Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
sciroccogtx15v

Navman 5500/5600 fråga

Rekommendera Poster

Hej!

Har köpt en begagnad Navman 5600 som funkar hur bra som helst. Jag har dock en fråga:

Varje gång man startar den så har den fel datum och år. Det fixar sig så fort den fått kontakt med en satellit, gör dom alltid så? Min handhållna Magellan kommer ihåg tid och datum mellan gångerna som den används. Och resettar man den (Magellan) så tar det en halv evighet innan den hittar position. 

Navman plottern tar dock aldrig mer än kanske en halv till en och en halv minut för att tala om var den är någonstans. Men man tycker ju att den skulle hitta fortare om den slapp läsa in tiden det första den gör. Inga andra saker faller bort när den är avstäng så jag har svårt att tro att batteriet är slut.

Fredrik 

Fenix 445 

(som väljer att posta i motorbåtsdelen denna gång då jag tror att plotteranvändandet är ganska mycket högre där...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ialla fall att det interna batteriet är slut (eller nästan ialla fall).

Så uppför sig min 5500 varje vår första gången jag startar den. Det tar en tid, kanske två-tre minuter innan den hittar positionen och datum/tid.

Sen under sommaren tar det oftast inte mer än 1 minut innan den hittar rätt.

Så kan det ha att göra med att den legat ett tag innan du startar den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Min tar ju då inte längre tid att hitta fix än din. Frågan är om alla NAVMAN av dessa typer alltid startar på gammalt datum och läser in detta varje gång? Någon kanske vet?

Fredrik

Fenix 445

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har en navman 5500i sedan 3 säsonger.

Den startar alltid på fel datum.

Det kan ej ha med batteriet eller uppgradering och göra , jag hade den inlämnad för batteribyte och uppgradering till senaste programvaran i våras, den startar ändå på fel datum.

Jag antar att det skall vara så.

Beträffande att hitta positionerna så brukar den hitta på runt 30 sekunder, men ibland( sällan) har det tagit 4-5 minuter, konstigt då jag startar från samma brygga. Kanske har med vädret att göra?

Hälsningar

Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har oxå en likadan och både detta med klockan och tiden för att få fix stämmer med min också... Så då kan man nog utgå från att det är ok...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag har en Navman 5600.

Tiden och datumet som står i fönstret när man startar, är den tid och datum som du hade när du senast använde den.

Dvs allt är som det skall !

// Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan fråga:

Är det någon som listat ut hur man får fram hur många distans man åkt via Navmanen utan att lägga ut en rutt ?

Och är det någon av er som kopplat en flödesmätare till 5600:an ?

// Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...