båt. I helgen var min bror ute och efter en tur på någon timme så avled motorn strax innan man var tillbaka i hamn. Vid den översta cylindern har tändstiftet halft ploppat ut och något i motorn har spruckit på ovansidan (jag har ej sätt det själv så jag vet ej)...

Så vad kan vara orsaken till att detta hänt? Har två teorier men finns det fler troliga?

- Han fyllde på med en dunk bensin innan resan, som kanske ej var oljeblandad...

- Impellern var slut och kylningen slutade fungera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

stroke kanske, med tanke på utebliven ordination av 2-stroke oljan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som du själv nämner så är brist på motorolja och/eller kylning en inte alltför osannolik teori. Ganska troliga alternativ även om det naturligtvis kan ha berott på någonting helt annat också.

Jag skulle tro att det kan bli svårt att få fram sanningen, (och ingenting annat än sanningen) men största chansen till att få fram en i varja fall hyfsat stor sanolikhet varför den nu har gått sönder är om någon kunnig person på utombordarmotorer river motorn och analyserar det hela med hjälp av skadornas utseende. Men det kan ju kosta en del det också, så frågan är om det är värt det eftersom du bara i bästa fall får fram ett svar. Men du får den ju inte att fungera för dem pengarna. Tyvärr. Om du nu ska halshugga din bror så halshugg honom bara lite försiktigt! 14.gif\

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter ju mer som om kolvbulten spruckit/vevstaken gått av och kolven stuckit iväg och tryckt ur tändstiftet ur cylindern.

Kan beror på för hög temperatur men sannolikt mer på ålder.

Det är ju bara att öppna cylindern å kolla om kolv - vevstake sitter ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Motorn var ju kring 35 år gammal.

Att en sådan ger upp är ingenting konstigt, din bror behöver ej gjort något fel.

Var glad att den fungerat så länge som den gjort, det är längre en de flesta motorer funkar.

Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

tänkte på dit utploppade stift, ingen kylning pga av dit slarv med impellebyte, motorn går varm drar in det lilla vatten den ändå lyckas få rätt in i söndrig topppackning , vatten går ej att koprimera, stacke lager mm får ta stryk stiftet börjar ploppa ut av vattenkompen.

Be din bror om ursäkt för ditt slarv och var glad att det inte hände i kritiskt väder framför någon färja.

post-15930-1394235195,8598_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...