Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
BMoon

Länspump och motorrumsfläkt

Rekommendera Poster

Nu efter en tids tillfräschning så har jag kommit att fundera på två saker, ventilation och länspumpen.

Nuvarande ventilation till motorn (B20) består av två små galler i aktern. Så första frågan/funderingen är om man bör sätta in någon fläkt i framkant, dels för att få lite cirkulation och dels för att få lite svalare luft in i motorn. Ska denna fläkt isf gå hela tiden då motorn går eller styras på något annat vis?

Del två gäller länspump. Den tidigare ägaren hade placerat en pump i skrovförsänkningen under motorn för att få ur lite mystiskt inkommande vatten. Han hade satt pumpen på en brytare vid ratten så man kunde köra lite när man ville. Jag tycker dock att det verkar vettigare att ha en pump med nivågivare som alltid är aktiv oavsett om man är i båten eller ej och gör ett pumpande vid behov. Vad är normalt pumpförfarande?

Tacksam för svar!

Senast ändrad av BMoon | 28 maj 2007 | 22:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad det gäller länspumpen så är det klart att du skall ha den via en nivåbrytare eller en pump med inbyggd nivåbrytare, denna skall inte ligga på någon brytare som stängs av när du lämnar båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller länspumpar så skall de ligga direkt på förbrukningsbatteriet med en egen säkring.

Har haft ett antal länspumpar med nivåbrytare genom åren. Den enda pump som jag använder idag är Rule 500. Den är unik då den är intervallstyrd. Den känner ca var 3:e minut av om det finns vatten genom en provstart. Rule 500 har nr 4711-25 i Hjertmans katalog http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=524

Det är den enda pumpen som inte krånglat för mig.

Har en sådana i mina bägge båtar. I min lilla buhusjulle (bilden uppe till vänster) som är öppen utan självläns, klarar ett fulladdat 75 Ah batteri att hålla båten läns hela sommaren (Maj till September) utan laddning. (För batteriets bästa bör det laddas ett par ggr under perioden)

Det enda problemet är att frugan blir störd på natten i vår stora segelbåt när pumpen startar, så jag brukar stänga av den när vi sover. Själv har jag inga problem med ljudet då jag tar av mig hörapparaterna när jag lägger mig.

tommy 

Senast ändrad av toaen | 29 maj 2007 | 07:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv kör jag med två pumpar, en som går på nivåbrytare att jag kan köra den manuellt. Den andra har jag på strömbrytarpanel tilsammans med den andra...

Går på egna kablar från batteri...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fläkten skall gå när du vrider på tändningen, men skall slå av när du kör motorn. Motorn suger luft så det räcker ändå och fläkten skall vädra ut eventuella ångor före start. Sedan kan det kanske vara bra att byta ut de små gallren mot större om du vill få in mer luft i motorutrymmet.

Länspumpen bytte jag i våras mot en med inbyggd automatik, men den går också att starta manuellt om man skulle vilja. Det blev en Rule RM 500 (som jag köpte på Hjertmans, artnr 4711-500), den har funkat bra hittills tycker jag - men det är ju lite tidigt att säga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag inga problem med ljudet då jag tar av mig hörapparaterna när jag lägger mig.

Verkar som båtsport är för folk med livserfarenhet. *ler brett*

Eller om den bistra sanningen är att yngre personer inte har ekonomi för leksakerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Anders

Kan du förklar för mig vad du menar, eftersom du tar ett citat ur mitt inlägg som början på ditt.

mvh

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var nere till båtaffären och hittade en pump med nivåmoj som verkade vettig.

Fick bli en sådan...

Gällande motorrumsfläkten så får det nog vara så länge, får la öppna motorluckan och vifta runt lite med något så man får ut eventuella ångor.

Tackar så mycket för hjälpen! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ooops, ursäkta om jag uppfattades som oförskämd.

Det var din kommentar om hörapparaten fick mig att le.  :-) :-)

Mitt inlägg var menat att notera att båtägare ofta är gråsprängda gentlemän väl över 40, som jag själv är (48). Jag misstänker att det är en kombination av skifte i fritidsintresse och ekonomiska möjligheter som kommer med åldern. Liksom vissa reduceringar av kroppsliga funktioner.

(Jag lyckades göra illa hälen vid ett mindre kontrollerat landstigningshopp för några veckor sedan. Sånt var enklare förr.)

Igen: det var ingen större tanke bakom, och jag hoppas jag inte framstod som oförskämd.

/A

Senast ändrad av Anders_St | 31 maj 2007 | 09:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Anders - igen

Jag uppfattade dej inte som oförskämd, förstod bara inte vad du menade. Svenska språket är ju inte alltid enkelt och har man dessutom ligth-vertion av Alzheimers gör det ju inte saken bättre(plats för smileys, som inte fungerar på denna datorn).

Dom kroppsliga funktionerna har varit ganska skrala sen jag var i din ålder för sådär 10 år sen.

Den största hjälpen jag fått av den svenska sjukvården var hos distriktsläkaren, när en sk stafettläkare med utlänsk häkomst sa på bruten svenska; Kineserna säger, har man fyllt fyrti, och vaknar på mogonen och inte har ont ----------- då är man död.

För att var riktigt säker efter att man med möda tatt sig upp ur sängen. är att gå ut och hämta Bohusläningen och kolla på dödsannonserna. Står man inte med där kan man sätta påkaffet.

Det där med hörapparaterna var mitt sätt att tala om att pumpen kan va ganska störande nattetid för en person med god hörsel.

ha´ t sô pen´ t

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...