Sejsa 0 Postad 2 Augusti , 2007 När jag satt en stund på dan ute i båten vid bryggan och filosoferade fick jag plötsligt syn på en liten krabat, typ knappnålhuvudstor, som klättrade i ett tunnt spindelnät under det utskjutande hyttaket. Och inatt när jag satt vid datorn kände jag något på handen och fick till synes se samma krabat stega omkring där. Finns det fästingar som klättrar i nät, eller spindlar som är så pyttesmå och ändå spinner nät? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 3 Augusti , 2007 Fästingar spinner inga nät. Det är säkert en spindel du sett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 3 Augusti , 2007 Om jag inte sett en sådan där liten tidigare på dagen i ett nät, hade jag förmodligen dräpt den som kröp på handen på fläcken såsom varande en otäck fästing - nu öppnade jag istället fönstret och blåste ut den i natten. Kan det vara så att många av de påstådda fästingar folk finner krypande på sig, i själva verket är pyttesmå, helt ofarliga spindlar...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 4 Augusti , 2007 Hur bra ögon har ni?Det finns hur mycket mycket mycket mycket små djur som helst som klättrar.Värst är de där sk. enmillimetrarna, en sorts minimygga som bits, mindre än vanlig knott och långsmala. Men en fästing ser man direkt att det är en sådan. I vart fall om man en gång har fått skada av den.Tro mig. Det gäller att dra ut dem så snart som möjligt. Ettåringarna är verkligen små. Andra årskullen är större och det är de som kan suga blod så de blir stora eller större än ett pepparkorn. Allt som klättrar i spindelnät är spindlar. De övriga fastnar.Hoppas ni slipper fästingar.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 20 Augusti , 2007 På http://www.ebc.uu.se/systzoo/staff/jaenson/ixodesskandinavien.html finns det en intressant artikel om och en del bra bilder av fästingar i olika stadier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser