Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
MartinG

Otur med båten

Rekommendera Poster

Känner bara att jag måste skriva av mig lite.

 

Det började med att jag köpte ny båt i våras.

I den satt det en mercruiser 3.0L

 

Märkte vid provkörningen att den missade lite på tomgång men i övrigt gick den bra. trodde då att det skulle hälpa med lite nya stift och k-sprit och lite sånt, så jag slog till efter som båten i övrigt var precis vad jag letade efter.

Såhär i efterhand vet jag att jag gjorde ett stort misstag där.

 

Väl hemma med båten (30mil i ca:45km/h.)

Började jag leta fel, beställde nya stift,fördelarlock och rotor. och i med lite k-sprit.

Fördelarlocket passade dock inte.

provade först lite hemma och sedan nere i sjön upptäckte även då att motorn blev för varm.

Hem igen och börja felsöka, konstaterade på att imprellen behövde nog bytas, beställde en sådan fick senare även betställa imprellerhus eftersom även det var kasst.

 

Började även kolla på oljan lite nogare och upptäckte då att det var vatten i oljan, konstaterade även att det var fyrans cylinder som inte fungerade som den skulle.

Trodde då att det var topplockspackningen som var kass.

beställde sotningssats och diverse packningar.

började riva ner toppen, då märkte jag att limpan var full av vatten och att det runnit in vatten i fyrans cylinder.

Trodde då att det var packningen mellan limpa och knä som hade läckt eftersom jag inte hittade någon spricka i limpan.

bytte alla packningar och satt ihop motorn igen.

Komptestet var bra. 

Felet kvarstod dock plockade bort limpan igen och kunde till slut hitta sprickan i den.

Ny limpa beställdes och monterades efter mycke om och men så passade den.

Hade även nu fått tag på fördelarlock o nya brytare som passade.

 

Kylningen fungerade och inget vatten läckte in, men båten ville inte varva utan bara bluddrade när det kom upp i varv.

Trodde då att det var något med förgasaren eftersom jag hade delat den och rengjort den. sen hade jag ingen lampa för att ställa in tändningen.

plockade isär förgasaren och kollade över den fixade en lampa till att ställa tändningen, bluddrade fortfarande, då provade jag byta tillbaka till dom gamla brytarna och direkt gick den bra igen.

 

Sjösatte nu båten för 5:e gången för att provköra och justera in den.

efter lite justerning gick den riktigt bra för första gången. och jag trodde allt var fixat, men då hände det igen båten började gå riktigt dåligt och sen dog den, den ville knappt starta igen och när den gjorde det så gick den jätte dåligt.

 

Bara till att paddla till land och dra hem båten igen.

Gjorde komptest när jag kom hem och det visade ingen komp på fjärde cylindern.

Började riva bort toppen igen och upptäckte då att ventilfjädern är av på avgasventilen.

Här är jag idag och känner mig måttligt road av att meka med båtmotorer.

 

Någon mer som inte har fått njuta av båten i år?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var allt en diger lista med saker du fått göra.

 

Det blir väl att löpa linan ut och fixa den trilskande cylindern?

 

Sen kan det väl inte vara så mycket mer som kan strula...

 

Det är lätt att bli ivrig vid ett båtköp och ignorera varningssignaler som du fick vid provkörningen inför köpet. Men ingen idé att gråta över spilld mjölk. Sätter du lite fart nu så kanske du kan ha motorn i körbart skick inom nån vecka, än har sommaren bara börjat. Om du har nån motorkunnig kompis som kan ge dig ett handtag kanske ni ror iland cylinderprojektet fortare än du kan ana. Men jag förstår om luften börjar gå ur dig nu. Men ta några dar ledigt från allt vad båtar heter och försök kraftsamla sen för en lösning på problemet.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 14 juli 2007 | 00:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen in i båtlivet... Du verkar ha haft extremt otur, hoppas det löser sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra om allt strul. Ge inte upp nu när du jobbat så hårt. Det är ju mycket kvar på sommaren än och du har bara missat mulet och regn.

 

Köpte själv en begagnad båt i våras och har varit orolig för att jag ska hitta massa fel. Men ta i trä - den gamla Volvorovan tickar på. Enda jag har tänkt göra är att ta bort brytarna och stoppa in en Ignitor istället. Kostar en tusing med jag slipper framtida tändinställningar och dylikt underhåll och får på köpet en jämnare gång.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej MartinG

Det är väll en jävla tur att du inte har tummen mitt i handen i allafall.

Säljaren skrev väll ett kvitto där det står i befintligt skick förstår jag.

De gör så när de vet att det är nått fel. Idioterna fattar inte att det inte behövs skrivas så. Inga garanier gäller då man säljer privat ändå.

Snart är du på banan i gen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

J-a otur, själv hade jag brutit ihop för länge se´ n. Hoppas verkligen du får ordning på strulet och får en go båtsommar av det som återstår, halva juli återstår och augusti brukar inte vara dålig så lycka till!

kema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajajajaj..

 

Sicken otur, tur att du kan meka annars hade d kostat klöver att fixa till detta.. Har inte kört något större med min båt heller d e en skit sommar bara regn och när d inte regnar så blåser d som faan.. kan nog räkna antalet turer med båten detta år på fingrarna.. skulle haft hytt eller något på båtfan så man kunde varit ute året om.

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

 

Trist historia de dära.

Får väl hoppas du fick båten till ett bra pris iaf, och skall du ha kvar den ett tag så har du ju gått igenom mycket av motorn nu.

 

En ventilfjäder kostar ju inte heller många slantar och borde gå att byta utan att riva bort toppen (har gjort det på en gammal 80-tals opel med hjälp av ett ihopsvetsat klämverktyg vi meckade till så man kunde klämma ihop fjädern o ta bort ventilen o allt samt montera ny utan toppdemont.)

Hoppas bara ventilen klarat sig.

 

Har själv varit ute typ 2-3 ggr hittils i sommar(?) , men hoppas på augusti då jag har sen semester :)

 

Ha det gott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag slår dig i otur :P först rasade mitt växelhus, köpte då nytt, va ute o testade den idag först hoppade växel kabeln loss 2 ggr sen gick stryningen av..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick grejjerna igår, hade beställt nya ventiler, fjädrar mm.

Ventilerna passade inte men som tur var så passade fjädrarna.

Så jag kunde skruva ihop det igår iallafall.

Efter en snabb provtur igår värkade allt fungera och motorn gick jämt och bra, enda jag upptäckte var lite olja som läckte vid ventilkåpan så det får jag fixa idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zer0,

 

Nu måtte väl oflytet ta slut snart?

Dit med ny styrkabel nu och sen får vi hoppas resten av båtsommaren blir många fina (och prolemfria) turer.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en liten Askeladden med en 15 hk Yama på av en person jag känner väl. Båten OK och gick som en klocka (han hade haft den i 22år ch bytt till en större snipa nu på äldre dar). Hämtade båten, till bryggplats som var Ok. En vecka senare var motorn stulen. En 22 år gammal 15 hk! vem faan vill ha en sån. Jo, jag! Eftersom den fungerade! tagit halva sommarn innan jag hittat en ny motor. Bara för att komma ut och fiska lite nu och då. frugan så där måttligt glad!

You never stand alone!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe jadu bosse nu får de vara nog, ska be en polare svetsa den delen som gick av o se om vi kan få de o gå lite lättare när man styr.. ska även byta startreläet o skruva fast gasen :P o byta batteri, impellern funkar ingen fräss i strålen men verkar inte va de i dom gamla den kyler iaf :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag känner jag mig lycklig, har nu fixat till allt, och varit och provkört och nu funkar allt.

Hoppas man slipper mer strul denna sommar.

 

Imorgon blir det iallafall iläggning i havet för första gången denna sommar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Nu är du verkligen värd många fina problemfria turer på sjön resten av sommaren. Du kan vara stolt över dig själv som fixat detta!

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja grattis från mig med, hoppas att du får en bra sommar på sjön nu. Mvh Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

får jag ringa dig när jag får problem? ;)

 

Kul att det äntligen löst sig för dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja har fixat min med nu lagat styrningen bara en liten plast bit som fattas men ska köpa det imorgon o sen slänga i den håll tummarna hårt nu,,,
min systers man har ännu mer otur han har laggt ut 15000kr på sin motor idag testade dom den, den höll 1 minut sen gick den sönder igen,,
nån som är imot oss :( 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte själv en Oxelö 26:a förra året av en gammal bekant och han hade satt in en nyrenoverad motor som han köpt av en firma för 25. Den gick inte så bra som jag ville så jag plockade bort den i vintras och tittade på den. Det var en sliten målad gammal motor som han hade satt in.

 

Renovering tog vid och allt verkade lovande. Satte ditt den fabriksrenoverade toppen och satte ner motorn i båten. Vid provning så tickade något i motorn och alla sa att det var den mekaniske bränslepumpen, så den bytte jag. Motorn tickade ändå ibland, så det var bara att mecka vidare.

Hittade efter några dagar när semesterdagarna närmade sig att en ventilfjäder var ditsatt lite snett och att detta hade krökt en stötstång. Mekaniker kom och vi byte ventilfjäderbrickan som gått av pågrund av detta och stötstången som var böjd. det var den som gick emot motorblocket och som gav det tickande ljudet ibland. Nu var motorn bra trodde jag. Men då smalt den nya högeffekts tändspolen som jag monterat och motorn dog.

 

Nu var båten värde 50 kronor tyckte jag. Men fy den som ger sig.

 

I med ny spole på torsdag kväll och sedan åkte vi till Göta Kanal på fredagen utan att ha hunnit provköra båten mer än 6,2 distans. Vi har nu haft en underbar resa under 2 veckor och endast generatorn har trasslat lite ibland. Den fungerar om man slår till relät med en hammare ibland. kanon.

 

Nu kommer senmoralen av denna lilla saga - man skall inte gnälla för det är alltid någon som har det värre.

 

Min son var med på resan med sin båt och vi ligger vid en gammal murken brygga på kvällen vid en av slussarna. Då kommer en av Kanalbåtarna och kör in i hans båt.

 

Det finns alltid någon som har det värre.

 

Med soliga sommarhälsningar

 

Seawing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men ja kan säga så här ingen av mina motorer har hållt mer än en runda på sjön.. motorn ja hade innan bytte ja allt i den blev sämre hehe,,,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,snacka om otur.vi har inte heller kunnat njuta av båten något vidare i sommar.
Iläggningen innan midsommar gick bra,turen till bryggan gick bra i 10 minuter,när vi ökade farten på båten så händer något och det börjar ryka,impellrarna på båda motorerna går sönder.puttrandes till bryggan en aning sura men vid ganska gått mod lägger vi till.Upp med motorluckan rensar bort de lösa bitarna från impellrarna,inköp av två nya.provkör funkar att köra på låga varv i 5-7 knop då blir hon inte så varm. puttar ut på midsommar trots allt i 5 knop.maken har ingen lust att meka mer för tillfället.hem midsommardagen i regn.
lossar kyllimpan för koll om det finns skräp där,nej men det sitter en del skräp efter impellerhuset i båda motorerna,bort med detta,nurå skall det inte funka nu? den ena motorn funkar bättre än den andra,men fortfarande inte bra.bort med toppen,inget syns med blotta ögat men vi lämnar in den för provtryck och planing,bråttom bråttom mecken ska på semester,provtryckningen gav inga fel men han hyvlar toppen några grader,
med hjälp av en nyutexaminerad duktig bilmeck sätts denna på plats igen,byte av olja och glykol.
nu ska vi ut på minisemester bara maken och jag.Båten packad och vi iväg,i sakta mak ökar efter ett tag farten,motorerna går varma iallafall,den ena mindre än den andra ,men den med byte av topp är illa,vi vänder.Konsulterar en duktig vän,monterar bort termostaterna för bättre flöde,inget hjälper.
efter  fundering på altanen av maken kommer han på att han kanske inte monterade på S-slangen mellan drevet och skölden efter vinterkonserveringen,klantigt men mänskligt.efter ett dyk av mig konstarear vi att så är fallet,ok lyft av båt ditsättning av slangar,nu då.
NEJ,den ena motorn klockren men den andra blir varm vid tomgång dessutom inget oljetryck.byte av olja igen och glykol,något bättre tryck men varm
Här är vi idag,inne på vår andra semestervecka och Maken har gett upp,arg och besviken på sig själv efter slarv innan sjösättningen,jag ledsen och besviken då vi inte kan göra det jag älskar nämligen att få vara ute på sjön med våran Älskade MADAME en Excotic 28,med två ford dieslar som annars funkat bra.
kjag ber om utsäkt för att jag inte kan alla termer osv i motorkunskap jag är endast novis vid spisen men hjälper till så gott jag kan
Anne 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Lider med dig & känner igen mig, jag köpte i våras (Mars) en bowrider, provade motor på land, gick bra ingen olja i vattnet och så.

Efter detta har jag bytt durk på båten, ny flytkraft, klätt om paneler, ny impeller samt termostat, lackat överdelen mm, se gärna mitt fotoalbum.

 

Mem vid först provkörningen visade dig felet, vid lite varv slår en kolvbult, jag ledsnade och köpte en NY Bayliner 175 BR, ska hämta den på onsdag. Jag gav upp. Rekomenderar det inte, men så gjorde jag i alla fall....

 

Då slipper man troligen alla problem de närmsta åren, jag önskar dig lycka till

/Göran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen det där med vatten i motorn via limpan...Jävligt surt och tråkigt att hålla på med! Det var en MerCruiser 3.0L jag råkade ut för det på med... Ägnade en hel vår åt att rena motern med diesel/motorolja. Gick ett antal liter olja och nya filter. Jävligt surt och tråkigt!!
 
Hoppas du får iordning på det!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

lider med dig och glädjer mig åt att den verkar funka nu!

Har själv haft ett helsicke i ett år med strul.

 

Hoppas Du får en skön båtsommar när solen kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

lider med dig och glädjer mig åt att den verkar funka nu!

Har själv haft ett helsicke i ett år med strul.

 

Hoppas Du får en skön båtsommar när solen kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi kan lika gärna ha våra båtar på land regnar ju som i h.... alla båtar kommer stå på botten om man inte orkar gå ner o tömma om man inte har auto pump

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skaffat nytt kapell till båten för att det regnat så mycket.. men vad hjälper det när grannens brygga lossnade i stormen som var och välte min båt.. Tur det var något sånär grunt i alla fall. Men halva båten låg under vatten.. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

uj, sånt e tråkigt jobbigt o tömma den sen då? förut idag när vi var på test tur efter att ha lagat styrningen körde vi in till andra hamnen o skulle ställa vid gäst platserna de e en fors eller nått där precis så de e väldigt strömt min motor orkade inte backa mot strömmen o vi gled in mot alla båtar men ja kastade mig mot deras båtar o knuffade allt ja hade ut för att inte vi skulle glida in i dom de va nära usch o fy va rädd ja var,, men otur som ja har så var alla platser tagna så nu ligger den halvt upp dragen i andra hamnen o fast kedjad i en trä påle.. hoppas ingen snor den nu lite orolig...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...