Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
JockeWik

Motorval - Honda BF90 vs. Mercury F100?

Rekommendera Poster

Hjälp!

Står ÄNTLIGEN i begrepp att på allvar förhandla inför båtköpet, båtmodellen har vi till sist bestämt... Men då kommer ju frågan, vilken av dessa utombordare (4-takt) ska jag välja till en Ryds 520 GTX? Hondan är ju en ny modell med ganska mycket fin-fin teknik i sig, och har fått fina omdömen i tester. Mercuryn har jag dock inte hittat något på ännu.... Kan dock tillägga att jag känner lite mera förtroende för handlaren som kör med Merc. Någon som kan fylla på med erfarenheter och lite matnyttiga kommentarer?!? Tacksam för hjälp!

 

 

Senast ändrad av JockeWik | 23 juli 2007 | 13:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte en Mercury Optimax 90 hk. Tror att jag hade valt en sådan till den Rydsen.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Skulle personligen välja Honda. Köp inte nån direktinsprutad tvåtaktare bara. De som säger att de går lika tyst och mjukt som en modern fyrtaktare ljuger eller vet inte vad de pratar om. Har själv haft en sådan och det var en stor besvikelse. Hög ljudnivå på låga varv samt mycket vibrationer. Går väldigt fint i planingsfart men vill man åka långsamt ibland för att fiska eller bara sakta glida fram över en spegelblank sjö så kan jag inte rekommendera direktinsprutade tvåtaktare. Valet beror ju på vad du ska ha båten till förståss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joo, någon tvåtaktare blir det INTE! Som jag skrev tidigare, det blir antingen en BF90 eller F100 - frågan är vilken jag ska välja?! Båten ska användas för familjeutflykter i skärgården, vattenlek och annat skoj.

Grabben vill nog åka lite skidor efter båten också! Vad jag sett hittils är att det skiljer 18 kg till Hondans fördel....

 

Just ja - tycker ni att jag ska låta montera hydaulstyrning? Den ena av säljarna ville nästan inte låta mig köpa utan, lät det som! ;-)

 

Senast ändrad av JockeWik | 23 juli 2007 | 17:42

 

Senast ändrad av JockeWik | 23 juli 2007 | 17:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det är väl hugget som stucket vad du skall välja.

Mercury F100 har större cylindervolym, 1732 cc, jämfört med Honda BF90 som har 1496. Det är ca 14 procent större cyl volym.

Bägge motorerna har samma utväxling, 2,33:1.

Mercuryn kommer nog att gå bättre om ni ofta skall vara många i båten. Troligen mer ork och toppfarten borden bli nån knop extra.

Honda BF90 har ju nyheten BLAST som skall göra att du får bättre acceleration.

Är priset samma på bägge alternativen skulle jag nog satsa på Mercuryn. 18 kg viktskillnad har viss betydelse men frågan är om du ens kommer att märka det. Jag tvivlar. Visst, den blir mer baktung men det skall mer till än den vikten innan man märker nåt avgörande (en båt är ju mest bärig i aktern).

Är priset likvärdigt men du får bättre garanti på den ena el andra kan det kanske vara ett argument att välja den med längst garanti.

Att du har lite mer förtroende för en av handlarna är ju en viktig sak också (men många handlare kan vara trevilga innan köpet men sen kan det vara lite rullgardin ned om du kommer dragande med garantiärenden osv senare, fast hoppas allt funkar förstås).

 

/Bo

 

 

Senast ändrad av bossee | 23 juli 2007 | 21:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

svar till sumpan 77: Att man väljer en fyrtaktare är väl helt okey men att säga att en motor typ optimax eller e-tec skulle låta mycket mer  är helt taget ur luften.

Det är bara att läsa olika tester i båttidningar det kan skilja någon decibel hit eller dit.Exempel så har en suzuki 150hk vid toppvarv 87 decibel e-tec 150 hk vid toppvarv 87 decibel.slutsats är att e-tec eller optimax låter precis lika mycket  som en suzuki fyrtakt Sen kan man välja fyrtakt av andra orsaker men det är en annan sak.Dessutom har optimaxen längre garanti än suzuki

 

Senast ändrad av bodpat | 24 juli 2007 | 11:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jeg har själv en Ryds 510 gti med Mercury 100hk EFI (2007 model) och är mycket tilfreds! Fantastisk ljud ved 5000rpm!! marsj fart ved 4200rpm er 25-26 knob. Planer ved ca. 3000rpm

 

Har skiftet propel fra 17 til 19 så rammer motoren præcis 6000rpm ved fuld gas.

 

Husk Mercury 80-100-115 er alla til intro/kampajn priser ..hmm kanske kun i danmark :o(

 

(se her:http://www.ketner-outdoor.dk/produkter/motorer/mercurypaahaengsmotorer/me-f100elpt-efi.html

 

Senast ändrad av MRoos | 24 juli 2007 | 12:01

 

Senast ändrad av MRoos | 24 juli 2007 | 12:01

 

Senast ändrad av MRoos | 24 juli 2007 | 12:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hov glemte topfart:

 

I følge knobmetren - tjaa se själv

 

Ifølge gps: 74km/t = 39,95knob

 

Senast ändrad av MRoos | 24 juli 2007 | 12:15

post-24440-1394235154,8446_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg ju skapligt ut det där, MRoos.... ;-)

Så du rekomenderar Merc. F100? Tror jag själv lutar åt det hållet oxå. Men ni som diskuterar 2-takt, det har jag redan slagit bort för länge sedan. Så det kan ni inte ändra på, oavsett vad ni skriver....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu Jocke!

 

Utan tvekan Hondan!!!

Mercury gör nu sin 100hk själv innan var det Yamaha som gjorde dom.

Jenkarna gör inte lika bra motorer som jappsen.

Jag kör själv tex en amerikansk bil nu, och det går inte att jämföra kvalitén med en japansk.

 

Nä ta hondan och slipp problemen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jeg er ikke expert men er mycket nöjd med min mercury. Har ingen erfarenheter med Honda, men har kun hørt positivt om deres motorer.

 

En lille film med min båt och motor (40mb kræver DivX gratis fra www.divx.comlink

 

Har själv ledt en del efter tester av denne motor, men har kun fundet dette forumindlæg: Link

 

Citat:

Comparing getting on plane between both motors, the new Veradito (nickname for the 2007 EFI models) is much faster. So far the new Veradito is faster, quicker and less thirsty - compared to a 2004 Mercury fourstroke

 

Husk at motorblokken er den samme som anvendas til Verado motorer (1,7 liter 4-cyl) med kompressor!: 

 

Fra Mercury Marines side:

The 75 – 115 FourStrokes feature the same VALVE TRAIN architecture as Verado – a robust design that is incredibly durable and maintenancefree for life.

 

 

 

Senast ändrad av MRoos | 24 juli 2007 | 13:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till bodpat:

Kanske uttryckte mig lite otydligt angående motorljudet hos direktinsprutade tvåtaktare. När jag skrev att de var högljudda menade jag på låga varv, alltså tomgångskörning och upp till 1500 varv. Därefter märks ingen skillnad på tvåtakt eller fyrtakt. En modern direktinsprutad tvåtaktare har samma ljudnivå som fyrtaktarna eller i vissa fall mindre i planingsfart. Har ju själv haft en sån här motor så jag vet vad jag pratar om. Men när det gäller låga varvtal är fyrtaktarna oslagbara tycker jag av egen erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BoatBruce - är det den motorn du har på din 512 Excel? Egna erfarenheter?

Har samma uppfattning som du angående bilarna... du anser alltså att det är samma sak med dessa motorer? I och för sig gillar jag varken eller då det kommer till bilar, men ändå! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Men hallå en ryds 510 gti är INTE typad för mer än 80 hk om du har en 100 hk motor på den så tror jag du får problem med försäkring om inte annat en snor dyr sådan.

Kolla tråden vem har kört en 568 gt av macro där svarar ryds försälning chef att det är till och med olagligt att sälja en båt som är ce märk med mer än fler hk än vad det står i ce märkningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Jocke!

Jag har en BF90 fast en 2005:a, den gamla varianten med färgasare.

Var ute häromdagen och åkte lite blandat fullgas, marchfart och så.

7 liter på 2,5 timmar. Det är inte dåligt på 90hk.

Och den nya 2007 Bf90 har insprutning och V-tec.

Det är ochså en bilmotor Honda Jazz tror jag.

Den är ännu snålare och mycket rappare.

 

Hade jag varit i dina kläder så hade valet varit enkelt för mig.

Man vill ju att grejerna ska fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att du även labbat o testat med lite andra propellrar.... Kul!

Har du testat något mera? I och för sig var det väl idag du skrivit det senaste. Jag känner dessvärre mera förtroende för den handlare som erbjuder Merc:en... Men det är ju inte färdigdiskuterat ännu!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det er rigtigt at en 510 GTI inte er godkendt for mer end 80hk, men JockeWik snakker jo også om ryds 520 GTX og denne er godkendt for 100hk !

 

Min Ryds 510 GTI m/ mercury 100hk EFI er købt som spritny pakke hos en Ryds forhandler i danmark, og i DK er det inte svært at forsikre den, men lite dyrt kansje (4800,-dkr)

 

Mercury 80hk EFI og 100hk EFI er præcis samme motor og samme vægt(186kg) blot annan software. Motoren ser stor ud men er kun 16 kg tungere end 75 hk Optimax!

Og sidan skroget er det samme (510gti och 520gtx) så kan 510 vel også klare 100hk smiley-smile.gif\

 

Senast ändrad av MRoos | 25 juli 2007 | 09:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nog klarar en ryds 510 gti 100 hk säkert mer ändå.Men det är inte det som är det viktiga.när båten inte är ce märkt för mer än 80 hk kan man få problem om någonting skulle hända.

Vidare om du ska sälja båten med en 100 hk så ska man för att vara laglydig sälja motor och båt separat.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kansje, men forhandleren vil gerne have båten i byte (han reducerer pris med 10% af købspris)så jeg sælger den ikke til en som skal anvende båten.

 

Forhandler er autoriseret Ryds forhandler og har haft flere ryds med store motorer på. Kender själv til en Ryds 620DC fra samme forhandler som har en Evinrude 225 FICHT monteret, dette er dog i overkanten og båten blev forstærket med en stålplade ved motoren. Men den sejler fint - topfart 52knob(gps)

 

Malte 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har inte läst hela tråden men jag hade valt hondan av den enkla anledningen att yamaha inte längre tillverkar 4-takts motorerna åt mercury. Yamma gjorde alla 4-taktare föutom veradon fram till aug. -06.

 

Dock så är nog mercuryns rigg och hydrodynamik något bättre och därmed kanske något snabbare.

 

Välj Hondan (bra kvalitet, fin teknik, bra andrahandsvärde) men du blir garanterat nöjd med mercuryn med. Valet står mellan någon knop eller något bättre kvalitet :)

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Yamahatillverkad Mercury 115 EFI -06. Går kanon. Yamahas motor och mercurys rigg 2,07:1 i utväxling. Går som en klocka 40 knop .

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vad är den stora skillnaden mellan en Yamaha motor & en Mercury motor?

 

Märks det när man sitter ute på sjön?

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är ingen i stort sätt på sjön.

Macro förklarar allt så bra.

Ta åt dig det han skrev.

Mercury gör sina egna fyrtaktare from. 2007.

Alla tom. 2006 är en Yamaha under kåpan förutom riggen.

 

Skillnaden kan vara ett motor-ras på mercuryn så småningom, eller inte.

Men jag skulle inte chansa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du några belägg för det du skriver? Eller är det din högst subjektiva åsikt? Varför skulle en Mercury rasa? Vad får du detta ifrån? Har du sådan insikt och kunskap som gör att du kan uttala dig på detta sätt? 

 

Jag tycker att mycket som skrivs här ger utlopp för rent känslomässiga åsikter utan nån som helst vetenskaplig och faktamässig grund. Ett tips till dig som funderar på ny motor - läs tester från etablerade båttidningar och bilda dig en egen uppfattning. Mycket som skrivs här ska man ta med en en stor nypa salt.

 

 

Senast ändrad av FredrikW | 26 juli 2007 | 09:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jenkarna gör inte lika bra motorer som jappsen.

Det är ingen hemlighet.

Vad är det jenkarna har gjort som är riktigt bra egentligen?

Vill man slippa trassel så köper man japanskt.

Suzuki, Yamaha och Honda gör kanonmotorer.

Men visst kan man ha tur med en Mercury, men glöm för tusan inte årorna2.gif\ 

(Obs! Från 2007 år modeller)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En högst subjektiv åsikt utan faktabaserad grund m a o 8.gif\

 

Själv tycker jag att de flesta riktigt gamla utombordare som fortfarande puttrar och går verkar vara svartmålade...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FredrikW har fuldstændig ret, jag havde själv mycket svært ved at hitta nogen test på den nye mercury motor, og læste mange forums igennem for at finde nogen info fra folk der havde denne motor.

 

Men husk også på farge og design, den skal jo sidde bag på din nye båt!!!

 

Tror själv at alle nya motorer idag fungerar bra og jag ville lige gerne have Evinrude E-tec eller Mercury bag på min båt (Snygt design), men den nærmeste Ryds forhandler hadde en superpris på båten med Mercury så det valgte jag.

 

Driftsikkerhed på mercuryn: kig efter Verado 1,7 liter det er præcis samme motor, blot har 100hk EFI ikke kompressor og intercooler, dette skulle dog kun garanterer for endnu længere levetid på 100hk EFI.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det flera som tycker att om man köper en ny Mercury så rasar den bara !?!?

 

 

Kan du komma med bra anledningar till varför du har sådant agg mot Mercury!? Gärna lite fakt med.

 

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen varför står redan ovan..

Macro beskrev det väldigt bra, trots att han är Mercuryägare så hade han valt Hondan. PGA. Att Mercury tillverkar sina fyrtaktare själv from. 2007

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...