AudiTQ 1 Postad 9 Juni , 2007 Fungerar det lika bra som att sätta den på akterspegeln ? Lowrance har inombordsgivare som originaltillbehör men frågan är om det är värt dem 600kr det kostar Tacksam för svar! mvh //-// N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Juni , 2007 Bara man har ostörd vattenström under skrovet där man sätter givaren så fungerar inombordsgivare bra. Jag gillar dessutom att inte göra hål i skrovet och inte ha något hängande i vattnet bakom båten. Standardtricket är att hälla lite vatten i en plastpåse, stoppa i givaren så den är i vattnet i påsen. Prova sedan ut en bra placering genom att ställa hela påsen och givaren på lite olika platser i båten. Det får inte vara någon luft mellan givaren och vattnet under båten. Bara glasfiber och vattnet i plastpåsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 9 Juni , 2007 Spelar det någon roll om man har ett aluminium skrov ? (Buster XL) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 Juni , 2007 Jag ha själv inombordsmonterad givare i en plastbåt. Jag tror att det fungerar även i aluminium. Dels borde det står i tillverkarens datauppgifter. Dels bör nu alla aluminiumbåtsägare kasta sig över tråden och avge ett omdöme. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasd 0 Postad 11 Juni , 2007 jag äger en ums 800 och det är 5mm alu i skrov tjocklek (enkelskrov). jag har monterat min akterspegelgivare inne i båten med en stor klick sicaflex efter att ha provat med en påse vatten var ekolodsbilden blev bäst. fungerar hur bra som helst. tänk bara på att ha givaren i våg och slösa inte med sican.. på mitt lod har jag 500 watts uteffekt, men jag tror även det funkar med lägre... flera ekolods försäljare sa på båtmässan att det inte kommer fungera, men tro dom ej..... borra inte hål i båten i onödan MVH Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Juni , 2007 ...jag har monterat min akterspegelgivare inne i båten med en stor klick sicaflex... Räcker det med att sätta givaren i en klick sicaflex mot bottenskrovet..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 12 Juni , 2007 Tack för tipsen! Ska testa att sätta givaren inombords innan jag borrar i båten. Köper en originalgivare från Lowrance för ändamålet. Mvh N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Juni , 2007 Hmmm. Det får inte vara någon luft mellan givaren och vattnet. I min båt har man satt fästet för givaren i ett grått plastavloppsrör. Se bild. Jag har ibland haft läckage så vattnet försvunnit ur röret så givaren hänger i luften. Ger väldigt konstiga djupvärden och ofta inget värde alls. Senast ändrad av Anders_St | 12 juni 2007 | 13:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 12 Juni , 2007 Väldigt smart och intressant lösning :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasd 0 Postad 14 Juni , 2007 ja, men glöm rör och annat när det räcker med en stor klick sica. se bara till att du inte får luft emellan som tidigare skrev. då slipper du läckage från olja i röret osv... testa själv, det funkar hur bra som helst. från Thomas än en gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 12 Juli , 2007 Jag kletade fast min utombordsgivare inombord med silicon och det fungerar för mig, det jag tappar är vattentemperaturen. När ska jag bada känner jag efter med tårna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 14 Juli , 2008 Läste precis på LOWRANCE. Viktigt är att skrovet är gjort av plast. Försök inte montera på aluminium, trä eller stål då dom oftast är isolerade och ekot kan inte passera genom luft. Men typ en buster är ju inte issolerad tex så det tycker jag ska gå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rob88 0 Postad 22 Juli , 2008 Tänk också på om du har dubbelskrov att du måste avlägsna innerskrovet och placera givaren där och sedan fylla upp med silikon eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 7 Oktober , 2008 Fnns flera trådar om detta om man söker lite. Jag provade på mitt lod (lowrance) med att montera lodet med en klick silikon, funkade inte. Nu har jag lösningen med ett vattenfyllt rör med givaren i. Funkar kanon! En bonuseffekt är att vattentempen inte skiljer nämnvärt från den utanför skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mcflyfisher 1 Postad 10 Oktober , 2008 har en fundering jag oxå har ett 515 c df som jag köpt i florida då priset är det halva största anl till att jag köpte detta var att få bästa möjliga upplösn men det borde ju försämra just detta då det ska gå igenom ett skrov först nån som testat o har sett hur stor skillnaden blir...skulle vara intressant att veta innan jag monterar i vår ska även köpa en till givare o göra ett portabelt fäste med en tving/skena/fäste f givaren sen en alu väska med extrafäste för skärmen och ett moped/mc batteri en kloss som distans på utsidan aktern har använt detta i 10 år o funkar rätt bra då man lånar/hyr båt i andra sjöar och kan använda lodet optimalt överallt o även ta med det på vintern detta funkar då bara på enklare båtar m plats för tvingen på aktern ursäkta att jag anv ditt inlägg men det var så nära mina funderingar så det var enklare att lägga in undringen här lat som man är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser