Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
BMoon

Några förgasarfrågor på en Stromberg 150CD

Rekommendera Poster

Har nu plockat isär en förgasare eftersom den flödat över rätt redigt.

Hittade lite småbös i flottörhuset men inget jag skulle kalla allvarligare.

Tyckte däremot nålventilen såg aningen sliten ut på själva stiftet (skavt liksom).

Har hur som haver några fågor.

 

1. Om man håller i nålventilen och trycker upp pinnen i den och sedan släpper ska den då åka ner själv eller är det normalt att den stannar upp i stängt läge tills man sätter lite tryck på den?

 

2. Hur vet man att flottören är hel och fungerar som den ska? 

 

3. Den nålventil som satt i nu var märkt 2.0 men läser jag runt lite ska

den vara 1.75. Helt fel eller någon tänkt mening med det?

 

4. I verkstadshandboken står följande om grundinställning av volymskruven: Skruva ut (ned) volymskruven på förgasaren exakt 2½ varv för AQ105, 1¼ varv för AQ130 och 3 varv för AQ165. Nu är det dock så att jag har en B20 med dubbla Stromberg 150Cd istället för 175 som jag tror det ska vara på AQ130:n. Hur ska jag skruva min skruv?

 

5. Slutligen, när jag ändå har isär hela förgasaren ska jag då lika gärna byta allt som är i den? Känns ovärt att plock isär något o inte göra det hela ordentligt, vilket tidigare ägare tydligen ej har gjort...

Duger isf en sådan här renoveringssats? http://www.speedparts.se/shop/prod/res_fuel_forgasardelar.shtml

Bror har ju 25% på priset också... 

 

 

Senast ändrad av BMoon | 25 juni 2007 | 14:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tjenare !
 Jag har samma uppsättning på min B20 som du och har gjort en översyn på mina 150CD.
1. Om du håller nålventilen som den sitter i huset( gängan uppåt ) så skall den falla ned av sig själv och därmed öppna tillförseln av bensin till flottörhuset.
2. Testa att bägge pontonerna flyter i ett kar med vätska ! Var också noga med stängningsmåttet vid monteringen av ventil och flottör ( 18.5 -19.5 mm för dubbla CD150 )


3. Mina var bägge märkta 1.5 vilket också anges i den instruktionsbok som jag laddat hem från VP. Förmodligen släpper 2.0 in mer bränsle kanske.
 
4. Centrera först munstycket ! Skruva upp blandskruvarna så stt de precis börjar lyfta nålen. Skruva därefter ut blandskruvarna 2 1/4 - 2 3/4 varv ( grundinställning ). Starta justera tomgången och synkronisera förgasarna på 9-1000 varv/min. Skruva därefter in ( upp ) blandskruvarna till ett läge strax under det att motorn börjar gå ojämnt. Efterjustera vid behov tomgången försiktigt och lika mycket mellan förgasarna. Kolla stiftens färg efter lite körning - skall vara gyllenbruna för rätt blandning. Ovanstående är hämtat ur instruktionsboken för AQ 110 ( B18 med dubbla CD150 ) och fungerar utmärkt för min B20. Hämta den på VP:s hemsida och kolla detaljerna där.
 
5. Vet ej ! Bytte bara packningar och kontrollerade mått och justerade dem.
 
Ha det bra...... 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP`s hemsida, va e det? va är det för adress, har också strul med mina förgasare

 

mvh uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som hittat länken?



Senast ändrad av LeGaard | 03 maj 2012 | 20:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...