Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
JockeWik

Motorval - Honda BF90 vs. Mercury F100?

Rekommendera Poster

Han kanske skulle hänga på en Yamaha F100 då om ni tycker Yamaha är så bra...

Har själv en Yamaha (F115) och tycker den funkat bra (nu på 5:e säsongen) så nog kan jag (dock av min än så länge begränsade) erfarenhet av Yamaha rekommendera en Yamaha. Har haft ett enda problem med min och det berode inte på motorn utan slarv på serviceverkstan som glömde gänga på bensinfiltret ordentligt (den stanna på tomgång lite då och då p g av detta men när jag hitta felet så var det ju bara att gänga på filtret ordentligt så gick den sen som en klocka igen).

 

Men lite skämt å sido - finns det några hårda fakta att ta på egentligen som skulle göra Mercury F100 nya modellen till en sämre motor än nån annan? Om den nu har Verado motorblock så är väl inte det nåt fel i sig? Verado 4-cyl block har ju funnits några år nu.

 

Men det är lite snålt med tester på Mercurys nya 80, 100, 115 EFI 2007 (el USA varianterna 75, 90, 115 EFI).

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jeg har forstået at Ryds leverer alle deres båter pre-rigged til mercury/mariner, hvis Ryds gør dette må De vel synes mercury er okay?

 

Ryds er jo en av de sidste sammen med Askeladden og Flipper der INTE er med i Brunswick Marine.

 

Kan inte se hvorfor deres nya motorer ikke skulle være bra, De fabrikerer jo også deres Optimax motorer og deres Mercruiser själv inte? 

 

Men igen: Alle nye motorer er bra, alle har deres positive og negative sider, men generelt fungerer de alle bra. Jag ville nok kigge mere på pris og hvilken design/farge passer til båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om BoatBruce säger att Mercury är ett dåligt märke så är det så... 9.gif\

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst visst visst kom med fakta istället!

 

 

Mvh

 

Senast ändrad av Sharkbait | 27 juli 2007 | 11:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men lite skämt å sido - finns det några hårda fakta att ta på egentligen som skulle göra Mercury F100 nya modellen till en sämre motor än nån annan? Om den nu har Verado motorblock så är väl inte det nåt fel i sig? Verado 4-cyl block har ju funnits några år nu.

 

 

Väntar på hårda fakta som även Bossee gör...

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inte så många tester än som visar något.

Och det kommer inte att finnas tester på hållbarheten på motorerna.

Det är det som egentligen är det intressanta.

Om Murklan gör ett par knop mer än Hondan är ovesentligt.

Utan det viktiga är att man slipper problem som oftast kommer om några år i så fall.

Då menar jag att Honda som gjort 4-taktsmotorer i 60 år och är världens största motortillverkare och som testar sina motorer i flera år innan dom släpps är ett säkrare kort än Mercuryn.

 

Jämför man med motorcyklar, så köper jag hellre en Yamaha, Suzuki eller Honda än att jag köper en Harley Davidsson, som om du har tur håller till första servicen.

Det var väl föresten HD som uppfan oljegruset.2.gif\

 

Men åter till frågan..

Honda eller Mercury?

Mitt råd till Jocke är att köpa Hondan, det är ett säkrare kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BoatBruce

Nu hoppas jag att du alltid svarar så här utförligt!

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BoatBruce,

Visst ligger det nåt i vad du säger.

Men Hondan (den nya BF90 med BLAST osv) är väl också nyutvecklad?

Som jag ser det finns viss risk med Hondan också eftersom den är just nyutvecklad och då fasktiskt lite oprövad. Fast jag håller nog med att Hondas erfarenhet av 4-takts marinmotorer är vida överlägsen Mercury som ju under många år lutat sig mot Yamaha för att få motorblock osv därifrån. Mercury hade ett tag en exakt Yamaha F200-F225 4-taktskopia i sitt sortiment fast den var målad svart. Nästan lite löjligt, då köper man ju hellre orginalet, en Yamaha F200 el F225.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är svårt att säga att det ena märket är bättre än det andra. Måndagsexemplar existerar hos båda tillverkarna ... Att Mercury sedan inte hållt på lika länge med 4-takt spelar ingen som helst roll. Det är inte rocket science det handlar om. Mercurys Verado har förövrigt flest antal testtimmar bakom sig innan release av samtliga marinmotorer genom historien. Visste ni förövrigt att det är ingenjörer från Porsche som utvecklat Veradon, så för att använda samma löjliga argumentering som i jämförelsen mellan amerikan och japan ... vad åker du helst? Tyskt finlir eller japansk riskokare? ...
 
Håller dock med om att Honda är fina motorer (de som är insprutning på. Många fiskare har gått över från Honda till Suzuki pga Hondorna utan insprutning bland annat är svårstartade ...) och överväger själv att snart investera i en Yamaha 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt Bosse.

Hondan är nyutvecklad, men Honda testkör sina motorer i åratal innan de släpper dom.

Honda motorn är i princip bilen Honda Jazz motor med v-tec.

Tkniken har dom användt i bilarna i många år.

Sedan kom 200 & 225 motorerna med v-tec.

 

Jag håller med om att dom förlorar många kunder pga att dom inte har haft insprutning på sina motorer.

Det är väl därför dom släppte 75 & 90hk med insprutning nu.

BF 50 är förmodligen redan klar med insprutning och den släpps när den är färdigtestad.

 

Jag har ju förgasarmotorn och blev något besviken då dom släppte den nya BF90 precis efter att jag köpt min, (men jag är faktiskt riktigt nöjd med den motor som jag har).

Men hade jag vetat att dom skulle släppa en ny 90hk hade det suttit en sån på min akterspegel nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan då en helt annan, men ändå inte oäven, fråga!

Vi kommer att ha 2 sjömackar i närheten av vår hemmabrygga, är det då att föredra med inbyggd, fast tank? I Ryds 520 GTX är den då på 60 liter. En försäljare som vi pratat med tyckte inte att vi skulle satsa på det...

Utan istället välja 2 x 25 liter portabla tankar. Ställer mig dock frågande till var de ska ställas i den båten?!

 

- Vad säger expertpanelen här på forumet? Tacksam för mera kommentarer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Efter att ha kånkat på 25 liters externa tankar i min gamla båt så kan jag säga som så att när jag bytte till en annan båt med inbyggd bränsletank så saknade jag inte det där med externa tankar, byta tank osv - livet med bensinen blev mycket enklare. Jag har sjömack på vägen ut/in så jag kan lätt tanka vid sjömack. Du får ner tyngdpunkten i båten bättre med en inbyggd tank (om den nu placerats på ett vettigt ställe av Ryds). 60 liter räcker ganska länge till en 90-100 hk motor om du inte sular på fullgas hela dan.

Alltså, bekvämare (du slipper släpa på dunkarna), du får lägre tyngdpunkt i båten (ev lite stabilare gång), du spar utrymme i båten (nog så viktigt på en mindra båt), du får med 10 liter extra (jämfört med 2 x 25 lit), du slipper ta ur dunkarna ur båten vid tankning (brandrisken).

Kan vara dumt att ha bensindunkarna liggande fyllda i båten också (25 liters externa dunkar av bra kvalitet med bensinblåsa samt 50 liter bensin kostar ju en slant att bli av med...

Risken att nån skall slanga ur bensin ur din ev 60 liters interna tank tror jag är ganska liten.

 

Om du skall ha inbyggd tank är bensin-/vattenavskiljande filter ett måste (filtret byts inför varje säsong). Finns även med glasklar kopp undertill så ser du direkt om det kommit vatten i bensinen.

Inför vinterförvaringen fyller du tanken full och häller i en skvätt bränslestabiliseringsmedel så slipper du vatten (kondens) i bensinen till våren.

 

Sen kanske du bör kolla hur Ryds sätter fast den interna tanken. En del tillverkare sätter fast med flytskum vilket är mindre bra. Bäst är om den vilar på ett ställ mad gummimatta under och fastspänd med spännband. Kolla även att tanken går att ta ur senare för ev service/lagning.

 

Vad kostar en sån där inbyggd tank till din tilltänkta Ryds?

Är den gjord i aluminium, rostfritt eller plast?

Tycker plast verkar vettigast i den storleken på tank. Rostfritt är OK men finns risk att svetsfogar börjar läcka med tiden. Samma risk med aluminiumtank men den kan även korrodera lite lättare också.

 

En sak som kan fungera väldigt dåligt på inbyggda tankar är bensinmätaren. Den brukar inte vara såvärst exakt. I min båt så visar tankmätaren rejält fel (när den står på halv tank är det i verkligenhet ca 20 liter kvar, tanken är på 80 liter). Ganska stor felvisning i mitt fall. Jag skaffa en bränsleflödesmätare så nu har jag bra koll på förbrukningen och återståpende mångd bränsle. Om du skaffar en Mercury F100 ny så är den Smartcraft kompatibel och du kan då köpa el få med en mätare där du kan få visad bränsleförbrukning och troligen även återstående bränsle (bygger på att man gör reset vid full tank så återstående bränsle är lika med full tank i så fall).

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 31 juli 2007 | 12:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att den inbyggda tanken är gjord i rostfritt, alltså svetsad!

Men hur den sitter monterad i skrovet har jag ingen susning om....

Tror att tilläggspriset ligger runt 5-6000:-, och det är väl överkomligt.

 

Något annat som är bra att ha på båten? Tänker beställa den med hydraulisk styrning, blev rekomenderad av några bekanta att det kunde vara bra tillsammans med de motorerna jag tittat på, p g a effekten. Just nu lutar jag nog faktiskt åt Hondan, men ska ju inte ha båten förrän till nästa säsong, så jag har ju någon månad på mig att välja! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Teleflex NFB 4.2 kabelstyrning funkar också hyfsat. Har det på min Yamarin 5820 med Yamaha F115 4-takt. Har funkat utan minsta problem nu (på 5:e säsongen).

Fast en hydralstyrning är snäppet bättre förstås. Typ BayStar PLUS bör funka OK.

 

Startspärr på motorn är inte helt fel heller, åtminstone får du både installationsbidrag och rabatt på försäkringen sen.

Snapp Off ratt finns också om du vill ha hängslen och livrem.

 

Kompass skall du ha också förstås. Kolla på Silva, de har några fina som säkert kan passa.

 

Sen vad du behöver ha på båten i övrigt vet jag inte riktigt men kolla i Ryds tillbehörskatalog som finns på deras hemsida vad det finns för orginaltillbehör du kan vilja ha.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 31 juli 2007 | 22:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håhå, pust o stön....

Tänk att det ska vara så svårt att komma till skott?! Men som sagt - det brådskar ju inte så värst när det är maj -08 som hägrar, beträffande leveransdatum! ;-)

 

Bossee, du som vet det mesta och alltid ger så bra svar (smörar!) - du råkar inte sitta på något bra o trevligt test av Ryds 520 GTX? Visserligen är jag ju redan rätt så bestämd att jag vill ha en sån, men den är ju inte helt 100%-igt specad ännu, kanske får ut något matnyttigt av ett ev. test?! Tackar allra ödmjukast i förskott, ifall du har något....

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jocke,

 

Jo jag har ett test på den.

Mailar dig testet.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAAA! Då var det äntligen klart - blev affär på 520:n idag, med en förträfflig (hoppas jag!) Honda BF90 EFI.... är man lycklig eller är man!!! Då blir det en låååååång vinter där det ska drömmas och fantiseras om kommande sommar. Titta i tillbehörskataloger och annat roligt. Bryggan måste ju uppgraderas lite, kommer säkert på annat också! Tack för alla kommentarer - jag har ju nästan levt för mitt just gjorda båtköp hela sommaren, känns det som.... ;-)

 

// Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du kommer inte bli besviken kan jag lova, Honda har dom bästa utombordarna på marknaden...enligt mig i alla fall och många andra. Vi hade Mercury i många år men har nu bytt till Honda och alla våra kunder är jätte nöjda!

 

Grattis till båtköpet!

 

// Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...