Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
dekarson

Vad har jag för avgaslimpa?

Rekommendera Poster

Hur tar jag reda på vad jag har för avgaslimpa. Jag har antingen en aq115 eller aq130.

post-28019-1394235171,2275_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !
Du har en avgaslimpa till en B20 motor helt enkelt. Eftersom du verkar ha en motor som är konverterad till weberförgasare och därtill hörande insug är det ju svårt att avgöra vilken orginalversion av B20 marin som du har.
Jag har en B20 i min Selco ( med dubbla stromberg 150CD ) som jag bytte avgaslimpa på i våras och köpte då en ny av båtskadecenter i Dalarö. Det finns två varianter: en äldre utan kopparrören och en nyare med dessa rör ( som skall ge bättre kylning ). Jag tror att den äldre varianten är liktydig med de som först satt på B18 men i mitt fall fungerade denna variant även till min B20. Det som skiljer dem åt är också anslutningarna till oljekylaren och antagligen är det enklaste i ditt fall att få tag i en ny variant med kopparrören upptill eftersom du har denna variant monterad redan nu. Då slipper du ju konvertering av anslutningarna. Prova även blocket där det säljs en del limpor men se upp för de kan vara duktigt upprostade på insidan utan att det syns nämnvärt på utsidan. 

Mvh C. 

post-28049-1394235171,6272_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en fråga till dig som verkar ha koll, har även jag en kyllimpa med kopparrör till min B20 aq130...dock har det aktre kopparrörs packningen börjat läcka... vet du eller någon hur man byter packningen till det???? svårt eller ???

Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok,men det bör väll gå att se någon skillnad på en avgaslimpa till en aq115 och 130. Typ storlek eller något. Tanken är att byta till dubbla förgasare, om jag får tag på en par. För att få ut all effekt ur den.  Om någon har en uppsättning med dubbla förgasre är det bara att höra av sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på www.hansenmarine.se 

Artikelnr :          BARVO1824532 
Artikelbeskrivning: Avgaslimpa B18/B20 

Varugrupp: Avgaslimpa 
Pris exkl.: 2396 SEK  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen ! Packning på tub som klarar bensin och hög värme har funkat utmärkt för mig.
Jag kan naturligtvis inte garantera att det inte är skillnader vad avser limpor till varianten AQ 115 eller AQ130A. Kolla själv på sprängskisserna under fliken kylssystem på www.marinepartseurope.com så kanske du själv kan avgöra i ditt specifika fall. Prova kanske också att ringa den i mitt tycke mycket kunnige farbrorn på båtskadecenter på Dalarö. Han verkar ha vigt sitt liv till aquamatic maskinerna med drev så han om någon borde veta. 

Ha det bra / C. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske ska fråga om det är någon skillnad på en avgaslimpa till en aq115 och aq130.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...