Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Lars1

navigationskurser

Rekommendera Poster

 

Hej!

Jag är intresserad av att resonera lite om navigationsutbildning.

Har ni gått några navigationskurser? Vilka? Vad var bra? Vad var dåligt? Var gick ni?

Kanske kan vi komma fram till vad som utmärker en bra kurs, och till och med vilka som anordnar den.

 

/Lars

PS

Om några dagar startar jag en tråd i LångfärdsSnack om oceanskepparkurs och astronavigering. Titta gärna in där då.

 

 

Senast ändrad av Lars1 | 14 juni 2007 | 02:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog mitt förarbevis som intensivkurs...Mest pga att det är omöjligt för mig att avsätta tolv efterföljande tisdagkvällar vid Medborgarskolan, som är ett av forumen för dessa kurser.

 

Två helger tog det.. Fre-sön med fullt schema och som avslutning ett praktikpass i en gammal snipa där vi övade MÖB och navigering i praktiken...

 

Totalt 1550:- exkl litteratur..

 

Kan rekommendera denna form för alla med tidsbrist men hade jag tid hade jag definitivt valt den traditionella formen då jag tror kunskapen rotar sig bättre... Tyvärr slarvar man ju med att underhålla kunskapen då man oftast (jag iaf) håller till i kända vatten och knappt kollar på sjökortet mm.

 

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det varit intressant att gå kursen som distanskurs över Internet? Då kan man ta tid för den när det passar bäst, men ändå lägga ner mer tid än vid en intensivkurs.
Ni som gått kurs, hur lång tid efteråt sitter kunskaperna i? Vad försvinner först?
 
Till de som inte gått navigationskurs, är det för att det inte behövs, ni inte haft tid, det bara inte blivit av?
 
/Lars 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Med risk för att låta en aning tyken så måste jag hålla med Rialdo.
Om kursen hade varit lite längre hade du kanske lärt dig att det inte heter förarbevis utan förarINTYG.
 
MVH

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gått många olia kurser hos först medborgarskolan och sedan hos SXK i Göteborg. Båda kursanordnarna har haft både kompetenta och engagerade föreläsare. Man kan utan vidare läsa in en kurs med pluggmetoden och klara eximinationen. Men fördelen med att gå i en studiecirkel är merkunskaperna som erhålls när man resonerar om problem och problemlösningar plus all annan erfarenhet hur man kan göra.

 

Har även gått kurser ( maskinist, fartygsbefäl 8 och radar ) hos sjövärnskåren i Göteborg. Deras kurser är de absolut bästa då de är praktiskt inriktade med kursledare som ska ta igenom alla till eximination. De är väldigt praktiska med studiebesök, pröva på brandsläckning, mm. Man behöver inte var militär för att gå kurserna.

 

Iden med en studiecirkel på nätet är intressant. Där kan man åstadkomma en dialog som i detta forum om man vill.

 

Ska med intresse följa din tråd om oceanskepparkurs. Vad innehåller den? Skillnad mot utsjöskepparkurs? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fortsätter...

 

All kunskap måste hanteras regelbundet för att hållas igång. Min erfarenhet är att de som går kurs tan förarintyg, skaffar en plotter aldrig lär sig att navigera i praktiken. De kör båt efter plottern, när de jävlas och strömmen går ropar de efter hjälp även i inte säskilt svåra passager.

 

Dvs gå kurs, öva regelbundet t.ex genom att då och då navigera med papperskorten utan GPS och plotter då blir man trygg och säker.

 

Mina barn 17 och 20 år navigerar alltid med pappersjökorten när vi är ute. Vi kör ett rullande system med navigationsansvar även i kända vatten. Det har blivit en sport hos oss snabbt kunna lägesbestämma och kolla mot GPS för att få minsta avvikelse. Det är ett sätt att hålla kunskaperna och den prkatiska förmågan aktuell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övning, tillämpning och praktiska inslag förespråkas. Det är ju verkligen sant i dessa sammanhang som med det mesta annars att det blir väldigt mycket bättre, eller är helt nödvändigt, att kombinera pluggandet med användning och tillämpning.
Kan det vara så att med allt mer användning av sjökortsplotter och GPS att många blivit elektronikoperatörer i stället för navigatörer?
Det skrapan skriver här ovan om övning låter väldigt trevligt. Navigerandet kan ju vara ett nöje att lockas av, snarare än ett nödvändigt ont att försöka överlåta åt apparater.
 
/Lars 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.. jag tog föraren när jag va 12 skepparen och VHF 14. tycker att kunskaperna sitter i någorlunda. tittar i böckerna ibland.. har en arbetskamrat som funderar på att läsa som jag hjälper lite grann.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på resonemnaget om båtkörkort i annan tråd kanske vi ska diskutera önskat innehåll i sådan kurs här.
 
Lite att fundera på:
 
Teori och praktik
Samma teori som förarintyget, som kustskeppare eller rent av skeppare VIII?
Praktik verkar de flesta vara överens om behövs. Bestämmelserna för utbildningsanordnade på sjön har lättats och kommer sannolikt lättas ytterligare. Att göra prakikdelen i sin egen (eller snarlik) båt verkar väl vara en bra idé?
 
Kurser på internet (interaktiva kurser). Passar bra för den som inte kan regelbundna tider.
Läsa själv. Som det är nu finns det ju inget som tvingar någon att gå en kurs. Det man måste är att klara skrivningen (och i förekommande fall ha gjort praktikdelen). Jämför privatister och körskoleelever när det gäller bilkörkort.
Traditionella kurser. Finns i studieförbunds regi, i båtklubbars och i utbildningsföretags. 
 
Det här med folkvett, sunt förnuft, omdöme osv.
Det är ju vad man borde vara ute efter. Kan man utbilda sig till sånt? Hur skulle man bäst göra det?  
 
Finns förstås mycket mer att fundera på, gör det.
 
/Lars 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tror att det räcker mer än väl med nivån motsvarande förarintyg för ett basic körkort. Önskvärt vore dock att man lade till praktik i dagljus samt mörker. Önskvärt vore också att man minskade krutet på att utbilda på deviationstabeller och istället lade krutet på sjösäkerhet samt hur du använder en gps.

Hur många av er är det i ärlighetens namn som har en deviationstabell i sin båt?

 

Att kräva kunskaper motsvarande kustskeppare för en ägare av en båt som är under 12 x 4 meter verkar lite väl hårt. Skulle man dessutom lägga sig i nivå med en F VIII skulle det dessutom bli ett väldigt dyrt körkort och dessutom väldigt svårt att ta för nybörjaren.

Man kan också fråga sig vad ägaren av en liten badbåt har för nytta av att kunna göra en strömtriangel samt att kunna radarnavigera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Min sambo har själv precis beställt en distanskurs som man läser över internet(förarintyg).Navigationsakademien. Man kan läsa både på internet och följa med i böckerna. Sedan skriver man delprov från varje kapitel och kan då se hur man ligger till. Jag har själv tittat lite på sidan och tycker denna verkar bra. När alla delprov är godkända så mailar man dem så ordnar de en uppskrivningstid.

Eller att man själv kontaktar en skrivningsförättare på närmaste ort.

Sök på NFB (http://www.nfb.a.se) klicka sedan på skrivningsförättare.

 

Tänkte att vi skulle skriva upp samtidigt så vi är redo i fall det blir något av med båtkörkort till nästa sommar.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...