Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Ricke

Styrpulpet, trimaran ca 16fot. Fabrikat?

Rekommendera Poster

Hej,

Som ny medlem i detta forum vill jag börja med en önskan om hjälp med identifiering av det som snart blir min första båt.

Båten är ca 16fot, styrpulpet och jag har funnit bilder på liknande båtar på Blocket, då benämnda Nora 16 och/eller Fisherman 475. Jag visade bilder på min båt för en av dem som annonserat och han menar att det är någon annan båt. En kommentar från honom var att den var Värmländsk

Bilder på båten kan ses i Min Sjöbod och Fotoalbumet !

Tacksam för hjälp /Ricke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fortsättning till min fundering ovan.

Tacksam för tips på tillverkare av styrpulpeter på trimaranskrov. Jag har bläddrat igenom Branschregistret i detta Forum utan någon större tur.

Men det bör finnas flera platser att söka information på.

Jag tänkte ett tag att styrpulpeten var fästad i ett i golvat gjutet stöd så allt är nog gjort vid ett tillfälle

Tacksam för hjälp /Ricke

post-28553-1394235184,2534_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, kan inte hjälpa till med identifieringen men Ryds tillverkade en trimaran för ett stort antal år sedan, den är 4,25 lång och jag har en själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

En kompis tipsade om Statliga Båtregistret.

Jag mailade Riksarkivet igår kväll och frågade efter båtinfo utifrån det reg nr som finns på båtens akter.

Svaret kom för en stund sedan.

Fabrikat/Typ: Nora 161

Tillverkningsnr: Saknas

Tillverkningsår: 1983

Längd: 470

Bredd: 170

Den första frågan är alltså besvarad!

Nu skulle man väl kunna undra vidare omkring Nora 161. Vet någon var dessa byggdes? Har någon erfarenheter av Nora 161 att berätta?

Mvh /Ricke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade på en Nora 20 DC:

Tillverkades av Bergslagsbåtar i Kopparberg.

Konstruktörerna kunde vara lite olika, Pelle Petterson, Gösta Bergman osv.

Antar därför att Nora 16 också tillverkades av Bergslagsbåtar.

Hittade en Nora 16 Fisherman i en annons och den var ju på pricken lik din båt i skrovet. Tydligen finns din båt i en variant med nåt upphöjt fördäck där man kan ha en stol att sitta och fiska ifrån. Se bilden.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 14 augusti 2007 | 21:56

post-1495-1394235185,4764_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har styrpulpeten fått en vindruta.

Den är tillverkad av 6 mm  polycarbonat i grå ton, tillsågad, efter egen idé och mall, av glasmästarn, därefter bockad av plåtslagarn, samt nu under eftermiddagen monterad av mig.

Varje skruv är dragen genom en gummibussning vars fläns ligger mellan rutan och pulpeten, skruvskallen får den utskjutande delen av bussningen att bilda en mjuk kudde som skruvskallen klämmer via mot rutan.

Fler bilder finns i min sjöbod och fotoalbumet.

Känner mig nöjd med tankearbetet och yrkesmännens hjälp samt eget montage.

Mvh /Ricke

post-28553-1394235214,9233_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena jag har en likadan båt. Sitter en gammal lös skylt i min som det står bergslagsbåtar ab på har jag för mig. på sidan står det nora 16 ficherman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, den båt som är på bilden är en Nora 16 även kallad Fisherman 16, den är tillverkad i Kopparberg av Bergslagsbåtar (företaget finns inte kvar idag). Den är designad av Gösta Bergman och ska enligt Bergslagsbåtar vara testad med motor upp till 90 HK, själv så har jag 70 HK på min. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Robert,

Har du samma modell med enkelt skrov eller har du den mera påkostade med dubbelt skrov och stuvfack i fören? Bilder ?

Jag ser nu att även Nora16 lagt upp ett svar förra året, kanske även han kan svara på samma fråga.

Robert, hur mycket väger din motor, min ska väga ca 125kg om jag minns rätt och jag har fortfarande en tendens till att fören börjar studsa vid fart över ca 20kn. Hur beter sig din båt, går den stadigt eller kan den också börja studsa?

Mvh /Ricke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min har varit dubbelskrov men är nersänkt så det är dubbelt 80 - 90 cm, räknat på bredden, problemet med att den stutsar på vattnet är att motorn är för mycket upptiltad, prova att sänka ner tilten mera om det går. Jag har inga bilder just nu för jag håller på att slipa ner hela båten. Kommer bilder snart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går fortfarande att få tag på dom som byggde båtarna, vi har ett lokalt företag här som numera heter Solab. Dom har mest båtförsäljning men kan nog svara på ganska många frågor om båten. Telefonnummer och mail finns på www.solab.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...