Fruppe 0 Postad 2 Juli , 2007 Hejsan. Har ett problem med min V8 5,0L (OMC). Körde motorn varm för jag hade satt stigröret snett (mellan överhus och underhus på drevet) efter renovering. Vet ej hur varm motorn blev men den blev väldigt varm.... Nu till mitt problem: Vatten i alla cylindrar..så slutligen kommer det vatten i oljan. vad kan detta bero på? Har bytt insugspackning..Det hjälpte inte.. Funderar på om det kan vara toppackningen men det verkar lite långsökt med tanke på att det är vatten i varenda cylinder. Det är vatten i insuget men jag har tätat vattenkanalerna i insuget och fyllt på med vatten men det försvinner inget så jag tror inte att det är en spricka i insuget. Gjorde samma sak med motorn och det försvinner inget vatten då heller när man drar runt motorn för hand.. Verkar precis som om han suger in sig vatten i motorn men var ifrån? Nån som tror sig veta vad det kan vara?? Gjorde ej något komp-prov innan urtagning eftersom jag trodde att det var insugspackningen.. Tack på förhand.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 3 Juli , 2007 för mig låter det precis som om maskinen dragit i sig vatten genom avgasventilerna... det är annars JÄ-LIGT svårt att få in vatten i ALLA 8 cylindrar... den stora frågan hur har det kunnat ske... TROLIGTVIS har du läckage mellan limporna och knät på båda sidor, så kylvattnet läcker in i avgaskanalen och fyller den... Problemet som kommer efter detta KAN vara krökta ventiler eller stötstänger... rengör HELT, ta ur alla tändstift och gör komp.prov på alla cylindrar... du ser då om det dessutom sprutar ut vatten genom tändstiftshålen och har isåfall ett bekräftat läckage mellan limpor och knä. RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fruppe 0 Postad 3 Juli , 2007 Tacksam för ditt svar.. Jag antar att du kan ha rätt i det du säger, för jag tycker också att det är skumt att det är vatten i alla cylindrar. Trodde först att det kunde vara insuget, men det har jag kollat och det är tätt. Ska kolla packningen som du tror det kan vara..Återkommer senare. Tack än en gång för ditt svar.. // Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fruppe 0 Postad 4 Juli , 2007 Var ute idag och kollade packningarna mellan limpan och knät men dom såg bra ut..=( Såg inte ut som det hade kommit något vatten från knät ner i avgaskanalen. Har nu lämnat in topparna på planing i allfall.. Är det någon som kan ha ett annat förslag för att lösa ovan nämnda problem?? Kyllimporna är i stort sett nya ca 2 år gamla.. Senast ändrad av Fruppe | 04 juli 2007 | 20:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 5 Juli , 2007 ......skulle sagt i förra inlägget.... att det kan vara själva limpan eller knät som rostat hål...men fortfarande är det lite skumt... eftersom du har 2 limpor & 2 knän.. och dom brukar inte gå sönder samtidigt ...SÅVIDA.... hade du glykol i sjövattensystemet under vintern? Be att någon (om du inte fixar det själv) provtrycka kanalerna i limporna och knäna.. (tryckluft och trasor brukar funka). Packningarna mellan insugsplattan och topparna hade du ju bytt?! Provtryck gärna kanalerna i insuget också... är du osäkerbyt insug kostar inte så mkt på en JÄNKEBILS SKROT, typ Osbyskroten m fl. (det är viktigt när du pratar med dom att du vet om du har GM-cheva eller Ford motor.) Det viktigaste är ändå att få reda på orsaken...just nu iallafall...ist för att renovera eller köpa saker man kanske inte behövt annars. //RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fruppe 0 Postad 6 Juli , 2007 Tackar för svaren.. Ja jag hade glykol i motorn i vintras och den har gått bra i år ända tills den blev varm.. Har varit ute och kört med den ca 6-7 ggr i år. Hämtade topparna från motorfirman och dom sa att dom var tvungna att ta av 2 tiondelar på toppen..Så nu kan ma ju utesluta det iallafall... Men jag ska försöka provtrycka limporna och knäna på något sätt.(kanske lite svårt att få det tätt?) Kommer nog på nåt sätt. Ska kolla runt lite när det gäller insug (även om jag inte tror att det är det) men ska försöka att provtrycka det med.. Återkommer om jag löser detta roliga problem =( Tack för att du/ni tar er tid att svara på alla mina frågor.. // Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 6 Juli , 2007 ..och du..motera inget ännu..provtryck allt FÖRST... För i värsta fall OM allt varit moterat som det skall, med kylslangar o.d så bör du nog titta lite extra på motorblocket... men fortfarande..vatten i ALLA cylindrar... jag tror inte det skulle vara blocket, men man måste ju kolla det också.... //RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Juli , 2007 sitter det en distansplatta mellen förgasare och insug med slanganslutning för kylvatten troligen inte men har du en sådan kan den ha frostsprickor och då kan vatten spridas i samtliga cylindrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sweboe 0 Postad 7 Juli , 2007 Du säger att den gick bra till dess den blev varm, det kan vara en hint. När den blir varm öppnar termostaten och skickar kylvatten runt i de andra kylslangarna . Vart de går kan du se på ett kylschema på tex boatfix.com. Så om det blev vatten i motorn efter ett den blev varm men inte innan, då måste läckan ligga i den del av kylsystemet som cirkulerar när termostaten är öppen. har du vatten i alla cylindrarna borde den ha stannat tvärt? eller var det lite fukt bara. Har du vatten i oljan så är det väl vatten i vevhuset också. då kan det ju krypa upp i alla cylindrarna vartefter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fruppe 0 Postad 8 Juli , 2007 Hej. Jag tror att jag uttryckte mig lite konstigt kanske.. Motorn har fungerat bra i år ..Tills den inte fick nån kylning för att jag hade monterat stigröret i drevet snett, efter renovering av drevet. Så det är inget som har hänt under vinterkonserveringen. Jag har varit ute med båten flera gånger i år och då har den funkat kanon. Så det är något som har hänt när den blev för varm. Har provtryckt insug (5 bar) och kyllimporna (ca 4 bar) och dom verkar ok. Har planat topparna så dom ska jag montera snart. Kollade packningarna mellan knät och limpan och dom verkade OK men jag har lagt emellan lite extra packningsklister loctite för säkerhets skull.(Tack RC) Får väl se om jag har nån ide om hur man kan provtrycka blocket (om det går)... Fler svar på detta problem beaktas. (Nikitalord:Tack för ditt inlägg men jag har ingen vattenanslutning till förgasaren där som du menar) // Fredrik Senast ändrad av Fruppe | 08 juli 2007 | 14:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Juli , 2007 block spricker inte så du får vatten i alla cylindrar spricker de tex i gallerian så hamnar vattnet i olja eller oftast tvärt om olja i vattnet. hade du någon insugsplatta med vattenanslutning mellan förgasare och insug? Men troligast är att du körde den så varm vatten gick igenom toppackninen när du slog av den hade du väl ett övertryck pga av kok på kanske upp mot 1kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fruppe 0 Postad 8 Juli , 2007 Vad menar du med gallerian? =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 8 Juli , 2007 han menar nog utrymmet under insuget, typ där du ser lyftarna och glimtar av kammen genom dräneringshålen för oljan, enkelt utryckt mellanrummet mellan cylinderbankarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fruppe 0 Postad 9 Juli , 2007 Aha OK förstår vad du menar. (gallerian = skumt ord) =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Juli , 2007 gå ut och titta i en affärsgalleria ta en trappa upp och titta på de köptokiga kärringarna tänk dig sen hur det ser ut under insuget när lyftare och stänger skuttar hysteriskt upp och ner så förstår du liknelsen. Tror föresten jag sett motorer med vatten i alla burkar efter varmkörning där toppar och även bultarna börjat ge efter, så hade slagit sig och du nästan kunde lossa bultarna med fingrarna då har du säker anledningen till att vattnet trycktes in den vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fruppe 0 Postad 9 Juli , 2007 HAHAHA Ja det var en jämförelse det med =) Ja jag har provtryckt det mesta nu så jag ska montera ihop det i veckan och se hur det går =P För om man tar bort insuget så ser man ju (gallerian) stötstänger och div saker,och där ska det bara vara olja, men jag har ju fått lite vatten där med.. Men menar du att det går vatten i kylkanaler imellan cylindrarna genom gallerian? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 9 Juli , 2007 jepp det är vattenmantlar runt cylindrarna, men det vattnet är helt avskilt från gallerian. vad menar du med vatten i gallerian, vatten eller baylis(vatten och olja ihopvispat, ser ut som baylis) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fruppe 0 Postad 10 Juli , 2007 Det var det jag ville veta.. Om det vattnet var helt avskilt från gallerian för jag vet ju att det är vatten runt cylindrarna. Svar på din fråga: Det ser ut som baileys i gallerian. (men det smakar säkert inte lika gott) =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fruppe 0 Postad 24 Juli , 2007 Nu är det äntligen löst.. Planade topparna och dit med nya packningar.. Hällde i riktigt varmt vatten i motorn.. Väntade ett tag.. drog runt motorn för hand utan några tändstift.. Det kom vatten i 1 cylinder..Blev inte glad,fast bättre i 1 cyl än i alla cylindrar. Tog bort kyllimpan och kollade, jo då var det vatten i limpan. Tänkte att då måste det nog vara packningen till knät så jag köpte 2 nya packningar (1 till var sida). Och nu funkar det Tror att det var två fel: Toppar & knäpackning.. Kommer nog aldrig få reda på om det bara var knäpackningen som var dålig men..då skulle det ju inte bara komma vatten i 1 cylinder efter att jag hade planat topparna. Tyckte att packningarna såg bra ut men det var dom tydligen inte. Körde först motorn utanför båten ca 20 min (med vattenslang inkopplad förstås). Då kom det inget vatten i cylindrarna, så nu har jag monterat i motorn i båten och var ute och provkörde en sväng och nu fungerar den igen. Hursomhelst så blev inte kostnaden så stor (ca 2000:- i material) men tiden det tog för mig är ju inte inräknad. Får se det som lärotid =). Trevlig sommar på er och tack för alla svar som jag fått. / Fredrik Senast ändrad av Fruppe | 25 juli 2007 | 00:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 27 Juli , 2007 har varit på båt semester så jag har inte hunnit kolla hur det gått förrän nu... kul att det löste sig... //RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
protze77 0 Postad 24 Februari , 2008 hej vad har du för drev. jag har samma problem min motor går varm o jag har bytt båda vatten pumparna nyrenoverad motor nya limpor o knän o nytt termostat . när jag tar bort rören från knäna mott drevet då går den i normal temp. jag har omc o cobra drev o jag hade i sär drevet jag kanske har gjort samma sak som du så jag undrar vad du har för drev mvh Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fruppe 0 Postad 22 April , 2008 Hej. Anledningen till att motorn gick varm var för att motorn inte fick något vatten som jag skrev i mitt första inlägg (felmonterat stigrör). Jag fick inte ordning på problemet märkte jag lite senare.. Fortfarande vatten i oljan tills NU....Fick tag på ett begagnat motorblock , så jag flyttade över ALLA ingående motordelar och så även toppar och ja, allt förutom blocket och nu verkar det fungera....... Har kört motorn varm på land (naturligtvis med vatten inkopplat) och nu verkar oljan fin efter ca 30 min körning. Tack för alla tips och råd som jag fått under resans gång.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser