2HOT4U 3 Postad 31 Juli , 2007 hur bra fungerar ekolod med knopmätare ej gps dom med små hjul som snurrar går det inte att hitta billiga 2000:- ekolod med knopmätare längre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 31 Juli , 2007 Allt är relativt och hur bra dessa mätare fungerar beror på vilka krav man har på exakthet. GPS är klart bäst och den visar ganska exakt rätt fart. Ekolodens logg (knopmätare) visar inte alls lika exakt som en PGS, men den ger i varje fall ett ungefärligt hum om vilka slags farter det handlar om. Båtens egna logg brukar visa minst exakt, men i vissa fall är den ungefär jämnbördig med ett ekolods. Både denna och ekolodts kogg brukar kallas för glödjelogg för att de brukar kunna visa 2-8 knop för mycket jämfört med en fart som är uppmätt med en GPS. I vissa farter visar ett ekolod/båtens logg mindre fel än i vissa andra farter. Det beror på lodets/måtarens och givarens kvalitet och placering. Ett ekolod brukar heller inte kunna hänga med i hur höga farter som helst. Det är inget ovanligt att du slutar att hänga med efter 25-30 knop, men i vissa fall fungerar de över 40 knop. Det beror som sagt på lite om omständigheterna. Om du vill veta lite mer exakt vilken t.ex. toppfart din båt klarar av så kan du låna en handburen GPS för att kontrollera detta. Kanske du känner någon som har en sådan om du saknar en själv. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 1 Augusti , 2007 tackar har en själv får testa imorgon finns det billiga ekolod med knopmätare? ej gps Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 1 Augusti , 2007 Är till 99 procent säker på att jag har ett Garmin ekolod (skall kolla idag när jag kommer till båten) med knopmätare. Kan garantera att den går exakt. Kan inte tänka mig att den kostar mer än runt 1500 spänn och på kuppen visar den vattentemperaturen också. Skillnaden mot GPS:en är ju att den mäter fart genom vattnet medan GPS mäter fart över grund. Skillnaden motsvarar exakt vilken mot/med-ström som råder. Det har jag kollat många gånger med vädertjänsten. Min knopgivare sitter vid badbryggan i aktern och är lätt att hålla ren. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 1 Augusti , 2007 Det finns nåt som heter Fart genom vattnet och fart över grund! Det ingår i navigationskursen att lära det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 1 Augusti , 2007 o när du ändå har lånat en gps så kan du kalibrera fartgivaren på lodet det brukar gå att göra på dom flesta ekoloden i dag mitt förra garmin kalibrerade jag efter gps o det skillde väl lite i olika fartregister men inte så det störde nämvärt.fridenz rillezzzzz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 2 Augusti , 2007 Naturligtvis hade jag fel - det är en Humminbird jag har. Kan varmt rekommendera den. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektro1 0 Postad 4 Augusti , 2007 Jag har ett Lowrance X136-DF ekolod med fartgivare. Har även införskaffat en GPS bärbar, Garmin Etrex Vista CX, för att i första hand mäta hastigheten och när jag kollade första gången så var det detta som jag kom underfund med: GPS Fungerar felfritt, ekolod med givare bak( som snurrar) fungerar inte alls lika bra, speciellt inte i sjö med vågor som kan påverka extra. Jag kan således rekommendera ett ekolod enbart för själva fisket och en GPS för fartmätning. Fungerar felfritt. ( Sedan som bonus så kan ju GPS så mycket mer) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenne07 0 Postad 4 Augusti , 2007 Det bästa är helt klart att ha både fart från GPS (fart över grund) och från logg (fart genom vattnet), det är ju faktiskt helt olika saker. Kan vara stor skillnad vid med- eller mot-ström. Om man vill mäta toppfart för en segelbåt i hög sjö (det är ju oftast då man seglar snabbast, när man surfar nedför en våg) så är det definitivt loggen smo gäller, GPS-farten kan visa helt galna värden när om båten rör sig upp/ner. Jag har t.ex. varit med om att GPS:en sagt att vi seglat i över 30 knop (!) när den riktiga farten (enligt logg) var ca 13-14 knop. Det var förstås när båten surfade utför en våg, verkar som om GPS:ens fartberäkning blir förvirrad av snabba höjdskillnader. Rätt kalibrerad kan en logg ge riktigt bra värden. Tills det börjar växa sjögräs och snäckor på den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricke 0 Postad 10 Juni , 2011 Väcker liv i denna gamla tråd då jag funderar över följande. Enligt handboken till Garmin Fishfinder 160C skall man för att kalibrera, först köra båten i marschfart, notera farten och sedan stanna båten. Därefter skall man ange toppfarten. Detta tillsammans med den engelska texten Bring boat to cruising speed, Note your top speed and stop stop the boat i nästa steg Enter your maximum speed gör mig osäker. Jag har provat att ange toppfarten och då visar lodet rätt i högre farter men problemet är att jag hela tiden får bara hälften så hög fart angiven när motorn går på tomgång. Om GPSen visar ca 5 km/h så visar lodet 2-2.5 km/h. Hur ska man få till det så att lodet visar mera rätt i trollingfart, det är i det området som jag vill att lodet ska visa rätt. I högre farter har jag loggern som visar farten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser