Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
tresfjord29

Någon elkunnig?

Rekommendera Poster

Hej alla.

När jag startar motorn så måste jag varva motorn någonstans mallan 1600 - 1800 varv/min för att laddningslampan ska slockna och spänningsmätaren visar indikering.

Sedan när detta har hänt så kan man dra ner på tomgång igen och allt funkar som vanligt.

Min fråga är om det går att få laddningslampan att slockna på lägre varv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett liknande problem på arbetsbåten d var Kolen i generatorn som började ge sig.. Kanske bara att sträcka eller byta remmen brukar vara en vanlig felkälla passade på att införskaffa en ny remm när jag bytte generatorn.. Nu slocknar lampan så fort motorn går i gång.. Klart d kan vara något annat jordfel eller liknande, Men då borde d inte försvinna när du ökar varvet.. Elspöken kan man bli togig på ibland..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja remmen är ok så jag tror att det är något annat, kan det va så att man måste uppnå en viss ström innan laddningsrelät slår till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Be att få låna en annan laddregulator på en marinfirma och prova den på generatorn. Är problemet kvar finns felet i generatorn. Det kan vara kolen som har dålig kontakt. Du kan se kontaktytorna om du demonterar kolhållaren. Har du tur räcker det att svarva kollektorn så kontaktytorna mot kolen blir släta. Enklast är då att ta med generatorn till en bilelektrisk firma som kan provköra generatorn i bänk. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Visst ska det gå att få den att slockna på lägre varv, troligtsvis har du nåt problem. Du kan prova med en kabel från pluspolen på batteriet med en lampa imellan typ 5 watt läg den direkt på generatorns D då ska lampan slockna om den inte gör det måste du lämmna in den på renovering.

www.osterblom.nu/coronet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...