Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
spajn

Eltrubbel på vår Johnson, startar inte med nyckeln.

Rekommendera Poster

Hej,

Var ute på sjön mest hela helgen. på söndagen när vi var ute en sväng så stannade vi för att orientera oss, ta ut kurs och planera den fortsatta färden lite bättre.

När jag sedan skulle starta så händer ingenting, instrumenten börjar inte lysa och startmotorn är knäpptyst. Däremot så går det att choka med startnyckeln (man hör hur det klickar i motorn när man chokar), vilket tyder på att tändningslåset åtminstone fungerar till viss del.

Powertrim funkar, men inte trimlägesmätaren. Däremot fungerar bränslepumpen när man slår till tändningen, denna är kopplad via ett relä till tändningen.

Vi känner på o kollar alla sladdar i båten och i motorn men hittar ingenting att anmärka på. Till slut ger vi upp och tjuvstartar motorn genom att ta en kabel på  polen i ena änden och på start motorn i andra änden.

Motorn fungerar sedan som vanligt med undantag av att alla instrument är döda och att man måste tjuvkoppla den för att få igång den. Problemet har aldrig uppst ått tidigare.

Motorn är En Johnson 300 från 80 talet. Tacksam för alla råd och tips som skulle kunna påskynda vår felsökning.

MVH/

Alex 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Skulle tro att det är tändningslåset som

är boven, eftersom allt slås ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, tack för tipset. Kruxet är bara det att allt inte slås ut. Det är bara det att ma inte kan aktivera startmotorn eller instrumenten med tändningdlåset. Resten fungerar utmärkt, t.ex. tändingen, bränslepumpen och choken.

Alla tips o förslag välkomnas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min(evinrude 70 hk 1976) går det ständigt 12 volt fram till startreläet i motorn och när jag vrider på nyckeln så släpps strömmen fram till startmotorn. Kanske reläet som gått sönder?

Kollat så inte en säkring gått?

Senast ändrad av Yadis | 31 maj 2007 | 13:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Reläet? Syftar du på solenoiden som sitter innan startmotorn?

Hittar inga säkringar någonstans, eller jo en i motorn, men den e hel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ingen tekniknörd så vet inte vad den kallas. Men den som har en kabel direkt från sig till startmotorn:)

Inga säkringar? Konstigt, jag har ett veritabelt säkringsskåp med massor med säkringar under manöverbordet på min ryds camping. Trodde alla båtar hade säkringar till det mesta. Nån med mer kunskap får ta över:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes, OK, då e jag med på vad du menar! Ska kolla den.

Jodå jag har också massvis med säkringar men de går till andra kretsar.

Tack för dina svar.

MVH/

Alexander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...