Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
kanotisten

Familjen växer.....det gör inte båten!

Rekommendera Poster

Köpa större båt alltså.

Gillar v8:or och planingsfart. Och har fastnat lite på amerikanare kring 28 fot, alltså bayliner 2855, searay 270SD, maxum 2800SRC, mfl. Men....

Det är inte så lätt att informtion om båtarna, till exempel gillar jag båtar med peke (lätt att få på och av både fru och barn), På en del årsmodeller finns det och på andra inte fast båten heter samma sak. Bredden skiljer mellan årsmodellerna, åtminstone om man ska tro annonserna, ibland finns det skarndäck och ibland ska man klättra genom rutan.

Till frågan...

Finns det bra modell arkiv för ex bayliner och maxum motsvarande det som finns för searay, där alla gamla verkar finnas.. 

//Rickard

Senast ändrad av kanotisten | 21 augusti 2007 | 09:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vad för typ av info vill du veta? Kan nog hjälpa till med en del frågor specifika för Bayliners olika modeller osv. Info om Bayliner och Maxum kan du hitta och fråga här http://www.baylinerownersclub.org/forum/

Baylinerägares album kan du titta i här http://www.baylinerownersclub.org/gallery/members  http://www.baylinerownersclub.org/gallery/ 

Samma som ovanstående men Sea Ray http://owners.searay.com/sea_ray_owners_club.asp

Mvh

/Persk

Senast ändrad av Persk | 21 augusti 2007 | 16:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra vägledning.

Tror jag kan få reda på till räckligt här för att kunna sortera ut vad som är värt att åka och titta på.

//Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet en skitfin Sea Ray 270 sundancer med dubbla V6 4,3/ Alpha one till salu.

Ring 0705820979 han heter Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för köptipsen.

Jag gillar visserligen V8:or, men vill helst bara ha en, en motor hälften så mycket problem?

Dessutom har jag en begränsning på max 4 ton båtvikt för att få ligga kvar vid min brygga, och det vill jag eftersom jag då har promenad avstånd till båten (~300m).

//R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vilken prisklass hade du tänkt dig?

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Runt 400 går väl maxgränsen....

Sen måste det ju vara rätt båt och gröt och vita bönor är ju inte så dumt...

//R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..eller dubbel säkerhet...21.gif\... - sätter man draggen i en propp kan man alltid vinka glatt till alla på kajen och puttra ut till någon ö för att fixa problemet..2.gif\

förbrukning på MIN båt: marschfart ~23knop= ca 55 liter/ tim, bandad körning ~35 liter/ tim och om man till 90% kör i 5-6 knop ligger den på ~19 liter/ tim.. OBS båda maskinerna igång...

//RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderar inte så hårt på förbrukningen??!! i mitt båt val.

den spelar visserligen roll men, försäkring, i och ur sjön, vinterförvaring, mm har ju en minst lika stor del i total kosten om man som jag åker mellan 3 och 500 nm per år.

Dessutom tjusningen med att ha en snabb båt är ju att åka.....snabbt.

Ska jag åka i 5-6 knop i några längre sträckor så har jag en trevlig segeljolle till det.

/R 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...har du räknat på vad långt du kommer på en timme i marschfart?? Jag kör mellan Lysekil och till Skagen i DK på ca 1 timme och 15 min. (ca 25-26 knop) om det är bra väder... eller Lysekil - Gbg (mellan Öckerö och gbg) eller Lysekil- Grebbestad på samma tid ( utomskärs)..iallafall på bohuskusten är det en hel del sträckor som har 5 knop om man som man gör ibland går inomskärs....

hittils i år har vi kört ca 250 nm ( det har ju varit en dålig sommar...men ser ut att bli bra i höst) :-)

förs. på min båt kostar 4800kr, hos Gothaer Allgemenie Versicherung AG per helår hel förs., och hos Länsförs. 5300 kr

Vet inte vad ett lyft kostar i Kalmar, men här ligger det på 800kr. vagn ingår vid köp

bara en förklaring..

/RC

Senast ändrad av RCarlsson | 24 augusti 2007 | 08:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...