Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
hajenhajen

Koppla ihop Under hus me drev Alpha One ?

Rekommendera Poster

Har nu bytt impeller m.m...men tänker nu trycka tillbaks underhuset på drevet igen, vad bör jag tänka på? hur ska allt sitta?

är osäker på växelföraren ska placeras, vart i drevet, alltsåp ädr uppe ska den sitta fast i eller hur? och hur ska drive shaft (på engelska) sitta, och placeras? 

nån som hjar checklista, eller bra svar på hur allt ska sitta från a till ö. :-)

hoppas på svar, vill verkligen inte att nått ska gå sönder. 

DEt kosntiga av allt är att när jag skulle vinterkoncervera motorn, sögs det ej upp nått glyckol i moptorn, trodde ju då att impellern var sönder, men vekrade ej vara några skador på den..konstigt.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det finns sprängskissser på drev punkt se.

Hur gjorde du vid vinterkonserveringen ? 20L dunk och en klämma över drevet ? Tog du ur termostaten ? Om du inte tog ur termoststen bör du nog kolla så att fryspluggarna sitter kvar. Starta på land innan du sjösätter med vattenslang och klämma.

MVH Z

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På en Alpha One-drev ska växelväljaren vara i läge fram och du måste kolla att växelföraren (en liten arm som sitter längst fram på drevet) kommer i rätt läge (dvs kopplas ihop med överhuset). Håller med tidigare talare - om du inte har lyckats få i glykol i motorn är det stor risk att något har frusit sönder under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenna.

Vill bara dela med mig av min erfarenhet av att inte plocka ur termostaten under vinterkonserveringen. Följden av detta för blev att termostaten rostade fast då det låg saltvatten kvar i termostathuset som inte glykolen kom åt. Detta sluttade med att motorn värmenöp för ett par veckor sen, nu sitter det en ny motor i båten men ja har tyvärr en del problem med att den inte fungerar som den ska...

Så kolla för guds skull termostaten innan sjösättning och byt den om det inte ser bra ut. (kan bli kostsamt annars)

Lycka till och hoppas att du får en fin sommar

// Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...