Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
martinf

Mercury-82 utan gnista hjälp..........

Rekommendera Poster

Hej... har som sagt ingen gnista .Har rengjort fördelare m.m men får ändå inte skiten att gnista!

 

Har någon förslag eller vet vad det kan vara ? Får spelet snart ! Vore tacksam för hjälp snarast !

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

fanns det fördelare på 82 orna eller är det en 82 hk eller vad?

 

koppla förbi dödaren dvs klipp eller lossa randade svarta sladden troligen gulsvart eller svart vit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelarna försvann runt -76 så har motorn en sådan så är den klart äldre än -82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

jo det var det jag menade då är det väl en 82 hk han handlat troligen en lobotomerad sexa men när tidigare ägare upptäckte att två burkar saknade komp så sålde han väl den som en 4 cyl 82 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


mkt konstigt har org. pappren på både båt och motor och som sagt det är en 4 cylindrig och inte 6:a som såldts som 4 j-ligt moget svar ........  Menar ni att om jag kopplar bort svart randig så bör jag få gnista????

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var kan man få tag på kopplings schema på denna motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

gör så här:

ta ditt serienummer och kolla upp årsmodellen på tex marinshopens sida och lägg sen upp uppgifterna här bra är om man vet hk antal cyl årsmodell.

 

har du reglage med nyckestart, dödmansgrepp då finns nog i kabelhärvan upp till rehglaget en randad svart kabel isolera av den i kopplingen så den inte kan leda hela vägen upp till låset.

 

vill du mäta så i on läge ska inte nogot motstånd finnas mellan kabel svart och svartrandad vid off lägge ska det råda full kortslutning.

 

en vänlig själ här på forumet skickade över elscheman men det var på 80 hk och modellerna utan fördelare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mitt serie nr är 9050081 på motorn 36,77 kw år 1982. kollade på marinshopen men fann den inte.....båten och motor har varit tilsammans sen tillverkning. 

 

4 cyl

merc. 500

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

500 (50,0) 9047654 - 9082513 1974 4 cyl 

 

 

 

du har enl ovanstående en 1974 års 4 cyl 50 hk

 

Så din båt är nog också från 1974 eller så har man år 1982 på en ny båt totalt blåst köparen och satt dit en 8 år gammal motor.

 

Senast ändrad av nikitalord | 07 juli 2007 | 16:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har fördelare då iom det är årsmodell -74 ? hur ser man om det finns en dödare????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vet bara hur det ser ut på min och där finns en kortslutande kabel som är randad och kortsluter mot jord dvs svart konstruktionen ser så simpelt enkel ut att den troligen är samma på din.

 

vill du ha vanliga sprängskisser så finns det på denna länk:

http://www.mercruiserparts.com/selectSerailRange.asp?doc_nbr=500

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser elschemat ut http://www.maringuiden.se/forum/;thread=171777 Ingen gnista kan bero på flera saker.

Tändspolen

Pulsgivaren i fördelaren

CD-boxen

Något annat elfel som gör att CD-boxen inte får rätt matning tex likriktaren men att den pajar är ett följdfel.

 

Börja med att kolla om du får gnista direkt på spolen enl följande:

Ta bort alla tändkablarna från stiften.

Ta bort tändkabeln från spolen i fördelaren och sätt ett tändstift i kabeln och håll det emot spolens fästplatta (jord), passa fingrarna är jävl hög spänning i tändsystemet. Kör runt på starten och se om gnista finns, om inte så kolla alla kablar till CD-boxen efter avbrott.

 

Efter det så mät spänningen på röd anslutning på CD boxen och jord med en multimeter och tändnyckeln i off position ska mäta 12 volt om inte kolla batteri och kabelstam till motorn.

 

Flytta mätsladden till vit anslutning på CD-boxen sätt på tändnyckeln i on position då ska det finnas 12 volt. Om det inte finns 12 volt så är tändningslåset eller defekta kablar orsaken.

 

Det är det enkla att börja med, om allt är ok med spänningarna så börjar det bli lite komplicerat och dyrt.

 

Kom tillbaka när du gjort mätningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda yttre som kan kortsluta tänsystemet på Merc 500 1974 är kvicksilverbrytaren som skall kortsluta om motorn slår upp för högt tex vid grundstötning. Den sitter på avgassidan på blocket och har en brun kabel från switchboxens röda anslutning. Där sitter också kabeln som går till reglaget och tändningslåset. Den kabeln är rosa/violett (salmon i det engelska schemat). Den kabeln skall ha 12V från batteriet (om du har elstart) annars fungerar inte tändningen. Koppla bort kvicksilverbrytaren och prova, kolla sedan att du har 12V från tändningslåset. Fungerar inte det om du har detta så kan felet ligga i fördelaren (hallgivare), switchboxen eller tändspolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack så mkt så länge ska testa detta  i morgon jag kommer att informera er hur det går. Uppskattar verkligen hjälpen som ni ger

 

martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har nu mätt motorn:

 

Jag har ström mellan fram till fördelaren öerallt men kommer ej någon gnista fram till tändstiften ! 

 

Kan felet sitta inne i fördelaren om så är fallet vad kan vara sönder?

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kollat exakt enl mitt och nordins svar här ovan och alla spänningar stämmer så är det inte så lätt att felsöka längre.

Går nästan åt nya/beg delar att testa med.

I fördelaren sitter pulsgivaren (hallelementet)vilken kan ha sagt upp sig.

Du bör alltså ha en annan givare att testa med. Funkar det inte med den så är CD-boxen trasig. Man kan köra med den nya givaren utanför fördelaren och dra med ett bladmått genom givaren för att se om det blir gnista.

 

Vet i faan om det inte är bättre att lämna in skiten istället för att köpa på sig massa delar för att testa med. Blir ganska dyrt det med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Några tips: på bilsidan går hallgivare att mäta när spänning ligger på och de fungerar så lämnas en signal på ca 7-8 volt på mitten sladden dessa givare funkar när de är kalla och felen kommer när de blir belastade och varma innan de går helt sönder.

 

Min murcla krånglade på samma sätt som din men gick plötsligt felfritt för att nästa gång förlora gnistan igen, jag mätte igenom allt kollade spolarna dessa låg runt 680ohm mätte kablarna upp mot reglaget så inte off eller dödaren låg på, när jag till sist gav upp och hade hela hivet runt motorn upplindat så hoppade skiten igång av misstag när jag plockade och skulle ta ur nycklen, då kände jag längst kablarna och upptäckte att de börjat leda över en del efter 25 års drift, torkade rent med rödsprit hittade en orginalskarv i systemet som var löd och lidad med äldre typen av isolerband, här kliade det friskt i fingrarna, lindade om denna och det är denna skarv du ska titta efter enl schemat de övriga hänvisat till så går denna kabel mellan kvicksilverbrytaren och switch boxen eller ner i kabelhärvan med en skarv, gör så här koppla bort denna dödar kablen redan vid switchboxen och prova sen om du har gnista eftersom du nu har kringgått alla tänkbara överledningar för denna kabel är dels skarvad på senare sytem och som går den hela systemet runt och kan ligga och leda över lite varstanns. Motorn kommer inte kunna gå att stänga av på nycklen med kablen borta men du kan på detta sätt utesluta några felkällor.

 

Jag har mitt systen hängande löst utan mängder med tejp som kan binda fukt och kvicksilverkontakten är bort kopplad.

 

En annan sak som du så klart väl redan kollat är att allt är väljordat mät överallt fördelare mot jord mm

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack så mkt för svaret... var kan man få tag på beg. delar till motorn?  Kan vara bra att veta. Känner att detta börjar gå över mitt huvud nu....... Är bara en hemma mekare så el är inte min bästa sida.... Men vore tacksam för hjälp med beg. delar som pulsgivare etc.

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har ingen dödmansgrepp på min ! Kollade i kabelstammen efter svartrandig kabel men det finns ingen sån.

Ska kolla igenom  de förslag du skrivit återkommer med resultat.

 

Martin


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinhallen i Eskilstuna har nog beg.delar till din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

glöm bort just denna färgmärkning eftersom din är äldre än 1982 som du först angav.

 

se bilden från tidigare schema kablen är gul till kvicksilverbrytaren lossa den redan borta vid switch boxen och finns två sladdar där lossa båda eftersom den ena går hela systemet runt lås dödmansgrepp mm, får du nu gnista så slipper du långa vänte tider på reparation och utbyte av delar som ev ändå är hela. 

post-15930-1394235140,0967_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett fel i mitt tidigare inlägg. Kabeln som går till kvicksilverbrytaren är ansluten på switchboxens BLÅA anslutning inte RÖDA som jag tidigare skrivit. Men kabeln är BRUN som går till brytaren och den andra som är ansluten under samma klämma på boxen och går till reglaget och tändningslåset är orange eller rosa/violett (salmon i det engelska schemat).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

nu har du alla färgförslag tveckar du så leta upp kvicksilverbrytaren och sen samma färg på switchboxen.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...