Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
vetten

Motor byte=styrproblem

Rekommendera Poster

Hej! Byte motor på min båt från 65 hk till 85 hk, Upp till 25-26 knopp går det bra, Men sen blir det tung styrt, ligger man på max måste man använda båda händerna för att svänga till höger, vid de farterna vill den gärna dra åt vänster, båten är en Ryds 57 ht, Tacksam för svar och tips.

Mvh Vetten.

post-21603-1394235079,2193_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten drar naturligt åt det håll propellern snurrar. Brukar ofta finnas en liten fena under kavitationsplattan snett ovanför propellern som man kan trimma att motverka draget. Men då förlorar man lite speed. Alternativt installera hydraulstyrning eller betrakta det hela som styrketräning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drar båten åt något håll så vrider du trimfenan åt det håll båten drar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har i och för sig ett drev, men jag får precis den där effekten om drevet är feltrimmat, dvs vinkeln mot akterspegeln är för stor eller liten.
Om du kan trimma den under körning så prova lite så känns det säkert annorlunda i ratten.  Om den inte går att reglera under körning så går vinkeln att justera när motorn är avstängd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan även vara trimvinkeln som är fel, har du powertrim? Isf. prova att trimma in eller ut lite. Har du tur kanske även toppfarten ökar.

Har du inte det prova att flytta ett steg förmodligen utåt men prova även inåt och se om du märker någon skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som med allt som går lite trögt blir det extra trögt när belastningen ökar. När t.ex motorn kanske är lite trög om du svänger utan att motorn är på så går den betydligt trögare att vrida när belastningen på svänglaret ökar. Friktionen ökar linjärt med belastningen.

Samma med styrwirarna. Är både motor, wirar och rattlagret smort går det betydligt lättare att styra.

Behöver du motstyra kan du om du inte har nån trimfena även testa att sätta ett gummisnöre som tar upp belastningen eller en del så att den svänger lite åt ena hållet på lägre fart och åt andra hållet vid högre fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter väl alltid en trimfena på motorn?

Jag har inte sett någon utan.

post-12925-1394235079,7616_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fett nere vid motorn, innanför muttern om vajern går genom motorn.

OBS! Vattenbeständigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Känner igen problemet!

Motor har blivit lite för lågt monterad. Hissa den 2 kanske 3 pinnhål så blir det bra.

Fenan i dom tidagare svaren är för små ändraingar.Två handsfattning är ingen liten justering.

Hittade min gamla båt på blocket. Där kan man se att jag har höjt motorn. Den ligger inte på akterspegel. Tittar du noga så ser du träkilar mellan motor och akterspegel. Det var en 55Hk på den tidigare.

Den drog ochså åt vänster innan jag höjde den.

http://www.blocket.se/vi/11987457.htm?ca=15_s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har precis sjösatt min folkparca 22 med 225HK utombordarte ,

och styrining blev grymt trög.

jag måste gör nåot åt det för man orkar inte styra överhuvudtaget om man hade ratten lite svängd när man drar på.

sen är det båda händerna och ta i,

jag ska försöka fixa till det i sommar med att flytta ut styrstaget så det fäster längre ut på styr armen som sitter på motorn , viserligen kan man svänga mindre då men man kan iaf. svänga.

/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej men vajrarna uppe vid ratten, vad smörjer jag dem med? Min ratt gnislar när jag svänger...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte hundra på vad du ska smörja vajern vid ratten med.

Är det verkligen vajern som gör att det låter?

Jag har inte haft isär min vajer vid ratten på någon av mina båtar.

Har bara smörjt vid motorn, borde det inte vara någon form av fett där också.

Oljan her ju tendens till att försvinna fortare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske är kombinationen vajer plast som gnisslar. Skall prova att fetta in det lite med nått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du rätt styrväxel? Det finns en för motorer upp till ca 55hk, samt en för 55hk och uppåt. Skillnaden mellan de olika styrväxlarna är utväxlingen samt att de är lite kraftigare byggda. Köpte en liten sportbåt förut och slängde på en 70hk Johnson och det var samma sak där. Det gick att köra till en viss fart men sen blev det tungt så in i baljan vid fullgas. Jag bytte till den större styrväxeln vilket resulterade att jag kunde köra med en hand och ha kaffekoppen i den andra. 

Det finns även en lite lyxigare styrväxel med friktionsbroms (förhindrar propellerns svängande dragkraft) som jag har köpt till min nuvarande båt (Joker 19 med 115hk utombordare). Fördelen med denna är alltså att du kan släppa ratten utan att motorn vrider sig när du kör.

Mvh//MD-47 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade en styrpulpetare som ratten fastnat i navet. Troligen aluminiumoxid som expanderat så det blev trångt. Efter bortmontering av ratten och lite avskrapning av oxiden och infettning så gick den lätt igen.

Nästa vår fastnade styranordningen vid motorn så jag drog sönder Teleflexen vid ratten. Den är inte så tålig så man får se til att vara försiktig med att vrida ratten för hårt. Kostar några tusen.

Ta isär och smörja. Det är modellen. Allt som ska röra sig fastnar på båtar där aluminium används ganska okontrollerat. Aluminium blandat med rostfritt=bättre än Locktite.

Senast ändrad av forgus31 | 01 juni 2007 | 20:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...