Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
AudiRS6

Behöver hjlälp med ett unikt objekt

Rekommendera Poster

 

Hej!

Hoppas att ni alla har haft en skön båtsommar!

Nu är det så att vi har bestämt oss för att göra oss av med Morfars gamla båt. Båten är inhandlad i början av 70-talet och användes i 4-5 säsonger.

Motorn förvarades alltid i värme under de åren. Sedan 75 har den aldrig rört sig från värmerummet. Den är ju dammig men såhär ser den ut idag:

http://img300.imageshack.us/img300/4103/sommarn07003ar3.jpg

Varför står det FOUR? http://img522.imageshack.us/img522/6579/sommarn07005le6.jpg

Kapellet är i nyskick (Har inte en smutsfläck och förvaras fortfarande i orginal plasten).

http://img261.imageshack.us/img261/7506/sommarn07008gu6.jpg

Soffan är lite dammig men i nyskick:

http://img522.imageshack.us/img522/147/sommarn07002le4.jpg

Problemet är bara att båten ligger 30-40M från vattnet samtidigt som den ligger på en sluttning. Det finns ingen tillgång till trailer och det sägs att när det begav sig samlades alla ihop på vägen för att hjälpa till och bära ner båten till vattnet. Båten ser ungefär ut som en Selco (har aldrig sett den själv). Just nu ligger den under ett skjul där den har tillbringat alla år sedan 75.

Bilder:

http://img522.imageshack.us/img522/9548/sommarn07011tp9.jpg

http://img522.imageshack.us/img522/9251/sommarn07010ec7.jpg

http://img300.imageshack.us/img300/3382/sommarn07014eu4.jpg

 

Vad kan man egentligen begära för ett sådant här objekt om man ens kan begära något?

 

Tack för att ni tog er tid och läste!

MVH

Audi

 

Senast ändrad av AudiRS6 | 14 augusti 2007 | 15:52

 

Senast ändrad av AudiRS6 | 14 augusti 2007 | 15:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att hitta en så här gammal båt i så bra skick! Om du renoverar upp den kan den nog inbringa en hel del pengar. Skulle gissa att four på motorn står för antalet cylindrar? Är mycket tveksam till att det skulle kunna vara en fyrtaktare. Starta och lyssna, alternativt se hur många förgasare där sitter, så har du nog svaret.
Med att båten ligger 30-40M från vattnet... Stort M brukar beteckna sjömil... Alltså ca 5,5-7,4 mil från vattnet? Gissar att du menar meter? Man får vara försiktig med M på ett båtforum! :-)
Varför inte bara åka till shell och hyra en kärra? Det kostar inte farligt mycket.
Men jag kommer följa den här tråden! Hade varit kul att få se själva båten, så man ser hur den ser ut! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klä av båten och visa den för oss,då blir allt så mycket enklare!!

Lycka til!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn ser iaf ut som samma motor jag har. Dvs en Mercury 500.
Anl till att det står four är att motorn är fyrcylindrig.
 
Gammla hederliga rejäla motorer.
Går i alla väder. Pålitliga o bra. Drar inte så fasligt mycket soppa heller. Min drar väl ca 10l/timmen i 22-23knop ungefär.
 
Priset är tyvärr inte så mycket att hoppa över på dessa motorer.
Brukar ligga på 5000-10000:- ungefär. Lite beroende på skick.
Denna verkar dock vara riktigt fin. Så 10 000:- för bara motorn borde du få ut.
 
/Tobbe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för så snabb respons allihoppa!
Dahla77: Haha, självklart menade jag metersmiley-embarassed.gif\ Problemet med en Shell kärra är att den måste ta sig ner för en slutning på 50meter (smiley-smile.gif\) innan den kan hämta upp båten. Läget är alltså såhär: Hus--50m till båt---från båt till vattnet ca 35 meter, allting ligger dessutom på en brant sluttning. Kanske en OkQ8 vagn vore bättre?
Rutgerson: Tyvärr kan jag inte ta bilder förän på Lördag och därefter får jag itne tillgång till internet föräns på måndag så det är väl först då någon gång som ni kommer att få se den, men jag lovar er bilder.
Nozer: Tack för infon!  Låter bra det där men jag är inte ute efter pengar i första hand utan helst efter en köpare som är beredd att ta hand om båten och kanske renovera den. Fem tusen kronor var mycket mer än jag hade trott att ni skulle säga.
 
MVH
Audi 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur stor är båten? knappast över 5 meter? den borde ju inte vara speciellt tung med motorn avmonterad! mitt tips är att skaffa dig några riktiga rullar och rulla den som på gamla goda tiden! rullar kan vara bitar av rör, trädstammar eller liknande. med 4-5st ska du klara dig gott, ta det bara piano! principen är den att ni lägger rullarna under båten (hållen den i våg så den rullar på kölen) och när den kommer lös en rulle bakom båten så lägger ni den fram igen och fortsätter. på 2-3man borde det inte vara några som helst problem att rulla den ner till vattnet, har gjort så med morfars tunga Hajk 570 i många år! ska ni uppåt och det blir för brant/tungt så koppla ett långt rep med en bil eller nåt som drar i sakta mak med ni andra balanserar båten och matar fram rullarna. lycka till, väntar med spänning på fler bilder!

 

ps. jag skulle nog försöka ha rullarna runt en meter långa så båten inte kliver av om ni önskar/råkar ändra kurs lite...

 

Senast ändrad av keihin | 14 augusti 2007 | 21:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett par negativa faktorer när det gäller motorn som alltså är en 4-cylindrig motor som redan har konstaterats:

 

1: Motorn har inte varit igång sedan mitten av 70-talet och det är inte bra att en motor får stå oanvänd så pass länge. Det bildas kondens under årens lopp och inte minst det kan orsaka vissa problem med rost och annat som man inte vill ha. En motor har rörliga delar som är till för att röra på sig. Om de inte får göra det under en väldigt lång tid så finns det stora risker att dessa rörliga delar börjar kärva. I sådana fall så kan det förvärra motorns skick den dagen man startar upp den. I värsta fall kan det ge allvarliga skador som kan bli rätt dyrt att åtgärda.

 

2: Då man på 70-talet tog upp motorn och lät den stå så undrar man ju hur det var med korrisionsskydd och vinterkonserveringen vid tillfället då man ställde motorn för gott. Risken finns att den har fått rost och/eller frostskador även om det inte är helt säkert att den har fått det. Den kan ha klarat sig, men risken finns alltså och den risken är inte så jätteliten. Om motorn har stått inomhus så kan man utesluta frostskador, men man kan för den sakens skull inte utesluta t.ex. rost.

 

3: Motorn har stått varmt förvarad säger du. Det är inte bra för gummipackningar att en motor står i varma utrymmen...i synnerhet inte under så pass långa perioder som det rör sig om här! Gummipackningar torkar ut med tiden och värme påskyndar den processen. Risken är mycket stor, för att inte säga så gott som uppenbart, att en eller flera packningar måste bytas ut på motorn innan du ens provkör den.

Starta inte ens motorn innan packningar och även impellern är bytta!

 

Jag skulle tveklöst råda dig till att lämna in motorn för översyn i en båtmotor-verkstad och att du inte ens försöker att starta motorn innan du har lämnat in den! Du riskerar nämligen mycket dyrbara skador på motorn om du gör det! I allra värsta fall riskerar du att motorn skär och då är det bara skrot av den! (Kolvar, lager och andra viktiga delar kan ha kärvat ihop under årens lopp, så de kan man i sådana fall behöva se till att de löper som de ska innan man startar motorn.)

 

Åter igen...det kan ju gå bra med motorn utan att lämna in den för översyn först...men det finns ganska stora risker med det. Dumt att chansa tycker jag, för om motorn har klarat sig för övrigt så får du nog en väldigt bra motor om du bara ser till att packningarna och impellern blir bytta. För dem törs jag nog svära på att det måste bytas! Även impellern måste alltså bytas om du inte vill att motorn ska skära.

 

Som tur är så är kostnaden för att byta packningarna och impellern antagligen ganska överkomliga. Själv kan jag dock inte uppskatta hur mycket det kostar, men jag gissar att det är överkomligt och värt pengarna. Som jag förstår så är ju både båten och motorn gratis för dig/er, så de här pengarna är värda att lägga på motorn. När ni sedan har fått till motorn i fullgott skick så har du ju alla chanser i världen att ha ett jättefint ekipage om jag förstår saken rätt. Lite finputsning av båten så är den som ny! Grattis till en sådan chans som är få förunnat! Lycka till! 

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inläggen!
keihin: Det svåra är att båten måste rullas över sten och sidolutningar, det är krångligare än vad man tror.
Roddarn: Tack så mkt! Motorn har kanske stått förvarad i en temperatur på mellan 10-20 grader året om. Jag har dock ingen lust att renovera upp motorn med packningar och impellrar eftersom jag bara vill bli av med båten och motorn, det kanske tom finns någon intresserad här på forumet?
Somsagt kommer bilder på Måndag!
/Audi 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej jag förstår, det är kanske bara att kalla samman hela gänget igen då för en sista bärning :)
Vart i vårt avlånga land finns detta ekipage? Är det inte alltför långt bort så kan jag mycket väl vara intresserad! Ska bli spännande med bilder... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gänget som hjälpte till då är nog mellan 80 och 90år idagsmiley-smile.gif\
 
Båten ligger i Saltsjöbaden i Stockholm.
Bilderna kommer somsagt på måndag!
 
/Audi 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå, du får satsa på lite yngre krafter kanske! Gör såhär: Köp en par kartor öl, visa det för polarna och säg dom där ska vi släcka törsten med när vi har burit en liten grej... så ska du se att båten kommer att ligga där du vill ha den i ett nafs!

 

tyvärr har jag sisådär en 90mil enkel väg ner till båten så jag står över denna gång...

 

Senast ändrad av keihin | 16 augusti 2007 | 21:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hehe, 90 mil är lite väl långt kanske.

Bilderna kommer hur som hellst redan idag, börjar med några på en knopmätare som jag hittade vilket verkade tillhöra båten?

http://img512.imageshack.us/img512/760/latte038xf2.jpg

http://img260.imageshack.us/img260/5561/latte039fn7.jpg

http://img260.imageshack.us/img260/6186/latte040uw0.jpg

http://img409.imageshack.us/img409/5682/latte043qz0.jpg

 

Och båten då:

http://img260.imageshack.us/img260/60/latte032pl6.jpg

http://img260.imageshack.us/img260/7667/latte033ii7.jpg

http://img512.imageshack.us/img512/4151/latte034jc5.jpg

http://img409.imageshack.us/img409/6600/latte035ba1.jpg

http://img512.imageshack.us/img512/4433/latte036fk6.jpg

http://img260.imageshack.us/img260/6650/latte037lv0.jpg

 

Syns att den har legat där några år men vad kan det vara för fabrikat och modell på denna`?

/Audi

 

 

Senast ändrad av AudiRS6 | 19 augusti 2007 | 17:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är ingen Selco min vän, skulle tro att det är en Ryds Attack faktiskt! Attack verkar vara en hel serie modeller allt från öppna båtar till sportbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hmm, min morfar som ägde båten nämde något om att den var norsk?

 

/audi

 

Senast ändrad av AudiRS6 | 22 augusti 2007 | 11:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Mja, faktiskt inte. Vet inte riktigt vad man kan begära för objektet, de får vi väl disuktera med en eventuell köpare eftersom det krävs en del jobb för att få i båten i vattnet.


 /Audi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att innehållet i plasten verksr mest värdefullt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg den tidigare idag, och som veteransportbåtsfantast gladdes jag åt att se den! Motorn ser ser mycket fin ut, men man får nog vara beredd att byta en del packningar i den. En nog så viktig detalj är också växelhuset, som nog även det behöver nya tätningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...