Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
mase

Driftsekonomisk familjebåt, Villrådig

Rekommendera Poster

Vi kikar efter en familje båt (2 vuxna, 2 barn) som är bra att bo i.

Bra kvalite skrov/motor/drev etc.. , funktionell utrymmesmässigt, låg förbrukning, snygg (kanske skulle vara högre upp :), någorlunda snabb...

Med en Budget på runt 200 tkr Har mycket lite erfarenhet, sett och åkt några snipor.

 

Har kikat på:

 

* Maxim 26 men läst så mycket illa om MD21an och undermotorisering  (marchfart ca 7 knop) bra och dåligt med S-drevet.?.

* Nimbus 26 lite billigare och äldre än Maxim, oftast MD21 även här.. Rak axel (tror jag det heter), dvs svår att manövrera men robustare/enklare lösning..?..

* Bonum 25, ganska dyra verkar det för en enklare båt, mindre motorer..

 

* Nimbus 800 ... etc...

 

Finns ju massor, med varierande motorer och propellerlösningar...

 

Har inte sett Maximen IRL men skall försöka kommma iväg och kika på en i helgen. Ser på bild ut att vara ganska modern i stuket, kanske lite mer tungdriven än Nimbusen?.

 

Drömmen är väl att kunna ligga och köra 8-10 knop och förbruka 0,5 l/Nm med en stor och bekväm och snygg (modern) båt och kanske kunna köra 12-15 knop om det finns anledning.

 

Vad skall vi köpa, har ngn facit.. Villrådig...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Att satsa på diesel antar jag att du är inne på. Familjebåt, diesel och 4 personer, modernt utseende och ca 13-14 knop....å 200 000 kr..

En inte alltid enkel nöt i min mening.

 

De äldre Nimbus 26.or na hade mkt riktigt md 21 som regel. Detta innebär 8 knop i marsch. Maximen är inte snabbare än så heller, men klart större invändigt då den dessutom har en stickkoj i förpiken. Men Maximen spränger nog sannolikt din budget. Jag tror du måste lägga på 20-40000 kr för att komma till den båt som uppfyller dina krav.

 

Kolla även på Orrskär 27. Hade oftast diesel i form av Volvo Penta aq ad 40, ca 130 hk vilket ger ca 14 knop i marsch och kanke 18-19 på topp.

Orrskär 27 är i min mening en snygg båt trots sin ålder. Den har dessutom drev. Nackdel är att den saknar akteruff, vilket man kanske önskar med små barn. Priser på Blocket idag med diesel 220-300 tkr.

 

Ta d lugnt i tänket, försök hitta en båt med frisk motor, detta är mkt viktigt. Som du ser oxå på Nimbus 26 så fick de md 40 runt 1980, men detta syns ju oxå på begprislappen som då ligger runt 300 tkr-

 

Lycka till

 

/SL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Blir inte en Orrskär 27 svår att få ner mot 0,5 l/Nm?

 

Snipornas förbrukning på 0,3-0,5 är perfekt, men då hamnar ju marchfarten lite lägre och de trivs inte alls i 12-15 knop.

 

Finns det ngn medleväg med en halvplanare som inte är speciellt mycket törstigare än en snipa, antar att det krävs ett lättdrivet skrov.

Jag tror jag sett de som uppgivit 0,5 på Nimbus 26 med MD21 men då är väl maxfarten ca 10 och marchfarten runt 7 så i princip som en större snipa..

 

Är ett aq drev att föredra även om farten inte behöver vara speciellt hög?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Fundera en gång till på hur mycket och hur långt ni ska åka. Med den förbrukningen blir det en snipa, ex Saga 27, eller en segelbåt. Nackdelen med den typen av båtar är att de mest lämpar sig för längre turer, både i avstånd och tid. Att åka ut över dagen är svårare, helt enkelt eftersom man inte kommer så långt innan man måste vända hem.
 
Jag skulle råda dig till att också överväga båtar som drar lite mer bränsle. Har själv en Flipper 700 som marschar 20-22 knop med en förbrukning av ca en liter (bensin) per distans. Det gör att man kan komma lite längre på en helg- eller dagstur, eller att man kan ta sig hem snabbt ifall vädret visar sig från sin sämsta sida. Priset för farten är också, utöver förbrukningen, en mindre komfort jämfört med de andra nämnda alternativen. Det är inga problem att bo två vuxna och två barn i den båten, men man bor betydligt trängre än i en båt med dubbelruff.
 
Kan du lägga mer pengar (och acceptera en ytterligare något högre förbrukning) så finns den ovanliga dubbelruffaren Flipper 740 samt den vanligare och större Flipper 850.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Blir faktiskt måttligt imponerad av marindieslarna. Ser för mig ut som att bensinarna är minst lika bränslesnåla. Såg en Nimbus som låg runt 1 l/Nm i 18 knop med bensinare. Dessutom är de tystare och billigare.

 

Förbrukningen på en modern dieselbil brukar kunna vara rätt mycket mindre än på en bensinare. Är den större tillförlitligheten (?) enda argumentet för en diesel. En diesel motor skall ju ha bättre verkningsgrad än en bensinare, är förbrukningen på de nya dieslarna en annan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nya dieslmotorer är bättre utvecklade... ja

Ska du tröska runt med en drömfart av 12 -15 knop så slickar den i sig och då oavsett.

Jag har en MD21 som jag tröskar iväg med en så där 7 knop och då drar den (räknar timme) runt 3 liter i timmen och fläskar jag på med 11 knop som är max för båten så räcker rören knappt till och det forsar nog en sex sju liter igenom då om det räcker.

 

Det är knepigt att hitta en båt som klarar en marschfart på ett genomsnitt av 13 knop utan att det blir hål i plånboken.

Varför så bråttom ?

 

Leta efter en båt som har en nyrenoverad motor och kör den med sanns så vet du att det håller och funkar samt att du hinner observera naturen runt dig.

Har man bråttom så köper man något som planar och med en V8.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja jag skrev ju marchfart 8-10. De snipor jag åkt har de gått riktigt bra i ca 6 knop och maxat runt 8, känns lite väl långsamt.

 

Om frun skall föda eller vädret är allt annat önskvärt etc, så kan det vara bra att kunna gå lite fortare. Därför tittade jag på halvplanande båtar.

Om du marchar 7 och tar dig upp i 11 med en md21 så är det ju definitivt inte sämre än en Maxim 26 eller Nimbus 26. Låter ju bra, och med en låg förbruktning.

 

Skall du åka billigt och fortare, verkar bensinarna vara ett bra alternativ. Kanske med en utombordare, gonatt :)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt åbäke på 3,5 ton båt drar 1.6 l/distans. Oavsett om jag kör 7 knop eller 20 verkar det som. Har en diesel VP KAD43O på 220 hk.

 

Om motorn är slut och man byta till en ny kan man knappast räkna hem en diesel jämfört med bensinare på bara insparat bränsle, då får man köra VÄLDIGT mycket.

Men ska man köpa en ny båt som redan har motor, då är diesel/bensin en faktor när man väljer.

 

Det jag gillar är bättre brandsäkerhet vid tankning. Och att båten när man väl köpt den drar mindre bränsle.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag går själv i båtbytar tankar och funderar på en Nimbus 26 eller en Maxim och har naturligtvis frågat runt lite om förbrukning osv.

Man ska tydligen köra riktigt försiktigt om man ska få en sån båt med en md21 att överhuvugtaget komma ner mot 0.75 liter distansen så 0.5 är troligtvis en omöjlighet...Man får nog budgetera för en förbrukning runt litern skulle jag tro...Blir det mindre får man det i bonus..

Har du funderat på hur långt du kommer att köra båten på en sommar??

Själv tycker jag att man mest ligger still och bara rör sig nån timma per dag...Har tankat snipan i år jag för ca 2500kr hitills i år, å då har jag ändå varit ute 3 veckor på semestern,den tar 0,4-0,5 ungefår så en fördubblad förbrukning för mig på en sommar kanske landar nånstans på 7-8 tusen och det har jag kommit fram till att det är värt...

Lycka till i båtköpandet/

Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag var i samma tankar för några års sedan och köpte en Albin 25 1974 med motor från 1997. Tittar man på Blocket så är alla Albin 25 utan 1st med motor som är drygt 30 år....Det viktigaste tycker jag är att man kan lita på motorn i många år framöver, andra smådetaljer i båten kan man ju fixa själv.

4 fullängdskojer, 2 lågig spis, kylskåp, toalett med tank, färskvatten, osv.

Motorn är en Yanmar turbodiesel på 47 hästar.

Drar 3,5 liter diesel i timman vid 8 knop och 6 liter diesel i timman vid 12 knop (maxfart).

Med en 80 liters tank kommer man långt :)

Köra med rak axel lär man sig snabbt, jag var van vid utombordare smiley-smile.gif\

 

Hur har det gått?

 

 

Senast ändrad av ulfa | 06 augusti 2007 | 18:17

 

Senast ändrad av ulfa | 06 augusti 2007 | 18:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har ägnat hela våren och stora delar sommaren åt just dessa frågor. Tror att många med dej funderar och kikar djupt ned i plånboken. Frågor som bensin - disel, fart - bränsleförbrukning bobåt eller allt. Jag fastnade för Maxim 26. Trevlig rymlig smart och plats för stora familjen. Vi har sovit 6 personer flera nätter i följd och vi FÅR plats. undermotorisering ja för en som är van med helplanande båt. Låg förbrukning ja. Max 8 knop med lastad båt ja. Jag sålde en HT med stor motor ( 30 knop) i juni och fick ont i magen under de första turerna med stora dieselbåten.

Men det har definitivt gått över. Det är en vanesak att lära sig att åka och köra olika båtar, Maxim 26 är trots storlek och tyngd lättmanövrerad. Om budgeten 200 kkr ska räcka får man kanske välja en Albin 25 eller en Nimbus 26 som är vackra alternativ. Enligt vissa borde alla båtar drivas med dieselmotorer. Det är kanske rätt men valet är och bör vara fritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tamg; bränsleekonomi ja, vad drar din Maxim 26 i normalfart 8 knop?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bränsleförbrukning vid max 8 knop ....

Vet ej, har endast haft denna hastighet kortare stunder. Vet inte ens hur länge jag kan hålla så höga varvtal med tanke på kylningen. Anar att förbrukningen är hög 2 l/dist, vet ej.

Ligger vanligtvis på 5,5 - 6 knop.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag menade nog din ekonomifart, 5.5-6 knop.

 

Det stod maxhastighet 10 knop på översikten över Maxim 26 prestanda, jag antog att ekonomifarten låg några knop under.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har inte mätt på decilitern men 1 l/dist är rimligt vid lugn gång (5-6 knop) mycket last och halva resan relativt grov motsjö 11 m/s.

Hittade ett provningsprotokoll från det att båten var ny och första ägaren hade reagerat på maxhastigheten. Protokollet visade tydligt att det var relaterat till båtens totala vikt dvs lasten. Kan tänka mig att båten gör över 10 knop med lite last.

Det finns mycket erfarenhet bland Maximägarna - Ja är ju helt ny! 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Köp en amerikansk båt.

 

Du får mycket mer för pengarna. En Nimbus för 200 tkr är oftast bara skräp och sopor. Åldern har helt klart tagit ut sin rätt.

 

 

Pengarna som du sparar räcker till gott om bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21.gif\ just det, en sån med en massa vitt läder och en stor V8 ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vi köpte en TM-800 i somras med en md21b i (kolla min sjöbod för bilder). Man marschar runt 7 knop men kan få upp den i ca 9.5 knop men då drar den mycket mer diesel. Har kollat förbrukningen mellan tankningarna och vi ligger på runt 0.7 liter/M. Hade tidigare en daycruiser så i början var det lite jobbigt att marsscha fram i 7 knop men eftersom båten är större och barnen kan leka, läsa mm under gång på ett helt annat sätt så är det faktiskt mycket skönare att glida fram och njuta av naturen.

 

Naturligtvis skulle jag gärna sett att det var en md32 eller TAMD 40 i båten men priset ökar ju då.

 

För 200 000 kr så tror jag du ska titta på Nimbus 26 (eller möjligtvis Nimbus 800 om man som vi vill slippa akterruff och trång sittbrunn). Det finns också fina snipor som Carat 7500 m fl som går betydligt snabbare än 5-6 knop men de är ganska åtråvärda. Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv bensinare till min Ancas Queen 24, VP AQ 151A -85... drar 1,2 - 1,5 l/distans vid marsch 14-15 knop, beroende på last, fulltank, motsjö mm... tycker jag själv är rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...