Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Reine

Naturhamnar Åland

Rekommendera Poster

Tre frågor

1.Hur fungerar det egentligen att lägga till i naturhamnar på Åland. Vad jag förstår så finns det ingen allemansrätt där.

2.Ungefär hur långt det är mellan Karl-Johan slussen och Åland.

3. Finns det någon förteckning över bensinstationer och gästhamnar på Åland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

precis som Aandreass så är jag född och uppvuxen här på Åland. Borde inte bli några problem överhuvudtaget med allemansrätt (som finns här också) om du lägger till i en naturhamn, och precis som överallt så gäller vanligt sunt bondförnuft, inte vill du heller ha en främande båt vid ditt hus/stuga men då kan man nog inte längre kalla det naturhamn. Om du ska till norra Åland så kan jag nog tippsa om fina naturhamnar då jag bor i Geta, har även vänner långt norrut som nog inte är oävna att låna ut en bryggplatts åt normalt folk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

åhå varför blev det plötsligt fet stil? nåväl det var inte menat iaf...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aandreass (trevligt namn föresten),vi ska segla runt i Ålands skärgård för första gången i sommar. Från Arholma kommer vi ha ungefär två veckor på oss för Ålans tills vi måste vara tillbaka på svenska sidan.

Vad kan du rekommendera för rutt för en barnfamilj med en långsmal segelbåt?

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter faktiskt RIKTIGT trevligt. Hur är det med bränsle och vatten ? Vi färdas ju i en motorbåt, och blir därmed lite mer beroende av bensinstationer om vi skall köra runt lite i er övärld. Vi har dock inte planerat var vi skall ännu. Men vi får kanske återkomma när det närmar sig. Stort tack för infon så här långt.

20.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sjömackar finns nog men inte allt för tätt, och som regel finns det bränsle så finns det dricksvatten, det sorgliga är att sjömackarna här brukar ligga aningnen högre i pris än landmackarna och bränsle är dyrt redan nu och går upp och ner som flaggan på flaggstången nu tror jag 95an ligger på 1,30¤ nånting på landmackarna. här finns nog lite info    http://www.visitaland.com/se/detail.con?iPage=38 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Anteh!

Ursäkra mitt sena svar. Har semester så det har inte varit ånga minuter vid datorn, har varit på en tripp till den åboländska skärgården.

Ett förslag är att köra över till Åland och angöra följande:

-Käringsunds gästhamn, Eckerö.

-Östra hamnen (MSF), Mariehamn

-Rödhamn, Jomala

-Degerby, Föglö

-Remmarhamn, Kumlinge

-Lappo, Brändö

och sen finns givetvis många fler, men det beror på vad ni är ute efter förstås. Och så är jag så ovan att se på ngt med segelbåts-ögon då jag är motorbåtsförare själv. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...