Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Piffe

Montering cylindertempmätare

Rekommendera Poster

Har monterat en cylindertempmätare på min mercury 80hk årsm 80/81Men är lite osäker på om monteringen blev rätt för mätaren går upp lite bara man slår på strömmen,någon som har erfarenhet av sådan mätare?Mätaren är en Faria.Bifogar en bild på hur givaren är monterad på toppen.

post-20813-1394235140,11_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har någon gjort egen packning så inte klipper man upp detta hål och då får du knappt någon kontakt med vattnet, varför tempmätare din murcla är ju termostatlös med rejält fritt flöde hela tiden och kommer aldrig bli mer än pissljumen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad händer om kylningen försvinner då?Fortfarande pissljummen eller?

Och hängde inte riktigt med vad du menar med packningen.

 

Senast ändrad av Piffe | 08 juli 2007 | 23:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Så fort din impeller sluta pumpa så lär det bli vattentomt där du satt givaren och det blir vattentomt finns inget som värmer upp givarens känselkropp och du får nästan noll grader, kyler den däremot bara undermåligt och knappt ger någon skvallerstråle så kanske du kan få några grader på din mätare.  Har själv likadan motor och kört med ganska kass impeller på flit bara för att jag tyckte den gick för kall trots att knappt skvalerstrålen orkade ge stråle på låga varv var motorn lika kall som sjövattnet som just dessa 4 cyl är byggda så lär det vara svårt att köra dem varma.

 

ang packningen så om någon bytt denna lockpackning och velat ha riktigt tät och gjort en egen, mycket lätt packning att själv klippa ut, då gör man ju enklast bara ta med hålen för bultarna och stiften eftersom hela locket sen är slätt och just detta hål du använt är lätt att man hoppar över dels av lathet och dels för att slippa ha onödigt vatten mellan det plana locket och packningen.

 

Men visst kan det vara snyggt att ha en mätare extra och titta på, men för trivslen på sjön väljer jag hellre denna mätaren.

 

 

 

Senast ändrad av nikitalord | 09 juli 2007 | 13:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en tempgivare på samma ställe på min gamla 80 hk Murkla gick inte upp mer än till 40-50 grader dvs nålen rörde sig knappt.

Så blir det, finns nämligen ingen termostat.

 

Senast ändrad av Gelis | 09 juli 2007 | 17:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Drift temperauren om kylningen funkar är jag inte intresserad av så det är inte därför jag satt den där men jag tänkte ifall kylningen upphör så borde väl tempen öka på toppen oxå innan den skär ihop eller har jag felsmiley-surprised.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvivlar på att du hinner se något på mätaren innan maskinen varmnyper.

Skulle tex impellern ge sig helt så du får nada kylvatten i motorn då kommer antagligen värmen i cyllarna öka så fort att givaren som då inte har vatten omkring sig inte hinner registrera någon nämvärd ökning av tempen innan det är försent.

Däremot om det blir en försämring av vattenflödet så funkar det nog med att du ser ökande temp.

 

Sedan så sitter inte givaren direkt i toppen utan i mantelkåpan, Murkla har nämligen helgjutna cyllar/toppar dvs powerheadet är en kompakt enhet med cylindrar och toppar. Så givaren sitter i vatten flödet runt cylinderväggar och toppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok nu har man lärt sig något nytt igen,alltid lika kulsmiley-laughing.gif\

Menar du verkligen att toppen och cylindrarna är en stor klump?

Måste väl ha fattat dig fel eller?

 

Senast ändrad av Piffe | 09 juli 2007 | 22:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är korrekt uppfattat, allt är en stor klump. Tar du bort mantelkåpan (som man kan tro är toppen) så kommer du att se fyra torn med rundade toppar med hål för tändstiften, alltså så ser du inga kolvar eller insidor av cyllarna. Mellan dessa torn (utsidan av cyllarna) och poweheadets ytterväggar cirkulerar kylvattnet. Det blir ganska stor yta och om vattnet tar slut så kommer din givare inte att hänga med innan det blir för varmt på cylinderväggarna.

 

Liten dålig bild http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr= 79166&ivar=images/MERMAR/79166/18.png&inbr=484&bnbr=10&bdesc=CYLINDER BLOCK AND CRANKCASE ASSEMBLY

 

Senast ändrad av Gelis | 09 juli 2007 | 23:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men då fårstår jag,kul att få veta hur ens motor är uppbyggd då jag endast har rivit växelhuset.å var ju inte den mätaren den bästa investering man kunde göra.

Gelis du har möjligtvis inte monterat en varvräknare på en sådan här motor?9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är förberett i kabelhärvan till reglaget. Har du ett MerControl reglage med separat frilägesgas så sitter det en kontakt i framkant med 3 ansl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nja det finns ingen friläges gas på mitt reglage vilket jag tycker är lite dumt,går ju inte att gasa upp motorn lite när man startat den eller kan man göra på något annat vis kanske med sådana reglage,Så varvräknaren kopplar man bara in på kablar som finns i reglaget ,man behöver inte dra något till motorn dÅ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

japp sätt varvräknarens kablkontakt i framkant på reglaget finns inget uttag så har jad ev schema på vilka färger du kopplar dierkt från motorn.

 

är det rätt enspaksreglage så har du en gasfunktion på friläge tryck bara in fyrkantiga knappen på spaken så frikopplas växlen och motorn gasar bara när du för fram reglaget.

 

en fråga jag är nyfiken på när du ändå skruvar vilken beteckning har dina förgasare wm 10 eller???  fanns några valmöjligheter på just denna modell nyfiken på hur 12 och 14 med andra halsmått och annan bestyckning beter sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha är det så reglaget funkar,trodde knappen bara var en spärr för att komma ur neutralen.

Angående förgasaren så vet jag faktiskt inte vad det är och båten står i vattnet så jag har lite svårt att kolla just nu men ska nog troligen snart upp med den då ska jag kolla för jag ska ändå byta packningssats på förgasarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

förgasarna har bara två packningar flänspackning klipper du lätt själv av packningaspapper eller frukost flingors förpacknings. den andra är mot flotörhuset och behöver nog nästan aldrig bytas.

 

Byt däremot nålventiler till nyare modellen med neoprentopp och snål ställ sen nivån detta gör stor skillnad.

 

Köpte nya munstycken till min eftersom tidigare ägare jocksat en hel del i dem köpte de minsta 072 till wm 10 förgasarna och detta gav renare gång på lågfart och tomgång. Ett annat förgasar tips är kläm till fästet för gasmellan armen så den inte glappar då synkar förgasarna bättre.

 

Riktig förgasarjustering går inte att göra med kåporna borta eftersom den vänder luften i luftburken och sen ska suga in den genom handtaget på kåpan vilket ger ganska mycket motstånd.

så man får ställa och se vad som händer och sen efterjustera.

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av nikitalord | 10 juli 2007 | 14:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm undrar om det är flottörs packningen som läker för det fuktar bränsle nedanför förgasarna,men man är lite skeptisk at börja skruva med dom när motorn går rent å fint nu,man gör kanske bort sig men samtidigt vill man ju ha tätt.Vad sitter original om du satte dit 072?

 

Senast ändrad av Piffe | 10 juli 2007 | 21:37

 

Senast ändrad av Piffe | 10 juli 2007 | 21:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


 det var orinal till wm 10 jag satte dit de tidigare var lite uppjockade hål på.

 

läkande förgasare byt nålventilen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok lika bra å beställa dom oxå då innan man river.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan din vara lite tjurstartad oxå när en är kall,tror min är känslig för choken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...