kroatien 0 Postad 16 Augusti , 2007 Hej, Vill köpa en Bavaria 27-35 Cruser Sport Motor båt. Bensinmotorerna är mkt billigare att köpa än disel. Jag ska ha båten i medelhavet. Hur ska jag tänka och vad ska jag köpa, bensin eller disel motorer. En eller två motorer? Tack på förhand. Olof Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 16 Augusti , 2007 Hej, Om det är sprillans nytt du tänker köpa så är det tydligen de här motorerna du har att välja på till Bavarias motorbåtar enl Bavarias svenska hemsida: Bavaria Sport 27 Volvo Penta 5,7 GXI / DPS 320 hk 2x Volvo Penta 4,3 GXI/DPS 225 hk 2x Volvo Penta 5,7 GXI / DPS 320 hk Volvo D4 260 EVC / DPH 248 hk 2x Volvo D3 160 DP 155 hk Bavaria Sport 30 2x Volvo Penta 4,3 GXI/DPS 225 hk Volvo D6 310 EVC / DPH 298 hk 2x Volvo D3 160 DP 155 hk 2x Volvo D3 190 DP 181 hk Bavaria Sport 33 2x Volvo Penta 4,3 GXI/DPS 225 hk 2x Volvo Penta 5,7 GXI / DPS 320 hk 2x Volvo D3 190 DP 181 hk Bavaria Sport 33HT 2x Volvo Penta 4,3 GXI/DPS 225 hk 2x Volvo D3 190 hk DP 181 hk (även 2x Volvo-Penta 5,7 GXI/DPS 320 hk enl tillverkarens hemsida) Bavaria 35 Sport (enl broshyr) 2 x Volvo-Penta 5,7 GXI / DPS 320 hk 2 x Volvo-Penta D4 225 EVC / DPH 215 hk 2 x Volvo-Penta D4 260 EVC /DPH 250 hk 2 x Volvo-Penta D6 310 EVC /DPH 298 hk Bavaria 37 Sport/HT 2x Volvo Penta 5,7 GXI / DPS 320 hk 2x Volvo D4 260 EVC / DPH 250 hk 2x Volvo D6 310 EVC / DPH 298 hk För att göra valet av motor lättare får man försöka lista för- och nackdelar med singel- och dubbelmontage respektive bensin- och dieselmotorer. Andra faktorer som också kan påverka kan vara t ex: * Hur bra är tillgången på resp bränsle (bensin el diesel) runt området där du skall ha båten. * Hur mycket folk/last du vanligen skall ha i båten på turer. * Skall du ha båten i samband med affärsverksamhet så kan det vara tryggare med dubbla motorer så ni har större chans att komma hem (och inte skrämma kunder som ev är med ombord om en motor skulle stanna) * Service- och försäkringskostnader får man också väga in. * Tillgången till service/underhåll av främst motorerna och drev där man har båten. Några för- och nackdelar att fundera på: Singelmontage (motor och drev) Fördelar: * Billigare i inköp * Kan bli något lägre bränslekostnad * Lägre underhållskostnader * Kan ge lite sämre acceleration (men beror bl a på motorstorlek) Nackdelar: * Sämre säkerhet (stannar den enda motorn så...) * Kräver i regel större motor som ev kan bara bullrigare Dubbelmontage Fördelar: * Ökad säkerhet (stannar en motor kan man linka hem på den andra motorn) * Kan ge bättre acceleration * Kanske lite stabilare gång med två propellrar, och två motorer som bidrar till låg tyngdpunkt i båten * Ökad manöverbarhet i hamn (kan ju ha fram på ena back på andra motorn och snurra runt på en femöring, men har man bogprop spelar det mindre roll) Nackdelar: * Dyrare i inköp * Dyrare service (eftersom man har dubbelt av allt) Bensinmotor Fördelar: * Billigare i inköp * Lite lättare i regel (tveksamt om det har nån betydelse på den här storleken av båtar) Nackdelar: * Större brandrisk vid tankning/motorstart * Drar mer bränsle Dieselmotor Fördelar: * Liten brandrisk vid tankning/motorstart * I regel mer råstarka * Lägre varvtal (kan ge lite lägre buller) * Kan ge bättre andrahandsvärde * Bränslesnålare Nackdelar: * Dyrare i inköp * Ev något högre servicekostnader men troligen marginellt Nåt sånt här skulle väl jag personligen resonera: Om båten skall användas endast privat och du inte kommar att köra så väldigt mycket skulle jag satsa på bensinare. Ju mer folk du skall ha med ombord och ju fortare du vill åka destå större motor. Skall du ha båten i samband med affärsverksamhet så skulle jag satsa på både diesel och dubbelmontage (om tillgången till diesel är god där du skall åka med båten). Ju mer folk du skall ha med ombord och ju fortare du vill åka destå större motor. Större motorer ger också lägre varv på marshfart och därmed tystare gång. Det är bara på Bavaria Sport 27 och 30 du behöver fundera på singel- eller dubbelmontage, de övriga är det alltid dubbelmontage på. Hade jag gott om pengar så skulle jag välja dubbla dieslar, de största som går att välja troligen, men å andra sidan kanske man valde en annan båt än Bavaria då. Men Bavarias båtar skall ju vara väldigt prispressade men ändå hålla bra kvalitet och ha kvalitetskomponenter så det är nog ett klokt/tryggt köp. Lycka till. /Bo Senast ändrad av bossee | 16 augusti 2007 | 13:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kroatien 0 Postad 16 Augusti , 2007 Stort tack för svaret. Det var verkligen strukturerat och bra. Nu ska bara beslut fattas...... /Olof Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser