hakkan 0 Postad 26 Juni , 2007 Har en äldre HT-båt (Fjordling) där fördäcket knakar och svajar betänkligt när man går på det. Tänkte plasta in förstärkning i form av stringer på ett eller två ställen tvärs över. Jag undrar om någon med erfarenhet har förslag på hur man gör detta på bästa sätt. Jag tänker inte vända båten upp och ned utan måste plast uppåt. Alternativ ett är att plasta fast en plywood ca 4-5 cm hög på höjden. Fördel: Styv. Nackdel: kanske svårt att få fäste (om den inte är så tjock), samt kanske man ska undvika att plasta in träbitar med risk för att de ruttnar med tiden. Alternativ två: Distansmaterial ca 5*5 cm som man först plastar in med glasfiber och sedan limmar/plastar fast. Fördelar: Enbart plastmaterial, beständigt. Fäster bra pga större anliggningsyta. Nackdelar: Jobbigare, kanske den inte blir lika styv som en plywood på höjden? Tacksam för synpunkter från någon som vet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 26 Juni , 2007 Nu vet inte jag hur Fjordlingen är byggd, men troligen är det väl någon typ av sandvich i däcket, och om det knakar o svajar så kan det ju vara så att plasten har delaminerat, släppt från sandvichmaterialet, till exempel pga av fuktinträngning. I så fall är det bättre att fixa det. Det brukar gå att ordna genom att borra ett antal hål o injicera en bra marinepoxi. Viktigt bara att det är torrt där inne innan du sprutar in epoxin.Annars kan du ta vanliga elrör o klyva o plasta fast på undersidan. Det är ju ingen styrka i elrören, men i och med att du plastar runt dem får du en vulst av polyester o glasfiber som styvar upp. G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hakkan 0 Postad 26 Juni , 2007 Tack för tipset! Jag vet inte heller om det är en sandwichkonstruktion av fördäck, men jag är tveksam. Dels är det en tidig konstruktion (ca 1965, även om min båt är från -70) och dels är fördäck inte speciellt tjockt. Jag misstänker att det bara är lite underdimensionerat gammalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oliven 0 Postad 26 Juni , 2007 Hej! Du kommer att ha ett riktigt skitjobb framför dig. Jag förstärkte fördäck på min DC53 förra sommaren. Jag hade polyester över hela mig, kände mig som ett vandrande flugpapper efter att ha plastat uppochner. Tips: Täck och maskera det som inte skall plastas, eller få plast på sig. Använd mask, skyddsglasögon och huvudbonad som inte trillar av eller släpper igenom polyestern. Fick givetvis plast i det lilla hår som jag har kvar… Stod i kvalet och valet.. Skäggtrimmer och kollofrilla... Eller prova med aceton.. Det blev det sistnämnda, inte så trevligt men fick bort polyestern. Jag började med en balsabalk men det visade sig att balsat var för mjukt att bearbeta och jobba med. Så jag tog ett par furureglar (ja... Jag vet att det finns risk att de ruttnar) som jag fräste runda där glasfiberväven skall böjas över. I balkarna sågades ett snitt var 5 cm för att de skulle formas efter fördäck och som sedan limmades fast mot fördäcket med PL400. Efter det så spacklades det en radie mellan balk och fördäck så glasfiberväven inte veckar sig. Jag lade på glasfiberväv i tre omgångar, första omgången fästes med rostfria klammer i balken så att väven satt på plats då man lade på polyestern och pressade ut luft. Nästa lager väv lades på efter någon timma omlott från andra sidan och ytterligare någon timma senare så lades den sista väven ut som täckte balken och tidigare lagd väv. Då efter någon vecka så slipade jag ner det lite lätt och lade på vit topcoat i förpiken och på förstärkningarna. Ett tips är att ta din tänkta förstärkning och provplasta på en testbit innan du sätter igång, så vet du hur väv och plast uppför sig. Ladda upp med polyester, härdare och väv. (Använd polyestern från Norpol, den innehåller lite förtjockningsmedel vilket inte Biltemas inte gör.) Skaffa ordentligt med kartong/skyddsmaterial, massor med penslar, vinylhanskar (tål ej Aceton), Aceton, blandkärl (som tål polyester), våg (jag vägde upp plast och härdare) och ett knippe saxar. Alternativet är att använda Epoxy, visserligen dyrare men kanske lättare att jobba med. Har aldrig jobbat med Epoxy. Senast ändrad av Oliven | 26 juni 2007 | 21:40 Senast ändrad av Oliven | 26 juni 2007 | 21:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser