Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
prigge

Diesel

Rekommendera Poster

Har köpt en båt i Finland Fjord 725 med en AQAD4B

När jag testade den första gången så varvade den 3600

på bränslet som fanns i

När jag tankat så har jag tappat ca 400 rpm

kan det vara skillnad på diesel och diesel

Kan nämna att innan jag kommit att fundera på detta så har jag

provtryckt spridarna tagit kompprov

byt alla filter rengort intercoolern och byt turbo

mina ideer börjar ta slut

Någon ????? Förslag

Mvh/Bent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, du har rätt angående efekten på diesel, det är skilnad.

Det skiljer även på diesel i sverige tex grön diesel som används av företag är mer krut i än den ofärgade som svennson tankar.

Vet dock inte om skilnaden motsvarar som för din del 400 r/min.

Men det låter mycket troligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Visst är det så. Om jagt har förståt allt rätt så skiller det sig 9% vilket borde kunna kompenseras med lite skruvande på pumpen. Sen finns alla mirakel medel typ Redline 85 (vilket jag provat gav ca 150 rpm )

 

www.osterblom.nu/coronet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! har också hört siffror på ca. 10 procents sämre effektuttag på miljödieseln.

 

Genom att justera bränslepumpen kan du kompensera detta. Vrid justerskruven ca. ett kvarts til ett halvt varv medurs, det ger en hel del!

 

Så länge inte motorn svartryker är det inga problem.

 

/ Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter hemma nu men hur lokaliserar jag justerskruven ?

Åker ut i morgon och testar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...