Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
kroatien

Bensin eller disel motor?

Rekommendera Poster

Hej,

Vill köpa en Bavaria 27-35 Cruser Sport Motor båt. Bensinmotorerna är mkt billigare att köpa än disel. Jag ska ha båten i medelhavet. Hur ska jag tänka och vad ska jag köpa, bensin eller disel motorer. En eller två motorer?

 

Tack på förhand.

 

Olof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Om det är sprillans nytt du tänker köpa så är det tydligen de här motorerna du har att välja på till Bavarias motorbåtar enl Bavarias svenska hemsida:

 

Bavaria Sport 27

Volvo Penta 5,7 GXI / DPS 320 hk

2x Volvo Penta 4,3 GXI/DPS 225 hk

2x Volvo Penta 5,7 GXI / DPS 320 hk

Volvo D4 260 EVC / DPH 248 hk

2x Volvo D3 160 DP 155 hk

Bavaria Sport 30

2x Volvo Penta 4,3 GXI/DPS 225 hk

Volvo D6 310 EVC / DPH 298 hk

2x Volvo D3 160 DP 155 hk

2x Volvo D3 190 DP 181 hk 

Bavaria Sport 33

2x Volvo Penta 4,3 GXI/DPS 225 hk

2x Volvo Penta 5,7 GXI / DPS 320 hk

2x Volvo D3 190 DP 181 hk 

Bavaria Sport 33HT

2x Volvo Penta 4,3 GXI/DPS 225 hk

2x Volvo D3 190 hk DP 181 hk 

(även 2x Volvo-Penta 5,7 GXI/DPS 320 hk enl tillverkarens hemsida)

Bavaria 35 Sport (enl broshyr)

2 x Volvo-Penta 5,7 GXI / DPS 320 hk

2 x Volvo-Penta D4 225 EVC / DPH 215 hk

2 x Volvo-Penta D4 260 EVC /DPH 250 hk

2 x Volvo-Penta D6 310 EVC /DPH 298 hk

Bavaria 37 Sport/HT

2x Volvo Penta 5,7 GXI / DPS 320 hk

2x Volvo D4 260 EVC / DPH 250 hk

2x Volvo D6 310 EVC / DPH 298 hk

 

För att göra valet av motor lättare får man försöka lista för- och nackdelar med singel- och dubbelmontage respektive bensin- och dieselmotorer.

Andra faktorer som också kan påverka kan vara t ex:

* Hur bra är tillgången på resp bränsle (bensin el diesel) runt området där du skall ha båten.

* Hur mycket folk/last du vanligen skall ha i båten på turer.

* Skall du ha båten i samband med affärsverksamhet så kan det vara tryggare med dubbla motorer så ni har större chans att komma hem (och inte skrämma kunder som ev är med ombord om en motor skulle stanna)

* Service- och försäkringskostnader får man också väga in.

* Tillgången till service/underhåll av främst motorerna och drev där man har båten.

 

Några för- och nackdelar att fundera på:

 

Singelmontage (motor och drev)

Fördelar:

* Billigare i inköp

* Kan bli något lägre bränslekostnad

* Lägre underhållskostnader

* Kan ge lite sämre acceleration (men beror bl a på motorstorlek)

Nackdelar:

* Sämre säkerhet (stannar den enda motorn så...)

* Kräver i regel större motor som ev kan bara bullrigare

 

Dubbelmontage

Fördelar:

* Ökad säkerhet (stannar en motor kan man linka hem på den andra motorn)

* Kan ge bättre acceleration

* Kanske lite stabilare gång med två propellrar, och två motorer som bidrar till låg tyngdpunkt i båten 

* Ökad manöverbarhet i hamn (kan ju ha fram på ena back på andra motorn och snurra runt på en femöring, men har man bogprop spelar det mindre roll)

Nackdelar:

* Dyrare i inköp

* Dyrare service (eftersom man har dubbelt av allt)

 

Bensinmotor

Fördelar:

* Billigare i inköp

* Lite lättare i regel (tveksamt om det har nån betydelse på den här storleken av båtar)

Nackdelar:

* Större brandrisk vid tankning/motorstart

* Drar mer bränsle 

 

Dieselmotor

Fördelar:

* Liten brandrisk vid tankning/motorstart

* I regel mer råstarka

* Lägre varvtal (kan ge lite lägre buller)

* Kan ge bättre andrahandsvärde

* Bränslesnålare

Nackdelar:

* Dyrare i inköp

* Ev något högre servicekostnader men troligen marginellt

 

Nåt sånt här skulle väl jag personligen resonera:

 

Om båten skall användas endast privat och du inte kommar att köra så väldigt mycket skulle jag satsa på bensinare. Ju mer folk du skall ha med ombord och ju fortare du vill åka destå större motor.

 

Skall du ha båten i samband med affärsverksamhet så skulle jag satsa på både diesel och dubbelmontage (om tillgången till diesel är god där du skall åka med båten). Ju mer folk du skall ha med ombord och ju fortare du vill åka destå större motor. Större motorer ger också lägre varv på marshfart och därmed tystare gång.

 

Det är bara på Bavaria Sport 27 och 30 du behöver fundera på singel- eller dubbelmontage, de övriga är det alltid dubbelmontage på.

 

Hade jag gott om pengar så skulle jag välja dubbla dieslar, de största som går att välja troligen, men å andra sidan kanske man valde en annan båt än Bavaria då. Men Bavarias båtar skall ju vara väldigt prispressade men ändå hålla bra kvalitet och ha kvalitetskomponenter så det är nog ett klokt/tryggt köp.

 

Lycka till.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 16 augusti 2007 | 13:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svaret1.gif\.

 

Det var verkligen strukturerat och bra.

 

Nu ska bara beslut fattas......

 

/Olof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...