Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Kalle-P

Startproblem Mariner fyrtakt

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har ett problem med min Mariner fyrtakt 50HK årsmodell 98 med förgasare (nyservad) och den går riktigt bra men ....

 

Den startar som en dröm när den är kall, fullgas på tomgångsreglaget inga problem .

 

Men det är problem att starta den när den har varit varm och avstängd en stund, runt en timme, då är den riktigt seg att starta. Provar med fullgas på tomgångsreglaget och får nöta ordentligt innan den startar och ibland blir den tyvärr sur. Provar jag med ingen gas på tomgångsreglaget så är det ingen chans att den startar.

 

Kanon om någon någon kunde ge lite hjälp på vägen vad det kan vara.

 

Tack

 

/Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Om man kollar i verkstadshandboken till Mercury 50 hk 4-takt (Mariner och Mercury är samma sak i detta fall) så står det i ett felsökningsschema som finns:

 

Problem:

Motorn är svår att starta när den är varm.

Trolig orsak:

Svag gnista.

Ånglås.

 

Svag gnista:

Jag skulle först kolla att rätt typ av tändstift används med rätt gap. Såvitt jag kan se rekommenderas NGK DPR6EA-9 med gap på 1,0 mm. Kolla i handboken till motorn.

Kolla att du har bra gnista på alla stift.

Biltema har en tändningsprovare för 30 kr (art nr 15-142).

Ev byt till nya stift med korrekt gap.

Om gnistan är svag kan det ju vara tändspolen som är kass, el åtminstone inte kan leverare tillräckligt bra gnista (fast den startar ju kall så... men inte varm - kanske det är nåt fel på tändspolen ändå och felet med tändspolen inte visar sig förrän motorn blir ordentligt varm?)

 

Ånglås:

Kan orsakas av varm motor som får bensinen att koka i ledningarna el i förgasaren.

 

 

Använder du korrekt startprocedur enl handboken?

-------------

 

 

ATT STARTA MOTORN - MODELLER MED FJÄRRKONTROLL

 

Öppna luftskruven på bränsletanken (i locket) på tankar med manuella luftintag.

Tryck flera gånger på handpumpblåsan tills den är hård.

Sätt säkerhetskopplingen till RUN-läget. Läs säkerhetsföreskriften och varningen i avsnittet Allmän information.

Lägg i neutralläget (N).

Modeller utan ”power trim” – För tippspärren till spärrläget.

 

Kall motor – Öka inte frilägets snabbtomgång på fjärreglaget. Anrikningssystemet ökar automatiskt motorns varvtal för start och uppvärmning.

 

Varm motor – Öka frilägets snabbtomgång till det maximala på fjärreglaget.

Minska tomgångsvarvtalet till det normala, så snart motorn startat.

 

Vrid startnyckeln till START. Om motorn inte startar inom tio sekunder skall nyckeln vridas tillbaka till ON (TILL). Vänta i 30 sekunder och försök igen.

 

OBS: Start av sur motor – För fjärreglagets spak för snabbtomgång i friläge till full snabbtomgång, och fortsätt att runddra motorn för start. Minska varvtalet gradvis omedelbart efter det att motorn startat. Om motorn inte startar, läs i det följande om, Motorn startar inte (sur motor–rutinen).

 

Så snart motorn startar, skall du kontrollera att vattnet rinner i en jämn stråle ur hålet för vattenpumpens skvallerstråle.

 

VIKTIGT: Stanna motorn och kontrollera om kylvattenintaget blivit igensatt, om det inte kommer något vatten. Är det inte igensatt så kan det vara fel på vattenpumpen eller något stopp i kylsystemet. Detta kommer att överhetta motorn. Låt din återförsäljare titta på motorn. Att köra en överhettad motor leder till allvarliga skador.

 

Uppvärmning av motor

 

Innan körning, låt motorn värma upp vid tomgång i 3 minuter.

----------------

 

Innan du stänger av motorn så låt den gå på tomgång en stund och kallna av gradvis.

 

Om du saknar handbok till din Mariner 50 hk 4-takt 1998 så finns det till Mercury 50 hk 4-takt 1998 att ladda ner här i PDF:

http://www.brunswickmarineemea.eu/filereader/file/pdf/4/svse/utombordare/1998/4-taktare/10120x80.pdf

Där finns lite info om felsökning du kan kolla.

 

Antar du öppnat ventilationen till tanken (oftast en lite skruv på tanklocket om du har extern tank)?

 

Har du kollat att choken (primer) funkar som den ska?

 

Kolla även att du inte har en överhettad motor (borde i och för sig larma då med indikator i instrumentet och ljuda från reglaget).

Har impeller bytts nån gång sen motorn var ny?

Har du kollat att termostaten funkar (kan ju fastnat i stängt läge)?

 

Kan vara nåt elektroniskt också, t ex tändspole, såna problem kan visa sig först när motorn blir varm.

 

Kolla även att alla bensinslangar håller tätt.

 

Felinställda flottörer i förgasarna kan säkert ge liknande resultat som hos dig om förgasarna flödar över.

 

Bensinpumpen som skall pumpa fram bensin har ett gummimembran som kan bli kasst med tiden. Borde inte vara problem med det redan men helt omöjligt kanske det inte är.

 

Prova en sak i taget, och det enklaste och billigaste först.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 21 juli 2007 | 17:30

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för ditt svar, lite funderingar dock.

 

Choken,

hur kan jag kolla om den fungerar. Det skulle kunna vara den eftersom jag måste ge tomgångsgas även på kall motor. Det skall egentligen inte behövas på kall motor (enligt manualen). Motorn tänder till men det räcker inte för att den ska starta, ger jag tomgångsgas så tänder den direkt.

 

De gånger motorn inte startat varm, har jag enligt manualen för sur motor, kopplat loss det övre chokestaget, gett full tomgångsgas och då startar den direkt.

 

Ånglås,

Hur kan man felsöka detta och åtgärda detta ?

 

Mvh

 

/PK 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla denna för att lösa problemet 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...